LMT: katrs darbinieks ir vērtība

© Jānis Deinats

«Mūsu uzņēmumā strādā tikai Latvijas iedzīvotāji, un mēs par to esam ļoti gandarīti. Personāla atlasē neesam raudzījušies ārpus valsts robežām ar mērķi darbā pieņemt viesstrādniekus, jo mums ir svarīga strādājošo kvalitāte, uzsver SIA Latvijas Mobilais telefons (LMT) viceprezidente un valdes locekle Laura Keršule, piebilstot – uzņēmums ir lepns, ka gadu gaitā tam ir izveidojusies sabiedrībā atpazīstama seja, kura bez aizrautīgiem un lojāliem darbiniekiem nekad tāda netaptu.

– LMT šogad ikgadējā uzņēmumu reputācijas topā atzīts par uzņēmumu ar labāko reputāciju Latvijā, arī dažādās personāla atlases kompāniju veiktajās aptaujās par tīkamākajiem darba devējiem LMT allaž atradies topu augšgalos. Kas, jūsuprāt, ir šo sasniegto rezultātu pamatā?

– Profesionāla vadības komanda, stabilitāte un drošība par nākotni, nepārtraukta attīstība, kā arī organizācijas kultūra – cieņa citam pret citu. Ļoti būtiski ir tas, ko par savu darba devēju saka darbinieki, – no tā ļoti lielā mērā veidojas darba devēja tēls. LMT darbinieku aptauju rezultāti parāda, ka 85% uzņēmuma darbinieku atkārtoti pieteiktos darbā LMT, ja kādu iemeslu dēļ būtu aizgājuši no darba uzņēmumā, un 83% darbinieku rekomendētu LMT saviem radiem, draugiem un paziņām kā labu darba devēju. Tā rezultātā uz LMT izsludinātajiem personāla atlases konkursiem piesakās ļoti daudz pretendentu – atkarībā no konkrētās profesijas speciālistu daudzuma darba tirgū: no vairākiem desmitiem līdz vairākiem simtiem. Šogad visvairāk pretendentu pieteicās uz pakalpojumu konsultanta amatu – 225 un koordinatora amatu personāla vadības dienestā – 274. Tradicionāli uz LMT vakancēm piesakās daudz pretendentu no citiem telekomunikāciju nozares uzņēmumiem.

– Cik daudz darbinieku šobrīd strādā LMT?

– LMT ir 490 amata vietas. Vēlos uzsvērt, ka uzņēmuma saimi veido profesionāļi, kas ļauj radīt stipru un saliedētu komandu. Mūsu darbinieku vidējais vecums ir 37 gadi, līdz ar to sevi uzskatām par gados jaunu strādājošo kolektīvu. Jāpiebilst, uzņēmuma prezidents Juris Binde vienmēr ir uzvēris, ka LMT komanda ir ikviens darbinieks un sasniegtie rezultāti ir visas LMT komandas nopelns, jo ikkatrs darbinieks ar savu aizrautību ir devis nozīmīgu artavu uzņēmuma labās reputācijas veidošanā.

– Labs darbinieks ir motivēts darbinieks. Kā LMT motivē savu kolektīvu?

– Personāla motivācijas sistēma ir orientēta uz darbinieku aktivitātes un ieinteresētības veicināšanu. Tāpat organizējam dažādus pasākumus, kur darbinieki var izpausties un viņu viedoklis tiek ņemts vērā. LMT darbinieku piesaistības pētījums parādīja, ka tikai 2% darbinieku nav apmierināti ar darbu LMT, pārējie sniedza šādas atbildes: 38% ir apmierināti, 45% ir ļoti apmierināti un 17% ir pilnībā apmierināti ar darbu LMT.

Manuprāt, ļoti būtiska ir profesionāla personāla atlase, lai darbinieku personīgā vērtību sistēma nebūtu pretrunā ar uzņēmuma vērtībām, kā arī laba komandas sadarbība, jo tas spēj noturēt darbinieku pašmotivāciju ilgtermiņā.

