ĀJUR­VĒ­DA. Dziedināties, izmantojot iekšējās rezerves

© Gatis Gierts/F64 Photo Agency

Cil­vē­ki mūs­die­nās ir daudz at­vēr­tā­ki pa­sau­lei – arī mek­lē­jot vei­du, kā stip­ri­nāt sa­vu mie­su un ga­ru. Dau­dzi iz­mē­ģi­na ne­tra­di­ci­onā­lo me­di­cī­nu un pa­liek tai uz­ti­cī­gi uz mū­žu. Ār­sti Ilo­nu Ābe­li pirms daudziem ga­diem ceļš aiz­ve­da uz Šri­lan­ku, kur vi­ņa ap­gu­va ājur­vē­das pa­ma­tus. Šī tūk­stoš­ga­du se­nā me­di­cī­nas sis­tē­ma pār­lie­ci­nā­ja: arī tas var būt ceļš uz ve­se­lī­bu.

Ilo­na Ābe­le, lūg­ta īsi rak­stu­rot, kas tad ir ājur­vē­da (san­skri­tā tas no­zī­mē: mā­cī­ba par dzī­vi), at­bild: tā ir strā­dā­ša­na ar vi­su cil­vē­ku ko­pu­mā, iz­man­to­jot kat­ra iek­šē­jās re­zer­ves, kas bie­ži tiek at­stā­tas no­vār­tā. Pir­mais so­lis, at­nā­kot pie ājur­vē­das spe­ci­ālis­ta, pirms tiek uz­sāk­ta ār­stē­ša­na vai arī do­tas ti­kai uz­tu­ra re­ko­men­dā­ci­jas, ir cil­vē­ka kon­sti­tu­ci­onā­lā ti­pa no­teik­ša­na. Lai no­teik­tu to, ārsts iz­man­to vai­rā­ku me­to­žu ap­ko­po­ju­mu, pie­mē­ram, pul­sa di­ag­nos­ti­ka, ap­ska­te un sa­ru­na ar pa­cien­tu, pēc ku­ras pa­cients paš­ro­cī­gi iz­pil­da tes­tu.

Iz­do­sies čak­la­jiem

«Ār­stē­ša­nā tiek iz­man­tots viss, kas ir da­bīgs, ak­cen­tē­jot to, ko ēdam, dze­ram, kā el­po­jam. Nav va­ja­dzī­gas spe­ci­ālas zā­les, ļo­ti daudz va­ram iz­da­rīt ar to, kas mums ir. Kad man pa­cients pēc tam pa­tei­cas par pa­lī­dzī­bu, es vien­mēr sa­ku - to jūs pats iz­da­rī­jāt, es ti­kai uz­vir­zī­ju jūs uz ce­ļa. Es va­ru gud­ri pa­ru­nāt, dot pa­do­mu, kon­sul­tēt, ta­ču vie­nī­gi cil­vē­ka iz­vē­lē ir tas, kā un cik daudz viņš da­rīs. Lie­lā­kais iz­ai­ci­nā­jums - pa­ša slin­kums, jo ājur­vē­da pra­sa lie­lu paš­dis­cip­lī­nu un no­tei­ku­mu ie­vē­ro­ša­nu: cel­ties un iet gu­lēt vie­nā lai­kā, ēst tos pro­duk­tus, kas ta­vam or­ga­nis­mam ir lab­vē­lī­gi, vin­grot, ie­vē­rot vēl vir­kni ci­tu no­tei­ku­mu,» uz­skai­ta dak­te­re. «Jā, vieg­li tas nav. Bet, ja gri­bi sev pa­lī­dzēt, kā ta­gad mēdz teikt - uz­la­bot dzī­ves kva­li­tā­ti, būt ve­se­lāks, tad ar se­vi ir jā­strā­dā. Ir tā­di cil­vē­ki, kas ir ga­ta­vi uz­reiz da­rīt, jo vi­ņi ir jau sa­ga­ta­vo­ju­šies - la­sī­ju­ši, mek­lē­ju­ši, vi­ņiem va­jag ti­kai ma­zu ie­ros­mi, lai tas viss aizie­tu. Šā­diem cil­vē­kiem ne­sa­gā­dā ne­kā­das pro­blē­mas iet šo ce­ļu. Ci­tiem gan ma­nis ie­teik­tais ra­da sa­trau­ku­mu - vi­ņi ne­sa­prot, kā to va­rēs iz­da­rīt. Bet, kad sāk, dau­dzi at­zīst, ka nav ne­maz tik tra­ki,» saka Ilo­na Ābe­le, no­rā­dot, ka da­žiem ba­žas ra­da sli­mī­bas sa­asi­nā­ša­nās, kas bie­ži vien no­tiek ār­stē­ša­nās sā­ku­mā, ta­ču ir bū­tis­ki tur­pi­nāt ie­sāk­to, jo ti­kai pēc kā­da lai­ka sā­kas uz­la­bo­ša­nās. Jā­at­ce­ras gan vēl kas: pie­tu­rē­ša­nās pie vie­nas lis­tes un ne­at­kāp­ša­nās no tās ne so­li - arī tas ne pie kā la­ba ne­no­ve­dīs. Ja tas ne­tiek da­rīts ar la­bu prā­tu, bet no­ved pie stre­sa - tas no­teik­ti ne­būs pa­rei­zais ri­si­nā­jums. Jā­at­rod sev at­bil­sto­šais.

