Pusdienot kā slavenajā fotoattēlā “Pusdienas debesskrāpī”

© Publicitātes foto

Ņujorkā netrūkst gleznainu skatu, taču jauns brauciens Rokfellera centrā sola nodrošināt unikālu un vēsturisku pieredzi. Par ko ir stāsts? Daudzi noteikti zina slaveno melnbalto fotogrāfiju, kurā strādnieki uz nepabeigtā Rokfelera centra sijas pusdieno.

Tagad šo momentu ir iespēja izbaudīt ikvienam. No 1. decembra apmeklētāji, kas vēlas iegūt izcilu skatu no virsotnes, var uzņemt fotoattēlu “Sija” kā daļu no VIP caurlaides, kuras cena ir sākot no 160 USD.

Publicitātes foto

Kā tas notiek

"Sija" paceļ apmeklētājus apmēram trīs ar pusi metru augstumā un pagriež tos, lai iegūtu krāšņu panorāmas skatu uz Ņujorku.

Šajā braucienā ar nosaukumu “Sija” tiek atjaunota slavenā fotogrāfija “Pusdienas debesskrāpī”, kur iemūžināti 11 celtnieki, kuri bauda pusdienas no sijas 260 metru augstumā virs zemes Rokfellera centra celtniecības laikā 1932. gadā.

Publicitātes foto

Šodien tas notiek ēkas 69. stāva skatu klājā vairāk nekā 200 metru augstumā virs zemes — tajā pašā augstumā, kurā tika uzņemta ikoniskā fotogrāfija. Apmeklētāji ir piesprādzēti sēdvietā uz sijas, kas pēc tam paceļas augšup apmēram 3 ar pus metrus un pagriežas par 180 grādiem, nodrošinot satriecošu skatu uz Manhetenu un Centrālparku, kas atbilst filmas “Pusdienas debesskrāpī” fonam. Pēc tam stars pagriežas atpakaļ, ļaujot apmeklētājiem uzņemt fotoattēlu slavenās fotogrāfijas stilā, kuras uzņemšana vēl joprojām ir noslēpumaina.

Fotogrāfijas noslēpumi

Neskatoties uz oriģinālā fotoattēla plašo slavu, 91 gada laikā kopš tās izlaišanas ir izplatījušās dažādas teorijas par to, kas to uzņēmis, un attēlā redzamo vīriešu identitāti.

Fotogrāfija pirmo reizi tika publicēta New York Herald-Tribune 1932. gada 2. oktobrī. Toreiz tā izraisīja lielu rezonansi Amerikas sabiedrībā, kļūstot par cerības simbolu, ko Amerika varētu atjaunot Lielās depresijas laikā.

Lai gan strādnieku vaļsirdīgais izskats fotogrāfijā noteikti ir daļa no tās pievilcības, fotogrāfs patiesībā šo attēlu iestudēja kā daļu no reklāmas kampaņas. Bet līdz šai dienai neviens precīzi nezina, kurš ir uzņēmis attēlu.

Ēkā tajā dienā bija trīs fotogrāfi — Čārlzs Ebets, Tomass Kellijs un Viljams Leftvičs, taču nav skaidrs, kurš no viņiem fotografēja.

Stāsts par “Pusdienas debesskrāpja virsotnē” un dažādas ar to saistītās baumas vēlāk tika izpētīts 2012. gada dokumentālajā filmā “Vīrieši pusdienās”, kurā bija redzams, kā filmas veidotāji Šons un Īmons O’Kualains meklē fotogrāfijas oriģinālo stikla plāksnes negatīvu.

To darot, viņi atmaskoja baumas, kas liek domāt, ka fotogrāfija ir viltota. Bet viņiem vēl bija daudz ko atklāt.

Piemēram, no fotoattēlā redzamajiem 11 strādniekiem tikai divi ir oficiāli identificēti: Džozefs Ekners, trešais vīrietis no kreisās puses, un Džo Kērtiss, trešais no labās puses.

Brāļi runāja arī ar kroga īpašnieku Patu Glinu, kurš bija pārliecināts, ka viņa tēvs Sonijs Glins ir fotoattēlā galēji labajā pusē redzamais vīrietis ar pudeli rokā un ka viņa tēvocis Metijs O’Šonsijs bija vīrietis galējā kreisajā pusē ar cigareti. Diemžēl dokumentālās filmas režisori nekad nespēja apstiprināt kroga īpašnieka aizdomas.

Publicitātes foto

Foto uzņemts 1933.gadā, tikko pēc ēkas nodošanas ekspluatācijā

Bet, iespējams, viss noslēpums, kas apņem oriģinālo fotogrāfiju, ir daļa no tā, kas to padarījis par tik noturīgu attēlu. Kopš tās pirmās publicēšanas 1932. gadā, tas ir atkārtoti izveidots neskaitāmas reizes un minēts pat slavenajā animācijas seriālā “Simpsoni”. Tagad The Beam (Sija) Rokfellera centrā atvieglo šīs ikoniskās fotogrāfijas atjaunošanu labāk nekā jebkad agrāk.

Dzīvesstils

“Jo aukstāks laiks aiz loga, jo vairāk vakarus gribas pavadīt mājās, skatoties filmas un aicinot ciemos draugus. Kādi tusiņi bez uzkodām? Un kādas uzkodas bez mērcītēm? No tā visa izriet, ka garajos un tumšajos vakaros mērcītes ir pat obligātas,” atzīmē virtuves huligāns Pipars.