– Mājāslapā publicētajā informācijā teikts, ka pērn 4,5% darbinieku nolēma strādāt citur. Kāda bijusi kadru mainība citus gadus?

– 4,5% darbinieku ir aizgājuši «pēc paša vēlēšanās», bet kopējā personāla mainība mums ir 10,9%. Vidēji šāda mainība ir bijusi arī citus gadus.

– Atalgojums darbinieku apmierinātības pētījumos visbiežāk tiek minēts kā būtisks motivācijas faktors. Vai jūsu uzņēmumā atalgojuma jautājums pēdējā gada laikā piedzīvojis kādas pārmaiņas?

– Būtiskas pārmaiņas nav notikušas, jo mūsu atalgojums ir konkurētspējīgs. Par to liecina dažādu atalgojuma pētījuma rezultāti, piemēram, mēs katru gadu piedalāmies HayGroup atalgojuma pētījumā. Pašlaik uzsvars ir uz spēju strādāt asas konkurences apstākļos, uz jauno tehnoloģiju ieviešanu, uz uzņēmuma attīstību, kuru darbinieki izprot un akceptē.

– Nenoliedzami darbinieku motivācijas veicināšanā būtiska nozīme ir arī nemateriāliem labumiem – ikviens vēlas būt uzklausīts, lai viņa darbs tiktu novērtēts, lai vajadzības gadījumā viņam būtu pieejams vadītāja atbalsts. Cik daudz šīm niansēm LMT tiek pievērsta uzmanība?

– Protams, šīs lietas tiek ņemtas vērā, mums ir kompetenta vadības komanda, par to liecina gan zemā darbinieku mainība (jo patiešām viens no galvenajiem motivatoriem ir vadītāju attieksme), to apliecina arī nesen veiktais darbinieku piesaistības pētījums sadarbībā ar TNS Latvia, kura rezultāti liecināja, ka LMT darbinieku piesaistība ir 80 indeksa punkti, kas vērtējama kā ļoti augsta. Un tā ievērojami (par 16 indeksa punktiem) pārsniedz Latvijas lielo uzņēmumu darbinieku vidējo piesaistības rādītāju (64 indeksa punkti). LMT darbinieku piesaistības rādītājs gandrīz sasniedz augstāko novērtējumu Latvijas lielo uzņēmumu grupā, kas ir 83 indeksa punkti.

Gribu uzsvērt, ka mēs ļoti rūpējamies, lai uzņēmumā valdītu lietišķa, draudzīga gaisotne, lai strādājošie uz darbu nāktu ar prieku, nevis ar domu, ka atkal viņus vadītājs strostēs, ka atkal būs konflikti, intrigas un tādēļ darbinieki nevarēs sagaidīt darba dienas beigas. Tādās darbavietās atdeve darbam ir niecīga, taču aprakstītā situācija valda ne vienā vien uzņēmumā. Par to pārliecināmies darba pārrunās, kur kandidāts uzsver, ka tāda gaisotne nemotivē strādāt, tāpēc arī darbs uzteikts. Līdz ar to saliedētam kolektīvam, patīkamai darbavietai ir ļoti liela nozīme, vai cilvēks ir apmierināts ar savu darbu vai ne, kāds būs viņa ieguldījums uzņēmuma attīstībā un ar kādu atdevi un atbildību viņš pildīs uzticētos darba pienākumus. Tas vēlreiz apliecina, ka atalgojumam noteikti nav pirmšķirīga nozīme darbinieku lojalitātes celšanā. Savā līdzšinējā darba pieredzē esmu novērojusi arī vēl ko, proti, ar laiku darbinieki sāk līdzināties savai vadībai un pārņem tās darbošanās, uzvedības stilu. Ja vadītājs ir histērisks, tādi paliek arī padotie, bet, ja godīgs, atklāts, atsaucīgs, nosvērts, laipns, tādi kļūst arī darbinieki, komunicējot un sadarbojoties gan savā starpā, gan ar klientiem.

