ASTROLOĢIJA: Vai gaiš­re­ģi redz se­vi nā­kot­nē?

STILS! Lat­vie­šu as­tro­logs un ho­me­opāts Kār­lis Lī­cī­tis ir dzī­vo­jis un dar­bo­jies at­bil­sto­ši stin­griem priekš­rak­stiem par to, kā jā­iz­ska­tās vi­ņa pro­fe­si­jai pie­de­rī­giem cil­vē­kiem © Arhīvs

Par stūr­ak­me­ni pē­dē­jai pub­li­kā­ci­jai stās­tā par mo­der­nās as­tro­lo­ģi­jas ie­vie­ša­nos Lat­vi­jā lik­sim vār­dus, ko viens otrs iz­man­to par kap­ak­me­ni as­tro­lo­ģi­jai un jeb­ku­ram, kurš uz­stā­jies ar nā­kot­nes pa­re­dzē­ju­miem: «Var jau būt, ka šo to viņš spē­jis uz­mi­nēt, bet ko tas de­va? Es ne­zi­nu ne­vie­nu, kam vi­ņa pa­re­dzē­jums bū­tu ko gro­zī­jis. Pa­šu ie­skai­tot.»

Jā, kas gan tie par cil­vē­kiem, ku­ri pra­sa vien nie­cī­gu da­ļu no ba­gā­tī­bām, kā­das pēc vi­ņu pa­do­miem ie­gūst ci­ti; iz­bau­da ma­zu sa­vas va­ras brī­ti­ņu, ka­mēr pa­mā­ca ci­tus va­ru sa­grābt un no­tu­rēt kaut uz mū­žu; pa­līdz ie­ka­rot vis­skais­tā­ko un sirds­šķīs­tā­ko ļau­žu sir­dis un zi­na pa­rei­zo lai­ku, kad ci­tiem pie­dzims vis­brī­niš­ķī­gā­kie bēr­ni, kā­du paš­iem pa­dom­de­vē­jiem nav...

Īs­te­nī­bā to­mēr tas nav ne­lo­ģis­ki, ka spē­ja prog­no­zēt nā­kot­ni ne­no­zī­mē ie­spē­ju pa­ņemt no nā­kot­nes vi­su, ko vien sirds kā­ro. Tie­ši ot­rā­di, nā­kot­nes pa­re­dzē­ju­mi ir kā ak­mens uz sirds, lai tā ne­kā­ro­tu gan­drīz ne­ko. Jo smal­kāk tiek iz­pē­tīts, pie­mē­ram, cil­vē­ka ho­ro­skops, jo ga­rāks kļūst stāsts par vie­nas pla­nē­tas ne­lab­vē­lī­go ie­tek­mi uz to un ci­tas pla­nē­tas – uz ko ci­tu, un tā­lāk ne ti­kai par di­vu, trīs un četr­u utt. pla­nē­tu ne­lab­vē­lī­go ie­tek­mi, bet arī par to kom­bi­nā­ci­ju un kom­bi­nā­ci­ju kom­bi­nā­ci­ju ie­tek­mi. Tas ne­kā­di ne­iz­slēdz arī lab­vē­lī­gās kom­bi­nā­ci­jas, ti­kai tā­du ir daudz ma­zāk tie­ši tā­pat, kā ze­mes dzī­vē gan vald­nie­ku un ba­gāt­nie­ku, gan gud­ro un la­bo ir jū­ta­mi ma­zāk ne­kā vi­su pā­rē­jo. Bet – tie­ši tā­pēc jau past­āv as­tro­lo­ģi­ja, t.i., arī as­tro­lo­ģi­ja starp dau­dziem ci­tiem nā­kot­nes pa­re­dzē­ša­nas vei­diem. Pēc ne­vie­na no tiem ne­bū­tu pie­pra­sī­ju­ma, ja vis­maz vai­ru­mam cil­vē­ku un vis­maz vi­ņu dzī­ves no­tei­co­šās si­tu­āci­jas at­ri­si­nā­tos vi­ņiem lab­vē­lī­gi pa­šas no se­vis. Pie­pra­sī­ju­mu pēc pa­lī­dzī­bas ra­da tie­ši ne­lab­vē­lī­gie no­ti­ku­mi. Pa­lī­dzī­ba, tā­tad, tiek sa­ņem­ta no pa­re­ģiem, ta­ču vai­rāk ne­kā uz nā­kot­ni tā at­tie­cas uz pa­gāt­ni, kad cil­vēks jau ir pie­dzi­mis zem ļau­nām zvaig­znēm (acīm, ci­pa­ru kom­bi­nā­ci­jām...), sa­bo­jā­jis sa­vu kar­mu un ti­cis ap­krauts ar lās­tiem pa­šam un dzim­tai (mā­jai, lau­lī­bai...). Uz­bru­ku­šās ne­lai­mes iz­skaid­ro­jums vien­mēr ir daudz ie­spai­dī­gāks ne­kā ie­tei­ku­mi, ko tad ša­jā si­tu­āci­jā da­rīt. Gan­drīz ne­kad nav tā, ka vis­pār ne­bū­tu ie­spē­jams si­tu­āci­ju uz­la­bot, bet ne­kad to ne­var pil­nī­bā iz­la­bot un at­rast tā­du va­ri­an­tu tā­lā­kai dzī­vei, ku­rā vi­si drau­do­šie fak­to­ri jau bū­tu nei­tra­li­zē­ti līdz mū­ža bei­gām, ja at­skai­ta pa­ra­dok­sā­li ci­nis­ko ri­si­nā­ju­mu, ka tas būs ļo­ti īss mūžs.

