9.lapa
Sestdien, 25. martā, plkst. 19.00 Liepājas koncertzāles izzinošo notikumu sēriju “Pasaule Lielajā dzintarā” turpinās viens no pasaulē labākajiem arābu klasiskās mūzikas ansambļiem “Al Kindi” un Damaskas virpuļojošie derviši, kas apmeklētājus iepazīstinās ar miera, mīlestības un cieņas vēstošo sūfisma filozofiju, sakrālo mūziku un rituāliem.
Ansamblis “Al Kindi” jau 40 gadus apvieno izcilus instrumentālistus un dziedātājus no Sīrijas, Ēģiptes un Tunisijas, lai klausītājiem visā pasaulē atklātu savas kultūras izkopto un daudzveidīgo mākslas valodu. Mūziķi ir sūfisma ticības pārstāvji un viņu repertuārā ietilpst gan garīgās, gan laicīgās mūzikas piemēri, gan seni skaņdarbi, kurus spēj interpretēt tikai augstākās raudzes izpildītāji.
Sūfisms ir islāma ticības virziens un prakse, kas uzskata, ka patiesību par dievišķo mīlestību un zināšanas iespējams iegūt, veidojot tiešu, personisku pieredzi ar Dievu. Par pirmajiem sūfijiem tiek uzskatīti 8. gadsimta beigās un 9. gadsimta sākumā Irākā un Sīrijā dzīvojošie askēti. Viņu ticības pamatā svarīgākā ir garīgā attīstība - nevar iemīlēt Dievu, ja nespēj iemīlēt sevi pašu un visu cilvēci. Sūfijus interesē Korāna alegoriskā jēga - viņi rakstītajā tekstā meklē apslēptas nozīmes.
Gaidāmajā koncertā skanēs sūfiju garīgā mūzika, kurā savienotas lūgsnas un arābu klasiskā mūzika, skanot tādiem tradicionālajiem instrumentiem kā niedru flauta, ūds, kanuns un arābu tamburīns (riqq). Sakrālo dziesmu dziļākos vēstījumus atklās Šeihs Hameds Daūds, kurš veltījis savu dzīvi Sīrijas garīgo tradīciju turpināšanai un popularizēšanai un tiek uzskatīts par vienu no izcilākajiem sīriešu vokālistiem un Korāna lasītājiem.
Mūzikas pavadībā apmeklētāji pieredzēs arī virpuļojošo dervišu rituālu jeb samu, kas pēc būtības ir muzikāli plastisks un dziļi meditatīvs dievkalpojums. Derviši ir sūfisma askēti jeb mūki, kuri ziedo sevi pilnveidei un palīdzībai citiem, atmetot visu laicīgo un materiālo. Šo rituālu izpildīs Damaskas virpuļojošie derviši - Hātims al Džamāls, kurš kopā ar ansambli “Al Kindi” piedalījies tūrēs kopš 1994. gada, un Hišams al Hatibs. Abi nāk no vienas no pasaulē lielākajām un vecākajām mošejām - Omeijādu mošejas.
Sama rituālam ir sakrāla nozīme, tādēļ katrai darbībai ir simboliska nozīme. Griežoties ap savu asi, derviši labo roku paceļ pretim debesīm, lai uztvertu Allāha svētību, kamēr kreisās rokas delna tiek vērsta pret zemi, atdodot debesu svētību apkārtējiem cilvēkiem un zemei. Šajā dejā derviši iekļūst dziļi meditatīvā stāvoklī un koncentrējas uz augstāko mīlestības formu, pazaudējot savu laicīgo ego un tādas nevēlamas īpašības kā liekulība, materiālisms, meli, pieķeršanās, iekāre. Deja ietver arī lūgšanu rituālu - dhikr, kas tiešā tulkojumā nozīmē “atcerēšanos”.
Video (sūfiju rituāli un virpuļojošie derviši):
Ansambli “Al Kindi” 1983. gadā dibinājis franču mūziķis, muzikologs un kanuna virtuozs Žiljēns Džalāls Edins Veiss (1953 - 2015) ar mērķi saglabāt un popularizēt arābu klasisko mūziku. Ansamblis tiek uzskatīts par žanra pamatlicējiem, radot gan uzstāšanās, gan muzicēšanas kultūru, kurai seko arī jaunās paaudzes tradicionālās mūzikas izpildītāji. “Al Kindi” sadarbojušies ar labākajiem Sīrijas, Irākas un Turcijas dziedātājiem un uzstājušies uz izcilākajām skatuvēm Eiropā, Jaunzēlandē, Brazīlijā, Singapūrā, ASV, to skaitā Ņujorkas Kārnegī zālē. Viņi regulāri uzstājas Parīzes prestižajā “Pilsētas teātrī” (Theatre de la Ville), Arābu Pasaules institūtā, Fēzas garīgās mūzikas festivālā, Bālbekas festivālā u. c.
Sestdien, 25. martā, plkst. 18.00, pirms arābu klasiskās mūzikas ansambļa “Al Kindi” un Damaskas virpuļojošo dervišu koncerta, apmeklētāji aicināti uz izzinošu sarunu par sūfiju filozofiju un rituāla norisi - simbolisko un praktisko nozīmi kustībām, skaņām un žestiem. Pirmskoncerta sarunu vadīs Jāzepa Vītola Latvijas mūzikas akadēmijas emeritētais profesors, etnomuzikologs Boriss Avramecs un tā notiks koncertzāles publiskajā zonā, 2. stāvā.
Dalība pirmskoncerta sarunās ir bez maksas.
Dr.art., etnomuzikologs Boriss Avramecs ir plaša profila mūzikas zinātnieks, kritiķis un vijolnieks (kādreiz). Viņš ir viens no nedaudziem, kurš zinātniskā līmenī uzkrājis zināšanas par pasaules etnomūzikas teoriju, tradīcijām, kā arī apguvis dažādu etnisko grupu (Tuvo Austrumu, Ķīnas, Indijas, Dienvidamerikas, Āfrikas) izpildījuma stilus un manieres.