– Kādu jūs iztēlojaties LMT un tā darbiniekus pēc 20 gadiem?

– Grūti būt vizionāram un paredzēt tik tālu nākotni, vairāk varu iztēloties LMT uzņēmuma izjūtas. Pēc 20 gadiem LMT noteikti vēl joprojām būs līderis starp telekomunikāciju operatoriem. Būs godam sasniedzis izvirzītos mērķus un izvirzījis jaunus nākamajai divdesmitgadei. Būs audzis klientu skaits. Būs audzis darbinieku skaits. Būs augušas mūsu ambīcijas. Būsim sekmīgi realizējuši to, kas tagad šķiet zinātniskā fantastika. Nākotnē būsim vēl nozīmīgāks darba devējs, nodokļu maksātājs un Latvijas attīstības katalizators. LMT būs uzņēmums, ko tā darbinieki silti un patiesi dēvēs par savām otrajām mājām, par savu ģimeni, savukārt klienti – par savu sapņu, ieceru īstenotājiem un par stabiliem dzīves ceļabiedriem.

– Vai patlaban dienaskārtībā ir jaunu speciālistu piesaiste? Kāda ir jūsu līdzšinējā pieredze, cik viegli vai gluži pretēji – grūti ir sameklēt strādāt gribošus un varošus darbiniekus?

– Ņemot vērā mūsu labo reputāciju, par kandidātu trūkumu nevaram sūdzēties, bet, kā jau visā Latvijā, grūtāk ir ar inženieriem un IT speciālistiem. Nepiekrītu apgalvojumam, ka Latvijā nevar atrast labus darbiniekus. Var. Tikai jautājums, vai uzņēmums ir gatavs ieguldīt pienācīgus laika un naudas resursus jaunajā darbiniekā. Mūsu pieredze liecina, ka ieguldījums strādājošajos ilgtermiņā atmaksājas dubultā.

– Ko jūs sagaidāt no jaunā darbinieka (kādas sociālas kompetences jūs augstu vērtējat)?

– Lai strādātu LMT, ir jābūt profesionālim savā darbības jomā ar mērķi sasniegt augstus darba rezultātus. Mēs gaidām cilvēkus, kuri vēlas sadarboties un veidot cieņpilnas attiecības. Mūsu uzņēmumā ir svarīga pozitīva attieksme, atsaucība, kā arī interese par tehnoloģijām un to attīstību. Ne mazāk svarīgas ir tādas īpašības kā godprātīgums un doto solījumu izpilde. Personāla atlasē vērtējam arī kandidāta emocionālās inteliģences līmeni, meklējam personības.

– Un ko no savas puses jūs piedāvājat tiem, kas par savu darbavietu izlemj saukt LMT?

– Dodam iespēju pašrealizēties, sasniegt savus profesionālos mērķus un, pateicoties profesionālai komandai un videi, attīstīties.

– Cik atvērts LMT ir gados jaunajiem censoņiem?

– Mēs esam uzņēmums, kas skatās nākotnē, un jaunieši ir mūsu rītdiena, tāpēc esam atvērti arī gados jauniem un ar nelielu darba pieredzi pretendentiem. Mēs augstu vērtējam jauniešu iegūtās zināšanas, ieinteresētību, pašmotivāciju un vēlmi strādāt. Tā kā daudziem pietrūkst prakses un pieredzes, esam gatavi apmācīt attiecīgajām amata prasībām. Darbā pieņemam gan absolventus, gan vēl studējošos, jo varam nodrošināt arī amata pozīcijas, kas ļauj apvienot darbu ar mācībām. Tā kā mums ir izveidota ļoti profesionāla personāla atlases komanda, jau pārrunās tā spēj izkristalizēt, kurš jaunietis, tā teikt, ir lietas koks, bet kurš vairāk ir tikai tukšu vārdu bārstītājs, bet ne darītājs.

Svarīgākais