Ga­ru un pat ļo­ti ga­ru mū­žu ir no­dzī­vo­ju­ši lat­vie­šu as­tro­lo­ģi­jas pa­mat­li­cē­ji Pa­ula (1889–1966) un Kār­lis (1889–1976) Lī­cī­ši. Vi­ņiem vel­tī­tās Lat­vi­jas as­tro­lo­ģi­jas vēs­tu­res sa­da­ļas no­bei­gu­mā «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» šā ga­da 9. nu­mu­ra 38. lpp. ti­ka at­zī­mēts, ka pub­lis­ki zi­nā­mo nā­kot­nes pa­re­dzē­tā­ju Lat­vi­jā bi­jis pā­rāk maz, lai sta­tis­tis­ki pie­rā­dī­tu vai ap­gāz­tu vi­ņu spē­jas iz­gro­zī­ties no ko­mu­nis­tu un na­cis­tu te­ro­ra veik­smī­gāk, ne­kā to caur­mē­rā spē­jis viss Lat­vi­jas ie­dzī­vo­tā­ju ko­pums. «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» pēr­nā ga­da 4. nu­mu­ra 29. lpp. ska­tā­mi «trīs vī­ri, kas pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 20.–30. ga­dos per­so­ni­fi­cē­ja as­tro­lo­ģi­ju un gaiš­re­dzī­bu Lat­vi­jas Re­pub­li­kā», no ku­riem uz pa­dom­ju nā­ves no­met­nēm ti­ka aiz­sū­tī­ti di­vi. So­ļi­ļec­kas (ta­gad ra­jo­na pil­sē­ta Oren­bur­gas ap­ga­ba­lā Krie­vi­jā, ne­tā­lu no ro­be­žas ar Ka­zah­stā­nu) no­met­nes slim­nī­cā 1941. ga­da 17. no­vem­brī sa­stā­dīts akts par 1880. ga­da 3. ok­tob­rī Rī­gā dzi­mu­šā Ju­li­usa De­ten­ho­fa nā­vi. Tas velk uz slē­dzie­nu, ka viņš nav iz­tu­rē­jis tes­tu ar no­sau­ku­mu «Vai gaiš­re­ģi redz se­vi nā­kot­nē?». Vi­ņa pra­ti­nā­ša­nas pro­to­ko­los ir at­ro­da­ma at­bil­de uz jau­tā­ju­mu, kā­pēc gan vā­cie­tis ne­aiz­brau­ca uz Vā­ci­ju 1939. ga­dā. Tā­pēc, ka Hit­le­ra Vā­ci­jā bi­jis aiz­liegts no­dar­bo­ties ar zī­lē­ša­nu, ko Ju­li­uss De­ten­hofs at­zi­na par sa­vu vie­nī­go iz­ti­kas lī­dzek­ļu avo­tu lai­kā no 1924. ga­da līdz ap­cie­ti­nā­ša­nai 1941. ga­da 6. mai­jā (1). Si­bī­ri­jā pie­spriests un ne­iz­pil­dīts nā­ves sods kro­nē še­jie­nes gaiš­re­dzī­bas sim­bo­lu Eiže­nu Fin­ku (1885–1958) pre­tē­ji tam, ka iz­spruk­ša­na no re­pre­si­jām ne­pa­da­rī­ja po­pu­lā­ru Kār­li Lī­cī­ti.

