Siliņa pieļauj PVN likmes celšanu nākotnē; nosauc iemeslu, kas to liktu darīt

© Kaspars Krafts/MN

Patlaban pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likme netiks mainīta, bet saglabājas iespēja pārskatīt šo nodokli, ja valstij būs vairāk jāiegulda aizsardzībā, piektdien Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē sacīja Ministru prezidente Evika Siliņa (JV).

Premjere teica, ka ideja par PVN likmes izmaiņām tiek "saglabāta atvilktnē", kas būšot kā "apdrošināšana" gadījumā, ja Latvijai būs jādomā par lielākiem ieguldījumiem drošībā.

Jau ziņots, ka no nākamā gada plānots paaugstināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmi, noteikt fiksētu un lielāku neapliekamo minimumu, kā arī paaugstināt minimālo algu.

Finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) piektdien preses konferencē uzsvēra, ka izmaiņas paredz palielināt neto ienākumus aptuveni 95% strādājošo jeb visiem, kuru bruto alga ir līdz 4000 eiro mēnesī, ar lielāko pieaugumu darba ņēmējiem ar atalgojumu līdz 2500 eiro.

Minimālā algas algoritms paredz, ka tā ir 45-50% no vidējās algas valstī ar tendenci tuvoties 50%. Tostarp 2025.gadā minimālā alga pieaugs no 700 eiro līdz 740 eiro, 2026.gadā - līdz 780 eiro, 2027.gadā - līdz 820 eiro, bet 2028.gadā - līdz 860 eiro.

Tāpat plānots vienkāršots neapliekamais minimums, 2025.gadā to nosakot 510 eiro apmērā, 2026.gadā - 550 eiro, bet 2027.gadā - 570 eiro apmērā. Ašeradens sacīja, ka arī 2028.gadā pašlaik neapliekamais minimums plānots 570 eiro, bet tas varētu būtu palielināms, raugoties no budžeta aspekta. Ministrs piebilda, ka neapliekamajam minimumam jāvirzās līdz 80% no minimālās algas.

Vienlaikus pensionāriem no nākamā gada paredzēts neapliekamais minimums 650 eiro apmērā patlaban esošo 500 eiro vietā.

Vienošanās paredz arī ieviest divas IIN likmes, tostarp ienākumiem līdz 105 300 eiro gadā jeb 8775 eiro mēnesī IIN likme paredzēta 25,5%, bet ienākumiem virs 8775 eiro mēnesī - 33%.

Pašlaik diferencēto neapliekamo minimumu pakāpeniski samazinātā apmērā piemēro personas mēneša ienākumam līdz 1800 eiro. Darba devēji ir ilgstoši norādījuši uz šīs sistēmas sarežģītību un nepieciešamību to vienkāršot, pārejot uz visiem vienādu fiksētu neapliekamo minimumu. Tā kā turpmāk neapliekamā minimuma apmērs neatkarīgi no atalgojuma lieluma būs nemainīgs, iedzīvotājiem paliks vairāk naudas, neskatoties uz to, ka IIN likme pieaugs no 20% un 23% pašlaik līdz 25,5%, skaidroja Ašeradens.

Tāpat vienošanās paredz ar papildu IIN likmi aplikt ienākumus virs 200 000 eiro gadā, ņemot vērā visus ienākumus - atalgojumu, dividendes, kapitālu un citus. No 2027.gada šādiem ienākumiem varētu piemērot vēl 3% papildu IIN likmi.

Kā kompensējošais mehānisms paredzēta viena procentpunkta iemaksu pārnešana no pensiju otrā līmeņa uz pensiju pirmo līmeni.

Ašeradens uzsvēra, ka piedāvātais scenārijs līdz ar darbaspēka nodokļu samazināšanu veicinātu privāto patēriņu un investīcijas, tādējādi iekšzemes kopprodukts (IKP) palielinātos par 0,2-0,3% ik gadu jeb par 330 miljoniem eiro trīs gados. Vienlaikus izstrādātās izmaiņas izlīdzinātu Latvijas darbaspēka izmaksu konkurētspēju Baltijas līmenī, kas atstātu papildu finansējumu uzņēmumiem tālākām investīcijām un veicinātu ekonomikas izaugsmi.

Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) prezidents Andris Bite preses konferencē sacīja, ka sarunas par izmaiņām darbaspēka nodokļos nebija vieglas, tomēr uzņēmēju organizācija atbalsta to tālāku virzīšanu un apstiprināšanu.

Viņš uzsvēra, ka panāktā vienošanās paredz, ka izstrādātais nodokļu izmaiņu scenārijs darbosies, ja netiks mainīta PVN likme. Vienlaikus LDDK turpina uzstāt uz nepieciešamību samazināt izdevumus valsts pārvaldē. Tāpat LDDK nākotnē vēlas panākt darbaspēka algu neitralitāti vai pieaugumu arī lielo algu grupā.

Bite izteica nožēlu, ka partnerus neizdevās pārliecināt pārnest darbaspēka nodokļu slogu uz patēriņa nodokļiem, palielinot PVN likmi par vienu procentpunktu.

Ekonomika

Kopējais valsts parāds jau tagad ir lielāks par Latvijas gada budžetu, bet, lai finansētu visus nākamajā gadā ieplānoties tēriņus, tas pieaugs vēl par aptuveni pusotru miljardu eiro, vēsta LTV raidījums “de facto”. Parāda apmērs gan nebūtu nekas ārkārtējs, īpaši salīdzinoties ar citām valstīm. Taču pesimistiskās ekonomikas prognozes, lielais budžeta deficīts un kredītreitingu aģentūru lielāka skepse par Latvijas situāciju uz parāda audzēšanu liek raudzīties ar lielāku piesardzību.

Svarīgākais