"Rail Baltica" vajadzībām daļēji atsavinās "Upeniekus", atsakot saimniekam kompensāciju par siltumnīcu un radītiem trokšņiem

Ministru kabinets otrdien lems par nepieciešamību atsavināt privātpersonai piederošos "Upeniekus" projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanas vajadzībām.

Nekustamais īpašums "Upenieki" atrodas Iecavas pagastā, Bauskas novadā un pēc zemes vienības sadales sastāv no septiņām zemes vienībām un piecām būvēm.

Rail Baltica vajadzībām plānots atsavināt 3 zemes vienības ( 0,7967 ha, 0,07 ha un 0,15 ha platībā). Daļēji uz atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības 1,51 ha platībā un daļēji uz atsavināmās zemes vienības 0,7967 ha platībā atrodas četras būves, kas Kadastra informācijas sistēmā ir ierakstītas kā pirmsreģistrētas apvidū esošas būves.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 16.februāra lēmumu Nr.03.1-14/601 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 012 0033, daļu - 10 789,69 eiro apmērā.

Savukārt nekustamā īpašuma īpašnieks prasīja kompensāciju par siltumnīcu (būvju kadastra apzīmējumi - 4064 012 0033 010, 4064 012 0033 011, 4064 012 0033 012, 4064 012 0033 013) vērtības iekļaušanu novērtējumā, par gūtās peļņas iekļaušanu lauksaimniecības zemes novērtējumā, ceļa izdevumu kompensēšanu saistībā ar piekļuves risinājumu izmaiņām, kompensāciju par vibrāciju un trokšņu ietekmes uz dzīvojamo apbūvi, dzīves kvalitāti un ietekmi uz vidi

Kompensācija par siltumnīcām tika noraidīta, jo kā likumprojekta anotācijā raksta Satiksmes ministrija "no nekustamā īpašuma īpašnieka netika saņemti dokumenti, kas liecinātu par uz nekustamā īpašuma atsavināmās daļas esošo būvju (siltumnīcu) likumīgu būvniecību".

Noraidīta arī izdevumu kompensēšana saistībā ar piekļuves risinājumu izmaiņām, jo, kā uzsver SM, "jebkurai personai ir jārēķinās, ka arī publisko ceļu tīkls laika gaitā var attīstīties un mainīties", tāpat arī vibrāciju un trokšņu ietekme, jo "gar dzelzceļa nodalījuma joslu tiks izbūvēts tehniskais aizsargrisinājums, tas ir, prettrokšņu aizsargsiena, tādējādi novēršot vai mazinot trokšņu līmeni līdz normatīvajos aktos noteiktajam, kas var tikt radīts no dzelzceļa nevēlamās ārējās iedarbības.

SM brīdina: ja netiks noslēgts pirkuma līgums par nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tostarp ja netiks saņemta personas, bez kuras piekrišanas aizliegts Nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām, notariāla piekrišana darījumam, dzēšot saistību uz atsavināmo nekustamā īpašuma daļu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.

Svarīgākais