Ba­žas māc arī par «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» 2014. ga­da mar­ta nu­mu­ra 32. un 33. lpp. pie­mi­nē­to S. Ša­po­tu – vien­no­zī­mī­gi eb­re­ju, ku­ram lik­te­nī­ga va­rē­ja kļūt vā­cu oku­pā­ci­ja. Pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 20. un 30. ga­dos viņš iz­vēr­sis ne­vis as­tro­lo­ga, bet ju­ris­ta prak­si, kaut in­te­re­si par as­tro­lo­ģi­ju sa­gla­bā­jis. «Ri­ga am Son­tag» 1930. ga­da 2. feb­ru­āra 2. lpp. pie­tei­ca vi­ņa lek­ci­jas, ku­ru no­sau­ku­mi at­gā­di­na tos, ar kā­diem Kār­lis Lī­cī­tis, to­laik Čun­čiņš vai Bet­hors, bi­ja nā­cis pub­li­kas priekš­ā ga­dus des­mit ie­priekš. 

Šeit iz­man­to­to gaiš­re­ģu tes­ta for­mu­lu ir de­vis rakst­nieks Zig­munds Sku­jiņš (1926) grā­ma­tā «Sa­ru­nas ar jāņ­tār­pi­ņiem» (R., 1992, 211. lpp.). Nu jau di­vus ga­dus mēs to vien esam da­rī­ju­ši, kā mek­lē­ju­ši un at­ra­du­ši per­so­nas, par ku­rām var sa­cīt to pa­šu, ko Zig­munds Sku­jiņš vēr­sis pret Eiže­nu Fin­ku: «Šo to viņš spē­jis uz­mi­nēt, bet...» Zig­mun­dam Sku­ji­ņam ne­bū­tu bi­jis ne­kā­das jē­gas ap­ru­nā­ties par Eiže­nu Fin­ku ar jāņ­tār­pi­ņiem, ja arī jāņ­tār­pi­ņi ne­zi­nā­tu pa kā­dai Eiže­na Fin­ka frā­zei, par ku­ru nav šau­bu, ka Eižens Finks tā tei­cis un ka pa­re­dzē­jums pie­pil­dī­jies, bet – BET «ko tas de­va? Es ne­zi­nu ne­vie­nu, kam vi­ņa pa­re­dzē­jums bū­tu ko gro­zī­jis. Pa­šu Fin­ku ie­skai­tot.» No šā­da at­zi­nu­ma nav no­bi­ju­šies grā­ma­tas «Rī­gas gaiš­re­ģis Eižens Finks: rak­sti par vi­ņu, do­ku­men­ti, ma­te­ri­āli» sa­stā­dī­tā­ji (2), ļau­jot la­sī­tā­jiem sa­lī­dzi­nāt, vai vi­ņi grā­ma­tā do­tos ma­te­ri­ālus re­zu­mē tā­pat kā vie­tē­jā mē­ro­gā sla­ve­nais rakst­nieks.

Ir ie­spē­jams gan uz­ga­vi­lēt Zig­mun­dam Sku­ji­ņam, kurš tik ele­gan­ti aiz­sū­tī­jis vi­sus pes­te­ļo­tā­jus uz vi­ņiem pie­nā­cī­gu vie­tu, gan no­so­dīt vi­ņu par vēs­tu­res sa­gro­zī­ša­nu. Pro­ti, viņš ta­ču ir iz­li­cies ne­ma­nām jau pa­ša acīm re­dzē­tus un ci­tus ne­ap­strī­da­mus fak­tus, ku­ru dēļ Eiže­na Fin­ka nā­ve no ve­cu­mam rak­stu­rī­gas sli­mī­bas ir ne­vis paš­sap­ro­ta­ma, bet tik­pat ap­brī­no­ja­ma kā vi­sa vi­ņa dzī­ve, kas no tā vien sa­stā­vē­ja, ka viņš ar sa­viem nā­kot­nes pa­re­dzē­ju­miem pats iz­ai­ci­nā­jis lik­te­ni pa­beigt vi­ņa dzī­vi pa­vi­sam ci­tos lai­kos, vie­tās un vei­dos, bet pats arī no­vēr­sis šo iz­ai­ci­nā­ju­mu se­kas, no­ve­dot dzī­vi līdz klu­sām un mie­rī­gām bei­gām. Tik­pat la­bi var to vi­su no­saukt par pa­sa­kām, ko sev stās­ta ļau­dis, ku­ri grib ti­cēt pār­pa­sau­lī­gu spē­ku un spē­ju iz­paus­mēm, t.i., šo iz­paus­mju ie­spē­ja­mī­bai arī vi­ņu dzī­vē.

