Rīgā bāzētais latviešu jaunuzņēmums “Gamechanger Audio” ražo unikālus, inovatīvus ģitāru pedāļus, ar kuriem divu gadu laikā aizsniedzies līdz klientiem, kuru vidū ir pasaulslaveni mūziķi, ne tikai mūsu kontinenta pusē, bet arī Amerikas Savienotajās Valstīs un citviet.
Kā tik daudz izdevies panākt tik īsā laikā, stāsta uzņēmuma līdzdibinātājs Didzis Dubovskis, kurš sāk pieticīgi: “Pasaule vēl nav iekarota - mēs esam pārdevuši ap 3000 pedāļu, bet pasaulē ir vairāk nekā 50 miljoni ģitāristu, kam kaut kas no mūsu produkcijas būtu interesants... Mēs tos piedāvājam internetā un dažos veikalos ASV un Eiropā, taču, ņemot vērā, cik tur ir daudz mūziķu, mūzikas veikalu un cik liela interese par šo visu, turklāt ģitāra ir ASV nacionālais instruments, mums vēl ir daudz, kur tiekties.”
Gada laikā komandas sastāvs trīskāršojies
“Pirms diviem gadiem bija noiets aptuveni astoņu mēnešu ilgs ceļa posms, kas faktiski bija darbs pa vakariem. Sākumā tas vairāk bija inženieriem, kuri ieguldīja savas zināšanas un laiku, izstrādājot prototipu, taču arī pārējiem tas bija otrs projekts paralēli pilna laika darbam,” turpina Didzis. “Vēl tikai pērn bijām komanda četru cilvēku sastāvā, ik pa brīdim izmantojot daudzu draugu palīdzību, kuri pieslēdzās mums uz konkrētu projektu laiku, savukārt šogad jau esam izauguši līdz 15 cilvēku kolektīvam.
Pirmie darba augļi sāka nākt, kad katrs no mums projektā jau bija ieguldījis apmēram 1500 stundas. Manuprāt, agrākais, kad vari novērtēt savu ideju, ir tikai tad, kad esi tajā ieguldījis vismaz 500 stundas reāla darba. Varbūt pat nepieciešamas tai veltīt kā minimums 1000 stundu, pēc tam gan jāveic kopsavilkums, lai saprastu, kas tad rezultātā ir sanācis un kā virzīties tālāk.
Kad pirmais produkts “Plus Pedal” bija tikai prototipa stadijā, mēs startējām grantu programmā "Atspēriens". Jāatzīst, ka pirmajā reizē mūsu idejai nenoticēja un neizdevās piesaistīt finansējumu. Pēc tā nepadevāmies un piedalījāmies vēlreiz, otrajā reizē iegūstot 15 000 eiro lielu atbalstu. Tas bija nozīmīgs finansiālais atbalsts uzņēmuma attīstībai.
Vēl mums ļoti daudz palīdzēja plašais kontaktu loks, sākot ar inženierijas draugiem, biznesa paziņām, tostarp resursiem Rīgā - kaut vai konsultāciju ziņā. No mentoriem sākumā mums lielu atbalstu sniedza mūziķis un uzņēmējs, veikala “Nartiss.lv” vadītājs Vairis Nartišs. Viņš mūs paņēma kā līdzdalībniekus savā stendā izstādē “Winter NAMM 2017”. Tāpat viņš palīdzēja arī ar savu ticību - gan mums, gan mūsu idejai.”
Jautāts par pirmajiem šķēršļiem ceļā uz savas idejas īstenošanu, Didzis teic, ka tādu bijis ne mazums: “Bija brīdinājumi no biznesa puses cilvēkiem par to, ka mēs “lienam” ļoti pārsātinātā tirgū. Jautāja, vai mēs paši to vispār apzināmies. Taču neviens no mums tajā īpaši neieklausījās, jo mums bija liela aizrautība to visu uzbūvēt. Un tajā pašā laikā nebija pilnīgas pārliecības, vai praksē tas vispār strādās.”
Viņš teic, ka neatņemami drosmes elementi, lai to visu panāktu un turpinātu iesākto, viennozīmīgi ir ticība idejai un neatlaidība: “Vispirms mēs noticējām savai idejai, ka no tās noteikti kaut kas sanāks, pēc tam sekoja neatlaidība gada garumā, mēģinot to realizēt. Tad, kad jau bija izveidoti pirmie strādājošie prototipi un saņemtas pirmās reakcijas no potenciālajiem lietotājiem, nāca gan pārliecība, gan arī drosme riskēt arvien vairāk un vairāk, tostarp pametot tā brīža pamatdarbavietas, lai pievērstos tikai savas biznesa idejas īstenošanai. Vēl ļoti svarīgs aspekts ir saliedēts komandas darbs un nepārtraukta komunikācija savā starpā, jo procesa gaitā mēs regulāri visi četri likām galvas kopā, lai rastu labāko risinājumu.”
