Gada inflācija augustā Latvijā samazinājusies līdz 5,4%

© Vladislavs PROŠKINS, F64 Photo Agency

Patēriņa cenas šogad augustā salīdzinājumā ar jūliju Latvijā samazinājās par 0,6%, bet gada laikā - šogad augustā salīdzinājumā ar 2022.gada augustu - palielinājās par 5,4%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 6,4%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, augustā pieaudzis par 15,6%.

2023.gada augustā, salīdzinot ar 2023.gada jūliju, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (-0,5 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,2 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (-0,1 procentpunkts), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 1,8%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kritumu šajā grupā bija svaigiem dārzeņiem (-17,1%) un kartupeļiem (-15,1%). Cenas pazeminājās svaigiem augļiem (-4,1%) un olām (-3,4%). Galvenokārt akciju ietekmē lētāks bija piens (-12,4%), piena produkti (-3,2%), mājputnu gaļa (-1,3%), sviests (-3,8%), cukurs (-4,3%), atspirdzinošie dzērieni (-4,4%), konditorejas izstrādājumi (-0,7%), kā arī siers un biezpiens (-0,5%). Savukārt dārgāka bija kafija (+4,1%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+0,7%), augu eļļa (+4,6%), gaļas izstrādājumi (+1,7%), žāvēti augļi un rieksti (+5,1%), kā arī cūkgaļa (+0,7%).

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 1,2%. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija elektroenerģijai (-3%). Lētāka bija siltumenerģija un cietais kurināmais. Savukārt sadārdzinājās mājokļa īre un atkritumu savākšana.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva dārgāki par 2,2%, ko lielākoties ietekmēja degvielas cenu kāpums par 6,5%. Dīzeļdegvielai cenas pieauga par 8,3%, benzīnam - par 5,4%, savukārt auto gāzes cenas samazinājās par 1,1%. Lētāki kļuva pasažieru aviopārvadājumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas mēneša laikā samazinājās par 1,6%. Galvenokārt akciju ietekmē lētākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums mēneša laikā bija apaviem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, daiļliteratūras grāmatām, farmaceitiskajiem produktiem, barībai lolojumdzīvniekiem. Savukārt cenas paaugstinājās apģērbiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem.

Savukārt 2023.gada augustā, salīdzinot ar 2022.gada augustu, lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+2,1 procentpunkts), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,6 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,6 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,6 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,5 procentpunkti), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,4 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 8,2%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+22,2%), konditorejas izstrādājumiem (+7,7%), makaronu izstrādājumiem (+10,6%). Dārgāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+10,9%), cūkgaļa (+16,9%), gaļas izstrādājumi (+10,7%). Cenas pieauga kafijai (+14,9%), svaigiem augļiem (+9,1%), augļu un dārzeņu sulām (+19%), saldējumam (+15,1%), olām (+11,8%), šokolādei (+10,4%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras veltēm (+15,2%), svaigiem dārzeņiem (+4,6%), mērcēm un garšvielu piedevām (+23,1%), olīveļļai (+20,1%), sieram un biezpienam (+2,3%). Dārgāki bija arī žāvēti, citādi konservēti vai apstrādāti dārzeņi (+15,9%), atspirdzinošie dzērieni (+13,8%). Savukārt cenu kritums bija pienam (-13,1%), sviestam (-15,8%), piena produktiem (-3,3%), kā arī mājputnu gaļai (-2,6%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 8,1%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 8,8%, sadārdzinoties alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 6,8%.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 9,6%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, kā arī zobārstniecības pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 3,3%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kritums par 10,6%. Dīzeļdegviela kļuva lētāka par 11,9%, benzīns - par 8,8%, bet auto gāze - par 13,2%. Savukārt cenas pieauga personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem un pasažieru aviopārvadājumiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā kāpa par 8,9% sadārdzinoties barībai lolojumdzīvniekiem, kultūras pakalpojumiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, laikrakstiem un žurnāliem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 11,7%. Gada laikā cenas kāpa ēdināšanas pakalpojumiem, tostarp sadārdzinājās restorānu un kafejnīcu pakalpojumi - par 9,7%, ēdnīcu pakalpojumi - par 12,2% un ātrās ēdināšanas pakalpojumi - par 11%. Cenu pieaugums bija arī viesnīcu pakalpojumiem.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas gada laikā palielinājās par 10,1%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāki bija frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos, autotransportlīdzekļu apdrošināšana.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija siltumenerģijai, telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, apģērbiem un ūdensapgādei. Savukārt cenas samazinājās dabasgāzei, cietajam kurināmajam un elektroenerģijai.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.