Kopš Eižens Finks vis­pār iz­pel­nī­jās uz­ma­nī­bu, vi­ņa dzī­ve līdz šai bal­tai die­nai tiek iz­skaid­ro­ta arī tā, kā, pie­mē­ram, žur­nā­la «In­tī­mā Rī­ga» 1934. ga­da 9. mar­ta nu­mu­ra 2. lpp.: «Vi­sa či­gā­nu tau­ta ta­ču dzī­vo ti­kai no ci­tu lēt­ti­cī­bas un muļ­ķī­bas. Kam­dēļ gan lai Finks ne­bau­dī­tu vieg­lā­ku dzī­vi» «Rai­ņa bul­vā­rī, 12 is­ta­bu dzī­vok­lī». Lai jau viņš tur pa­dzī­vo kā­du lai­ci­ņu starp ne­kom­for­tab­lo bēr­nī­bu un jau­nī­bu no vie­nas pus­es un pa­dom­ju re­pre­si­jām – no ot­ras. Vēl ci­tu ne­jau­šī­bu un sa­kri­tī­bu dēļ pa­dom­ju va­ra ne­iz­pil­dī­ja vi­ņam pie­spries­to nā­ves so­du un ne­aiz­ti­ka vi­ņa sie­vu un bēr­nus, ku­rus viņš sa­vu mī­las dē­ku dēļ pa­me­ta īs­ta­jā brī­dī; viņš iz­man­to­ja če­kis­tus, lai tie pē­dē­jā brī­dī aiz­rauj vi­ņu dro­šī­bā no vā­cie­šiem, ku­ri jau nā­ca vi­ņu so­dīt par na­cis­tiem (pa­šam Hit­le­ram!) drau­do­šu pa­re­ģo­ju­mu un var­būt arī iz­man­to­tu na­cis­tu ska­tī­ju­mā ga­lī­gi ne­pa­rei­zo Fin­ka de­gu­na for­mu kā no­rā­dī­ju­ma zī­mi vi­ņa ģi­me­nes re­pre­sē­ša­nai; sa­vus mī­les­tī­bas pi­nek­ļus viņš tu­rē­jis tik va­ļī­gus, ka ne­vie­nu ci­tu cil­vē­ku sev līdz­i uz Si­bī­ri­ju ar tiem ne­aiz­vil­ka – grā­ma­tā «Aiz­ves­tie. 1941. ga­da 14. jū­nijs» (R., 2007, 438. lpp.) ap­lie­ci­nāts, ka sa­vā Rai­ņa bul­vā­ra dzī­vok­lī viņš ap­cie­ti­nāts viens pats. Līdz­īgi arī Pa­ula Lī­cī­te bi­ja pra­tu­si at­sais­tī­ties no 14. jū­ni­ja īs­tā ne­lai­mes put­na Ādol­fa Skras­ti­ņa un sa­me­tu­sies ko­pā ar Kār­li Čun­či­ņu. Tas sa­vu­kārt iz­man­to­ja iz­de­vī­bu kļūt par Lī­cī­ti un tā­dē­jā­di ap­vest ap stū­ri tos, ku­ri no­teik­ti mek­lē­ja ro­kā Čun­či­ņu un vēl arī Ral­fu Bet­ho­ru, ku­ram iz­teikt pil­nī­gi pa­ma­to­tas pre­ten­zi­jas pret žur­nā­la «Bo­hē­ma» 1934. ga­da 5. nu­mu­ra 80. lpp. ap­rak­stī­to, kā «Urāns – lie­li­nie­ku zvaig­zne – pār­vie­to­da­mies Vēr­ša zī­mē, rei­zē ar to ra­dīs mar­ksis­tu uto­pi­jas sa­bru­ku­mu». Ie­priekš vie­tē­jā vā­cu avī­ze «Ri­ga am Son­tag» bi­ja 1931. ga­da 25. de­cem­bra 3. lpp. at­sau­ku­sies uz Eiže­nu Fin­ku par «boļ­še­vis­ma sa­bru­ku­mu» nā­ka­ma­jā ga­dā. Avī­ze «Pē­dē­jā Brī­dī» pie­ska­ņo­ja tai pa­šai ga­du­mi­jai 1932. ga­da 10. jan­vā­ra 2. lpp. pub­li­kā­ci­ju «Ko Finks un zvaig­žņu tulks Bet­hors pa­re­ģo 1932. ga­dā», do­dot vēl vie­nu ie­gan­stu ko­mu­nis­tu re­žī­mam iz­nī­ci­nāt vi­ņus abus.

Lai pa­liek uz ci­tu rei­zi Jū­li­usa De­ten­ho­fa lie­tā at­ras­tās zi­ņas, pēc ku­rām arī šis cil­vēks, tā­pat kā de­ta­li­zē­ti ap­rak­stī­tais Kār­lis Lī­cī­tis, va­rē­tu būt dzī­vo­jis ar tri­jiem uz­vār­diem. Kā gaiš­re­ģis viņš sau­cis se­vi par Vil­ja­mu Mor­to­nu un pri­vā­ta­jā dzī­vē iz­man­to­jis De­ten­ho­va uz­vār­du, ko ie­gu­vis ne­vis dzim­stot, bet ap­pre­co­ties ar Emī­li­ju De­ten­ho­fu, dzi­mu­šu Štei­ner­ti, ie­priekš lau­lā­tu ar Jo­ha­nu De­ten­ho­fu. 

Gan Eižens Finks, gan Lī­cī­šu ģi­me­ne kal­po par uz­ska­tā­miem brī­di­nā­ju­miem, ka drī­zāk ne­iz­do­sies ne­kā iz­do­sies iz­spiest kā­du prak­tis­ku la­bu­mu no spē­jas pir­ma­jiem pla­šā ap­kār­tnē uz­zi­nāt pa­sau­les vai vis­maz Lat­vi­jas nā­kot­ni. Par šā­du ne­iz­do­ša­nos lie­ci­na avī­zes «Val­dī­bas Vēst­ne­sis» 1931. ga­da 22. sep­tem­bra nu­mu­ra ar 8. lpp., kur «no­dok­ļu pie­dzi­nējs P. Za­ķis» in­for­mē, kur un kad viņš «pār­dos vai­rāk­so­lī­ša­nā Kris­ti­nes Lī­cī­tis un Kār­ļa Čun­či­ņa kus­ta­mo man­tu, no­vēr­tē­tu par Ls 218,– un sa­stā­vo­šu no rak­stā­mās un ro­ta­fiks ma­šī­nām, vi­ņa 1928./30. g. % peļ­ņas no­dok­ļa pa­rā­da seg­ša­nai». Tā, lūk, lat­vie­šu tau­ta un valsts at­da­rī­ja Lī­cī­šiem par vi­ņu paš­aiz­lie­dzī­ga­jām pū­lēm ie­viest lat­vie­šu sa­bied­rī­bā as­tro­lo­ģis­kās zi­nā­ša­nas un ter­mi­no­lo­ģi­ju ar žur­nā­la «Sfinkss» un ga­da­grā­ma­tas «Sen­ču pra­vie­to­ju­mi» pa­lī­dzī­bu. Lī­cī­šu pēt­nie­cis­ka­jai, pub­li­cis­tis­ka­jai un iz­de­vēj­dar­bī­bai ab­so­lū­ti ne­pie­cie­ša­mo rī­ku at­ņem­ša­nu va­rē­tu pie­lī­dzi­nāt nā­ves so­dam, kas ša­jā ga­dī­ju­mā pie­mē­rots ne fi­zis­kām, bet ga­rī­gām per­so­nām.

Tie­ši tas pats un vēl kā­pi­nā­tās de­vās iz­pau­dies Eiže­na Fin­ka dzī­vē. Par vi­ņu «Val­dī­bas Vēst­ne­ša» 1936. ga­da 17. jū­li­ja 3. lpp. ap­lie­ci­nāts, ka no­dok­ļu pie­dzi­nējs pār­dos ko – pro­tams, ka «Eiže­na Fin­ka fo­to apa­rā­tu, no­vēr­tē­tu par Ls 578,–, vi­ņa da­žā­du no­dok­ļu pa­rā­da pie­dzī­ša­nai». Tur­pat ie­priekš 1933. ga­da 10. jū­ni­ja 3. lpp. bi­ja iz­zi­ņo­ta iz­so­le Eiže­nam Fin­kam pie­de­ro­šiem 3715 m2 ze­mes Du­bul­tos, bet fi­nā­lā 1939. ga­da 28. augus­tā 8. lpp. in­te­re­sen­tiem pie­dā­vā­tas Rai­ņa bul­vā­rī 3, 2. dzī­vok­lī eso­šās «Eiže­na Fin­ka mē­be­les, kas no­vēr­tē­tas par Ls 205–». 

Pa­ra­lē­les Eiže­na Fin­ka un Kār­ļa un Pa­ulas Lī­cī­šu bio­grā­fi­jās tiek iz­tir­zā­tas ne ti­kai tā­pēc, ka tās pa­šas du­ras acīs. As­tro­lo­ģi­ja ir gaiš­re­dzī­bas pa­veids pre­tē­ji tam ie­spai­dam par zi­nāt­ni, kā­du ra­da skait­ļu un ci­tu sim­bo­lu iz­man­to­ša­na as­tro­lo­gu ap­rē­ķi­nos. Diem­žēl vai par lai­mi, bet šīs skait­ļu vir­knes pa­zūd Vi­su­ma mē­ro­gā pat tad, ja «de­bess aina at­kār­to­jas ik pēc 26 000 ga­diem», kā vēs­tī­ja virs­raksts «Pē­dē­jā Brī­ža» pub­li­kā­ci­jai 1932. ga­da 16. jan­vā­ra 6. lpp. Pa­šā rak­stā daudz vai­rāk ne­kā par no­ri­sēm de­be­sīs stās­tīts pat Pa­ulas un Kār­ļa ģi­me­nes dzī­vi, kas it kā – at­bil­sto­ši ba­nā­lām pa­mā­cī­bām par la­sī­tā­ju in­tri­ģē­ša­nu – pat vai­rāk de­rē­tu ak­cen­tē­ša­nai ar pie­nā­cī­gi lie­liem virs­rak­sta bur­tiem. Tie to­mēr at­vē­lē­ti tē­zei, kas liek no­sku­ri­nā­ties. Kā jeb­ko vis­pār var pa­re­dzēt as­tro­lo­ģi­ja, ja cil­vē­ces vēs­tu­ri kaut vi­sap­tu­ve­nā­ka­jā vei­dā esam uz­rak­stī­ju­ši ti­kai par pē­dē­jiem 3–5 tūk­sto­šiem ga­du? Uz ko tad bal­stās mā­cī­ba par at­bil­stī­bu starp no­ri­sēm de­be­sīs un uz ze­mes, ja kat­ra nā­ka­mā de­be­su aina tās vi­su ni­an­šu iz­vēr­su­mā mums ir jau­nums un tās at­stā­tais ie­spaids da­rīs se­vi zi­nā­mu kaut vai at­bil­sto­ši Bī­be­lē uz­rā­dī­ta­jam lai­ka no­griez­nim «līdz tre­ša­jam un ce­tur­ta­jam augu­mam» (2. Moz., 34;7)? Ne­bū­tu sva­rī­gi, tie­ši ku­ru de­be­su ainu ņemt par 26 000 ga­du cik­la sā­ku­ma un bei­gu pun­ktu, ta­ču as­tro­lo­ģi­jas pār­vēr­ša­na par zi­nāt­ni pa­cie­tī­bu pra­sīs: pir­mais cikls lai ie­dod vis­pā­rē­ju priekš­sta­tu par de­bess spī­dek­ļu kus­tī­bas un ze­mes dzī­ves no­ti­ku­mu at­bil­stī­bu, ot­rais – ļauj pār­vei­dot priekš­sta­tus par pār­bau­dā­mām hi­po­tē­zēm, tre­šais – veikt šo pār­bau­di, un tad, la­bā­ka­jā ga­dī­ju­mā, ce­tur­to cik­lu pēc 26 000 x 3 = 78 000 ga­diem cil­vē­ce va­rēs ie­sākt ar vis­pār­pie­ņem­tu te­ori­ju par to, kas tu­vā un tā­lā nā­kot­nē se­kos kat­ram nā­ka­ma­jam de­be­su ķer­me­ņu iz­kār­to­ju­mam.

Tā­lā­ka zi­nāt­nes at­tīs­tī­ba at­ņē­ma as­tro­lo­ģi­jai ce­rī­bas kļūt par zi­nāt­ni pat bez­ga­lī­gi il­gā lai­kā. Lat­vie­šiem to pa­vēs­tī­ja ne­viens cits kā Pa­ulas Lī­cī­tes mei­ta Ri­ta, ar ku­ru «Prak­tis­kā As­tro­lo­ģi­ja» ie­pa­zīs­ti­nā­ja šā­ga­da 9. nu­mu­ra 39. lpp. Ar lat­vie­šu trim­das pre­ses sva­rī­gā­kā iz­de­vu­ma «Laiks» au­to­res Pai­jas vār­du pub­li­cē­ta­jās 1986. ga­da 11. jan­vā­ra 8. lpp. pār­do­mās par at­nā­ku­šo ga­du un vis­pār par nā­kot­ni ie­pī­tā «jaun­a, tri­jās di­men­si­jās da­ri­nā­ta kos­ma kar­te lie­kot se­ci­nāt, ka dzej­nie­ku ap­dzie­dā­tais vi­sums ir mil­zu bur­bu­ļi, uz ku­ru virs­mas pul­cē­jas zvaig­znes... Ne­vis gra­vi­tā­ci­jas spē­ki bi­ju­ši kos­ma pri­mā­rie vei­do­tā­ji, bet ve­se­la vir­kne va­re­nu eks­plo­zi­ju.» To re­zul­tā­tā de­be­su ķer­me­ņi li­di­nā­sies jeb­kā, bet ti­kai ne tā, lai līdz pa­sau­les ga­lam kaut rei­zi at­griez­tos tie­ši tā­dā iz­kār­to­ju­mā, kā­dā tie jau ie­priekš bi­ju­ši. Ja vis­pār ie­spē­jams sa­prast de­be­sīs ne­mi­tī­gi no­tie­ko­šo iz­mai­ņu ie­tek­mi uz ze­mes dzī­vi, tad to no­sa­ka ne­vis pie­re­dze, kā­das ne­maz ne­var būt, bet at­klās­mes. As­tro­lo­ģi­jas priekš­ro­cī­ba at­tie­cī­ba pret ci­tiem gaiš­re­dzī­bas vei­diem ir se­viš­ķi iz­smal­ci­nā­ta sim­bo­lu sis­tē­ma, ku­rā šīs at­klās­mes fik­sēt. Būt pro­fe­si­onā­lam as­tro­lo­gam no­zī­mē pras­mi orien­tē­ties ša­jā sim­bo­lu sis­tē­mā, ne­vis pa­šam pie­dzī­vot at­klās­mes, jo to bū­tu par daudz pra­sīt no vi­siem ma­su pro­fe­si­jas dar­bi­nie­kiem, kā­di as­tro­lo­gi ir ta­gad un da­žā­dos lai­kos un vie­tās ir bi­ju­ši arī ie­priekš.

Pie­pra­sī­jums pēc nā­kot­nes pa­re­dzē­ju­miem ir ne­mai­nī­gi mil­zīgs, jo šā­di pa­re­dzē­ju­mi ir vie­nī­gie orien­tie­ri cil­vē­ku rī­cī­bai ta­gad­nē. Tas iz­rai­sa nik­nu cī­ņu par tie­sī­bām orien­tie­rus dot. Te­pat jau bi­ja no­rā­de uz žur­nā­la «In­tī­mā Rī­ga» ķen­gā­ša­nos par Eiže­nu Fin­ku. Tā ie­til­pa pa žur­nā­la 1934. ga­da 2., 9. un 16. mar­ta nu­mu­riem iz­stiep­tā pub­li­kā­ci­jā «Ko stās­ta par mū­su gaiš­re­ģiem vi­ņu klien­ti?», kas bei­dzās ar ne­iz­pil­dī­tu so­lī­ju­mu «Turp­māk vēl.», kaut žur­nā­lam bi­ja lemts iz­nākt vēl līdz 4. mai­jam. Pēc tam gan žur­nā­la iz­de­vē­ji un līdz­strād­nie­ki da­bū­ja iz­bau­dīt to, ko bi­ja vē­lē­ju­ši ci­tiem – tie­ši gaiš­re­ģiem: «Lai gan li­kums stin­gri aiz­liedz no­dar­bo­ties ar «pa­re­ģo­ša­nu» un zī­lē­ša­nu, to­mēr Rī­gā ar­vien «prak­ti­zē» ļo­ti dau­dzi hie­ro­man­ti, kār­šu li­cē­jas u.c. Brī­nums, ka valsts ie­stā­des tos ne­aiz­skar.» (16. mar­tā, 2. lpp.)

Žur­nā­la «In­tī­mā Rī­ga» pie­tei­kums stās­tīt par «ļo­ti dau­dziem» pa­re­ģiem ti­ka iz­pil­dīts ti­kai at­tie­cī­bā uz čet­riem. Vēl bez Eiže­na Fin­ka no­saukts vi­ņa mā­cek­lis Vol­de­mārs Laur­sons, Rī­gas vieš­ņa no Tal­li­nas He­le­ne Te­ni­sons-Me­tus un ne­kā­di ne­iden­ti­fi­cē­ja­ma kār­šu li­cē­ja, «tan­te Otī­li­ja».

No­rā­de uz Vol­de­mā­ra Laur­so­na (1894–1942) sa­mē­rā īso mū­žu pa­pil­di­na to gaiš­re­ģu sa­rak­stu, par ku­riem zi­nāms, ka mi­ru­ši vi­ņi sa­vā nā­vē, kon­krē­ta­jā ga­dī­ju­mā «ar sirds­trie­ku», kā pa­skaid­ro­ja vā­cu oku­pā­ci­jas lai­ka lat­vie­šu paš­pār­val­des ofi­ci­ozs «Tē­vi­ja» 1942. ga­da 10. ok­tob­ra 3. lpp. Nek­ro­lo­gā ne­pa­rā­dās ne vi­ņa cie­ša­nas pa­dom­ju lai­kā, ne tā­di no­pel­ni pie na­cis­tiem, par ko ta­gad bū­tu jā­kau­nas. Avī­ze in­for­mē­ja par cil­vē­ka nā­vi tā­pēc, ka viņš bi­jis dau­dziem zi­nāms ma­su pa­sā­ku­mu un uz­ve­du­mu re­ži­sors. Vol­de­mā­ra Laur­so­na pseido­nī­ma Ma­ri­uss Fi­o ap­lie­ci­nā­ša­na nek­ro­lo­gā pa­līdz mek­lēt rak­stos, kā vi­ju­sies vi­ņa gaiš­re­ģa vai var­būt vai­rāk mis­ti­fi­kā­ci­ju meis­ta­ra kar­je­ra.

Kā jau bi­ja gai­dāms, Me­tus-Te­ni­son vi­zī­tes Rī­gā ga­rām ne­pa­lai­da laik­raksts «Pē­dē­jā Brī­dī». 1927. ga­da 23. mar­ta 14. lpp. avī­zē ap­lie­ci­nā­ta vi­ņas pa­rā­dī­ša­nās Rī­gā ne no Tal­li­nas, bet no Pa­rī­zes pa ce­ļam uz In­di­ju. Nā­ka­mā pub­li­kā­ci­ja 1931. ga­da 18. ok­tob­ra 3. lpp. lik­ta zem pa­ga­ri­nā­ta virs­rak­sta, ku­ra ie­kļau­ta no­rā­de uz gaiš­re­ģes ra­du­rak­stiem – esot dzi­mu­si ba­ro­ne­se fon Kē­lert, kas pra­sa sa­au­sī­ties, vai ra­dos ar vi­ņu nav bi­jis ga­ru jo ga­ru mū­žu no­dzī­vo­ju­šais Ni­ko­lajs Ka­lerts, «kurš «pār­me­ta til­tu» pār­i pa­dom­ju lai­kiem uz mūs­lai­ku Lat­vi­ju no pirm­ās Lat­vi­jas Re­pub­li­kas lai­ka, kad bi­ja brī­vi pie­eja­ma li­te­ra­tū­ra par da­žā­dām ga­rī­ga­jām mā­cī­bām, arī par as­tro­lo­ģi­ju. Vi­ņu var dro­ši uz­ska­tīt par Lat­vi­jas as­tro­lo­ģi­jas pat­ri­ar­hu.» Šā­du se­ci­nā­ju­mu «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» jau pa­ša pirm­ā, 2012. ga­da mar­ta/ap­rī­ļa nu­mu­ra 40. lpp. de­vu­si Za­ne Pu­du­le rak­stā «Lat­vi­jas as­tro­lo­ģi­ja no pa­grī­des lai­ka līdz šo­die­nai». Tas ļauj sa­prast, cik maz pa­gūts pa­teikt kopš 2014. ga­da jan­vā­ra, kad «Prak­tis­kā As­tro­lo­ģi­ja» sā­ka pub­li­cēt ma­te­ri­ālus par mo­der­nās as­tro­lo­ģi­jas ie­sak­ņo­ša­nos lat­vie­šu tau­tā un va­lo­dā.

Pal­dies vi­siem, ku­ri pa­lī­dzē­ja šos ma­te­ri­ālus vākt, un pal­dies žur­nā­lam par tie­sī­bām tos iz­vie­tot 24 rei­zes uz 4, tā­tad ko­pā uz 96 žur­nā­la lap­pu­sēm. Pal­dies žur­nā­la la­sī­tā­jiem.

PIEZĪMES

Ap­jo­mī­go pē­tī­ju­mu par as­tro­lo­ģi­jas vie­tu Lat­vi­jas vēs­tu­rē pub­li­cē­jām no 2014. ga­da sā­ku­ma kat­rā «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» nu­mu­rā.

  1. Jū­li­usa De­ten­ho­fa dzī­ve un nā­ve ap­lie­ci­nā­ta Lat­vi­jas Valsts ar­hī­va 1986. fon­da 1. ap­rak­sta 7351. lie­tā, sk. 16., 19., 36. un 67. la­pu.
  1. Grā­ma­tu «Rī­gas gaiš­re­ģis Eižens Finks: rak­sti par vi­ņu, do­ku­men­ti, ma­te­ri­āli» sa­vā­ku­ši Bo­riss Rav­dins, Sil­vi­ja Api­ne un Jā­nis Zā­lī­tis. Ci­tāts no grā­ma­tas ot­rā, pa­pil­di­nā­tā 2002. ga­da iz­de­vu­ma 343. lpp. Ci­ti šīs grā­ma­tas ma­te­ri­āli iz­man­to­ti bez lap­pu­šu no­rā­des

Horoskopi

Šogad jaunmēness Strēlnieka zīmē atnāk ļoti zīmīgā, simboliskā laikā un datumā. Pirmā jaunmēness diena iestājas 1.decembrī plkst. 8:21, kad arī rietumu pasaule šīs dienas vakarā aizdedz pirmo svecīti Adventes vainagā. Daudzos jo daudzos logos tiek aizdegta cerības gaismiņu gada tumšākajā laikā, gaidot dienu, kad gaisma atkal atgriezīsies. Un kad viss sāksies atkal no jauna, bet jau citādāk.

Svarīgākais