Galvenais - labs produkts un attieksme
“Mūsu galvenais fokuss nevienā brīdī nebija dabūt vai piesaistīt klientu lokam kādus konkrētus cilvēkus un personības, kuri par mums labi izteiktos vai reklamētu mūs,” atklāj uzņēmuma līdzdibinātājs. “Vienīgi centāmies tos mūziķus, kuri mums pašiem ļoti patīk, padarīt mums lojālus pēc iespējas ātrāk, un viņus arī uzmeklējām. Sākumā nebija apzināta mārketinga plāna, tas viss aizgāja salīdzinoši organiski.
Mūsu kopējā sajūta un nostāja ir tāda, ka, ja produkts ir labs un attieksme arī ir laba, tad pārējam ir jānāk pašam no sevis. Tādēļ koncentrējamies uz produktu un attieksmi, ar kādu uzrunājam klientu, kādā veidā atbildam, komunicējam.”
Didzis norāda, ka produkta atpazīstamības sākums 2017. gada janvārī bijis pirmais kvalitatīvi izveidotais video, kas guva lielu popularitāti sociālajos tīklos. Savukārt kā papildu apliecinājums idejas dzīvotspējai klāt nāca jaunā uzņēmuma dalība un produkta video kampaņas atrādīšana prestižajā Nacionālās mūzikas tirgotāju asociācijas (National Association of Music Merchants, NAMM) izstādē ASV, kur “Gamechanger Audio” komanda ieguvusi vēl lielāku atpazīstamību, to intervējuši žurnālisti, nodibināti vērtīgi kontakti otrpus okeānam.
“Latvijā noteikti ir daudz vieglāk izgudrot jaunas lietas un produktus un sākt tos ražot, jo šeit ir ļoti gudrs un viegli pieejams inženieru “smadzeņu” potenciāls un darbaspēks. ASV, piemēram, tas nebūtu iespējams, jo tās tehnoloģijas un pakalpojumi, ko mēs izmantojām izstrādē un tagad arī ražošanā, ir daudzkārt dārgāki,” nianses atklāj D.Dubovskis.
Starp “Gamechanger Audio” ražotajiem ģitāras pedāļu īpašniekiem ir viens no “The Rolling Stones” dibinātājiem Kīts Ričardss, Path Metheny - ļoti zināms ģitārists mūziķu pasaulē, kā arī “The Rolling Stones” basģitārists Darryl Jones, kurš bijis dažādu pasaules elites līmeņa mūziķu grupu biedrs, un citi. “Pedāļus izmanto arī “Coldplay” un vairākas jaunās mūziķu grupas, kas sevi nopietni sāk pieteikt mūzikas tirgū, piemēram, “Unknown Mortal Orchestra” un britu grupa “Royal Blood”,” stāsta Didzis. “Arī pie rokmūzikas superzvaigznes Džeka Vaita ir viens no mūsu jaunajiem plazmas pedāļiem, tāpat to izmanto “Rammstein” ģitārists. Lielākais gandarījums noteikti būs dzirdēt tos darbībā kādā no viņu jaunajiem albumiem.”
Lai mudinātu rīdziniekus un ikvienu citu drosminieku savu biznesa ideju neturēt pie sevis, bet realizēt, Rīgas pašvaldība šogad izveidojusi jaunu atbalsta programmu tieši agrīnā stadijā esošu biznesa ideju attīstībai - “Rīgas drosmes grants” (vairāk informācijas - http://www.rdpad.lv/Rigasdrosmesgrants). Tā ir gudra nauda - 2000 euro un biznesa inkubatoru mentoringa pakalpojumi. Finansējuma izlietojumu administrē galvaspilsētā esošo augstskolu - Latvijas Universitātes, Rīgas Tehniskās universitātes, Ekonomikas un kultūras augstskolas, Banku augstskolas, Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolas “RISEBA” un Biznesa augstskolas “Turība” - biznesa inkubatori. Granta saņēmēji sadarbībā ar biznesa inkubatoru mentoriem būs iespēja attīstīt savu biznesa ideju, izmantojot piešķirto finansējumu.
Lai varētu pretendēt uz “Rīgas drosmes grants” saņemšanu, interesentiem līdz 7. septembrim elektroniski jāpiesakās Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) rīkotajam inovatīvo biznesa ideju konkursam “Ideju kauss” mājaslapā www.idejukauss.lv, kur jāsniedz informācija par savu biznesa ideju. 18. septembrī tiks paziņoti dalībnieki, kuri izturējuši pirmo atlases kārtu.
Konkursu “Ideju kauss” rīko LIAA projekta “Inovāciju motivācijas programma” ietvaros, un to līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds un Eiropas Savienība. Programma “Rīgas drosmes grants” ir Rīgas pašvaldības finanšu atbalsta instruments, kuru īsteno Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments.