Bija laiks, kad sievietēm un vīriešiem nebija plaša smaržu un odekolonu izvēle. Ko veikalos pārdeva, tas bija, ko varēja nopirkt zem letes, to ņēma. Saldāks aromāts – dienā, rūgtenāks – vakarā, kad gāja uz dejām vai teātra izrādi.
Sev vai citiem?
Un vēl tika iestāstīts, ka sievietēm vajag valdzināt, bet vīriešiem būt vīrišķīgiem un tā arī smaržot. Lai uzreiz ir saprotams, ka sieviete ir vāja, romantiska un vīrieša plato plecu alkstoša būtne, bet vīrietis - stiprs, gādīgs un gatavs rūpēties par to - pēc viņa alkstošo - ņuņņu. Un bija jāsmaržo tā, lai patiktu citiem. Nu, saprotat, kā: sievietes smaržām pirmām kārtām ir jāpatīk vīrietim, nevis viņai pašai. Reiz kāds vīrietis pārmeta, ka manas rūgtenās smaržas, vienas no «Opium» sērijas, starp citu, vīriešus aizbiedējot. Sievietei piedienoties būt saldai.
depositphotos.com
Narcisisma laiks, un tas nav slikti
Nu beidzot sievietes un vīrieši, izvēloties aromātus, nepārprotami norāda smaržu industrijai: es gribu, lai smarža patīk man, nevis citiem. Un parfimēri rada aromātus ar raksturiņu. Reklāmās tiek meklētas personības, nevis skaisti dekorētas sejas. Tiesa, «Chanel No5» par savu reklāmas seju izvēlējās seksapīlo un nelaimīgo Merilinu Monro. Viņa, gulēt ejot, esot «uzvilkusi» tikai «Chanel No5». Bet šis zīmols var atļauties tādu reklāmu un tādu reklāmas seju.
Tagad aromāta izvēle vairs nav unificēta. Sievietes labprāt izmanto vīriešu aromātus, piemēram, zīmolam «Hugo Boss» ir parfīmi, kurus «okupējušas» sievietes. Mūsdienās dzirdēts sakām, ka sievietes iesmaržojas ar mīļāko parfīmu arī dienās, kad neiziet no mājām. Lai iepriecinātu sevi. Tāds tagad laiks - gribam patikt sev, nevis citiem. Individuālisms valda arī parfīmu pasaulē. Žurnālā «Psychologies.ru» raksta, ka parfīmi vienmēr atspoguļojuši sabiedrības noskaņojumu, un tagad dzīvojam narcisisma laikā, tāpēc neparasts parfīms ir viens no veidiem, kā sevi parādīt, pievērst uzmanību un likt runāt par sevi. Tādējādi daži brendi piedāvā šokējošas kompozīcijas, vismaz iepriekšējā gadsimtā tā nekombinētu.
Kūniņā - no ārpasaules
Šobrīd uzdrošināmies būt paši, un gluži narcisisms tas gan nav. Varbūt pirms daudziem gadiem, pakļaujoties sabiedrības spiedienam «tā ir pieņemts», izvēlējāmies parfīmu ar garāku šlepi jeb pēcsmaržu. Tā bija domāta citiem. Tagad dodam priekšroku pieticīgākai smaržu buķetei - lai pašai vai pašam ar sevi tīkamāk visu dienu vadīt. Agresīvā ārpasaule mūsu privātajā telpā ielaužas ik mīļu brīdi, un gluži nevilšus gribas veidot kūniņu ap sevi, lai nejustu šo vardarbīgo spiedienu. Iespējams, smaržas varētu būt barjera, kas palīdz saglabāt sevi un būt ar sevi.
Iemīlēties smaržā
Taču pat vismodernākais aromāts, kuru slavē uz katra stūra, tā arī paliks pudelītē neizsmaržots, ja nepatiks. Un lēts un vienkāršs aromāts uz ādas uzplaukst. Ne blogeru rekomendācijas, ne draudzeņu padomi, ne modes tendences nepiespiedīs mūs pirkt to, kas uz mūsu ādas nesmaržo... tāāāāā!
Psihologi skaidro, ka aromātā mēs iemīlamies neapzināti un caur to spējam pārdzīvot emociju kaskādi. Vai gan spējam aprakstīt sajūtas, kas mūs pārņem parfimērisku kaislību apogejā?
Ir cilvēki, kuri gadiem ilgi lieto tikai vienu parfīmu. Un ir tādi, kam smaržu kolekcija ir ietilpināma ceļojumu koferī. Šodien viņam gribas balto ziedu aromātu, rīt - rūgteno vērmeli. Vārds psihologiem: limbiskā sistēma mūsu smadzenēs atbild par emocijām, un smadzenes piekabina smaržām dažādas birkas un piespiež mūs izvēlēties aromātu pēc noskaņojuma. Ir veikti pētījumi par emocijām un asociācijām parfimērijā un secināts, ka nav nekāda loģiska izskaidrojuma, kāpēc mums patīk kāds parfīms. To pat nav iespējams izskaidrot, ja vien patika vai nepatika nav saistīta ar atmiņām par kaut ko konkrētu.
Tāpēc smaržas jāizvēlas ar sirdi, kas šajā kontekstā ir deguns. Un, ieejot parfimērijas veikalā, prātu palaidiet tāltālās ganībās!
---------------------------
«Praktiskās Astroloģijas» konsultante, sertificēta numeroloģe Ineta Ventniece-Krīgere sniedz savu interpretāciju, kāpēc dizaineri un parfimēri radījuši smaržas, kuru leģenda nenoriet, kādēļ ir zīmoli, kuru izstrādātos parfīmus pircēji lieto asimetriski - vīriešiem domātos sievietes un pretēji, kālab daži aromāti patīk un piestāv teju visiem un kādi pārdabiski spēki ļāvuši smaržu radītājiem iestrādāt kādu pavisam īpašu knifiņu, kura dēļ cilvēki jūk vai prātā.
Ineta Ventniece-Krīgere uzsver: «Mūsu enerģija un smaržu enerģija mijiedarbojas. Tāpēc izvēlamies tos aromātus, kas kombinējas, saskan ar mūsu enerģiju. Agrāk bija laboratorijās radītas bezdzimuma smaržas, tagad parfīmā tiek ietverta personība. To mēs tagad meklējam, to mums vajag. «Kolektīvās» smaržas šim laikmetam nepiestāv.»
Un nu par odziņām, rozīnītēm un ērkšķīšiem, kas smaržu flakoniņā ieslēpti. Sāksim nu!
Karolina Herrera. Viņas smaržas lietos sievietes, kas apveltītas ar īpašu jutīgumu. Karolinai piemīt vīrišķa enerģija, un ar to viss pateikts. Maigās un pūkainās būtnes šīs dāmas smaržas diez vai atzīs par labām esam.
Hugo Boss. Šī zīmola smaržas izvēlas ārēji sievišķīga, bet iekšēji spēcīga, izturīga sieviete. «Hugo Boss» piestāv ļoti plašai auditorijai - var teikt, ka 99 procentiem. Tās ir universālas, unisekss, kas uzrunā visus dzimumus, un nav būtiski, kurā gadsimtā aromātu lieto. Zīmola veidotāji panākuši, ka daudzus cilvēkus piesaista kopīgas sajūtas. Smaržu impērijas radītājam bijusi sievišķa enerģija, un šī asimetrija sievieti piesaista «Hugo Boss» vīriešu smaržām. Kristiāns Diors. Viņam piemita maģiska enerģija, Diors bija sava laika indigo bērns. Tāpēc spēja ilgi noturēties smaržu biznesā un aromāti ir populāri gan 20., gan 21. gadsimtā. Viņam piemita ļoti liels pievilkšanas spēks, kā jau cilvēkam ne no šī gadsimta un ne no šīs pasaules. Diora zīmola smaržas iecienījusi specifiska auditorija, diez vai tās ir universālas smaržas.
Zīmola «Salvatore Ferragamo» aromāti piedien maigām sievietēm, un tās varbūt ir tādas «vecā modeļa zaķu» smaržas - kad sievietēm vajadzēja smaržot saldi...
Elizabete Ardēna. Viņas radītās smaržas neatbilst šī gadsimta vibrācijām, tās varētu šķist sentimentālas. Tādas kā 19., 20. gadsimta cilvēkam piemērotas. Bet šī dāma nav bijusi pieneņpūka, ko var pavirši nopūst malā, lai netraucē vīriešu pasaulei. Viņai piemita raganiska un vīrišķa enerģija, viņa bija ļoti jūtīga, kā zīda lakata pieskāriens ādai.
Koko Šanele. Raganiska sieviete, apveltīta ar īpašu enerģētiku. Ļoti spēcīgs raksturs, saasināta uztvere, spēja just un paredzēt, neatlaidīga. Šaneles smaržas izvēlas darījumu sievietes, kas dzīvē jau daudz sasniegušas un spēj savu dzīvi vadīt pašas. Madam Šanelei piemita vīrišķa enerģija, un tāds cilvēks nosaka toni itin visā. Kā viņa pateiks, tā būs. Viņa viegli varēja ietekmēt smaržu tirgu un noteikt toni. Viņai piemita spēcīga enerģija, kā vulkānam, un ļoti spēcīgas izjūtas, turklāt viņa bija īpašu izjūtu cilvēks. Kuram katram mirstīgajam tāds talants nav dots. Tāda sieviete spēj radīt specifiskas smaržas. Madam Šaneles gadījumā jāskata saikne starp cilvēka enerģiju un smaržu izvēli. «Šaneli» izvēlēsies vīrišķas enerģijas sieviete, bet sievišķīgās enerģijas sievietēm šie aromāti būs pārāk spēcīgi. Viņas nezinās, ko ar tiem iesākt. «Šanele» ir domāta sievietēm, kas zina, ko grib.
SMARŽU HOROSKOPI
Aromātu atbilstība astroloģiskajām stihijām, zodiaka zīmēm
Ziedu - Zemes stihijai, zāļu - Gaisa stihijai, augļu, garšvielu - Uguns stihijai, koku, sūnu, jūras produktu - Ūdens stihijai.
Auns - lai pasvītrotu Auna straujo un kareivīgo dabu, šīs zīmes pārstāvjiem piestāv ugunīgs un pikants aromāts: tabaka, mandarīns, kanēlis, sarkanais apelsīns, laims.
Vērsis - dzīves baudītājs, viņam varētu patikt vīģu, rožu, pačūlijas, bergamotes, frēzijas, jasmīnu, lavandas aromāts.
Dvīņi - ak, Dvīņi, viņi mētāsies starp svaigumu un dziļu jutekliskumu, smaržas izvēlēsies pēc garastāvokļa: garšaugi, sandalkoks, rieksti, lilijas, jasmīns.
Vēzis - jūtīgs, emocionāls, grib sasmaržot jutekliskus aromātus: frēzijas, peonijas, granātābolu, gurķi, meloni, vaniļu, mirres un jasmīnu.
Lauva - enerģisks un kaislīgs. Grib sajust jasmīnu, orhideju, muskatu, ābolu, asas garšvielas, kadiķi.
Jaunava - nekādus ekspromtus nevēlas, dodiet svaigus, klasiskus, noturīgus aromātus: citrusaugļus, fenheli, rozes, kardamonu, greipfrūtu.
Svari - vajadzīgs līdzsvars. Ja topā būs klasiskie aromāti, tad Svari gribēs piešķilt mazliet asuma, kas emocionāli uzvāra: persiks, citrons, meža ogas, sandalkoks, tējas koks, sveķi.
Skorpions - fascinējoša seksualitāte. Pipari, ingvers, pačūlija, muskats, mandeles, ciedrs, eikalipts.
Strēlnieks - maķentiņš kosmopolītisma, drusciņa filozofijas. Egles, muskatrieksta, neļķes, anīsa, melnās tējas aromāts.
Mežāzis - klasika, kā jau stabilam tipāžam pieklājas. Sandalkoks, bergamote, magnolija, pačūlija. Koko Šaneles klasika Mežāzim kā radīta!
Ūdensvīrs - viņam vajag kaut ko jaunu un netradicionālu. Salvija, gurķis, muskatrieksts, hiacinte, lavanda, eikalipts - nu to visu kopā tikai Ūdensvīrs spēj dabūt gatavu.
Zivis - pārāk jau Zivis tiek padarītas par mūžīgajām cietējām. Viņām tīk lotoss, citruss, plūme, salvija, bet, kad asinis uzbango, tad muskats un asas garšvielas šķiet tieši laikā.