Sā­kot­nē­ji pie dak­te­res vai­rāk nā­ku­ši tie pa­cien­ti, kas ājur­vē­du uz­ska­tī­ju­ši par pē­dē­jo pos­mu sa­vā at­lab­ša­nā. Viss cits bi­jis iz­mē­ģi­nāts, bet ne­bi­ja pa­lī­dzē­jis, tā­pēc cil­vēks pie­ķē­ries šai ārst­nie­cī­bai kā glāb­ša­nas riņ­ķim. Da­ļai to bi­ja ie­tei­ku­ši ģi­me­nes ār­sti, bet ne ma­zums bi­jis to, kam pie Ilonas Ābe­les at­nākt bi­ja ie­tei­ku­ši pa­zi­ņas, ku­ri pa­ši bi­ja pār­lie­ci­nā­ju­šies par šīs me­to­des po­zi­tī­vo ie­dar­bī­bu.

«Vai­rāk vai ma­zāk pie ma­nis nāk kā pie me­di­ķa, jo es­mu ģi­me­nes ār­ste - gan ar dip­lo­mu tra­di­ci­onā­lās, gan ne­tra­di­ci­onā­lās me­di­cī­nas zi­nī­bās. To­mēr ir at­šķi­rī­ba, kā­dā sta­di­jā cil­vēks at­nāk: vai esot jau slims vai mek­lē­jot vei­du, kā jus­ties la­bāk,» teic ājur­vē­das spe­ci­ālis­te. Ga­rī­gie mek­lē­ju­mi lie­lā­ko­ties no­tie­kot pa­ra­lē­li: ir cil­vē­ki, kas se­vi at­tīs­ta, lū­ko­jot jaun­us ce­ļus, jo tie pa­līdz ko uz­zi­nāt par se­vi, un pie rei­zes sa­kār­to­jot fi­zis­ko ķer­me­ni.

At­zi­ņas Šri­lan­kas tvei­cē

Kas vi­ņu pa­šu, dip­lo­mē­tu me­di­ķi, «pa­vil­cis» uz ne­tra­di­ci­onā­lo me­di­cī­nu - esot pat grū­ti at­bil­dēt. «Bi­ja man pirms vairākiem ga­diem tā­da ie­spē­ja braukt uz Šri­lan­ku uz pus­ga­du mā­cī­ties ājur­vē­du, un es to iz­man­to­ju. Ļā­vos si­tu­āci­jai ne­ie­dzi­ļi­no­ties,» teic Ilo­na Ābe­le. «Kad lid­ma­šī­nā at­vē­ra dur­vis, es ie­ni­ru tro­pis­ka­jā tvei­cē, tik tik­ko spē­da­ma el­pu ie­vilkt un vē­lē­da­mās te­ju vai sprukt at­pa­kaļ.» Ta­gad, at­ska­to­ties uz vi­su šo si­tu­āci­ju, vi­ņa sa­pro­t, ka vi­si ap­stāk­ļi bi­ja sa­slē­gu­šies un tam vien­kār­ši bi­ja jā­no­tiek. At­ra­dās gan ie­spē­ja, gan fi­nan­ses, gan ri­si­nā­ju­mi. Ilo­nai Ābe­lei to­reiz bi­jis de­vi­ņus mē­ne­šus vecs bērns, ko vi­ņa pa­ņē­mu­si līdz­i tā­la­jā ce­ļā. Vie­nu­brīd gan - do­mā­jot, kā tiks ar vi­su ga­lā, dū­ša sa­skrē­ju­si pa­pē­žos.

Ilo­na Ābe­le ne­no­liedz, ka sā­ku­mā pret vi­su tur no­tie­ko­šo bi­ju­si skep­tis­ka, ta­ču, kad re­dzē­ju­si, kā ājur­vē­das klī­ni­kā ve­ci cil­vē­ki pēc in­sul­ta sāk stai­gāt, kā ti­kai ar da­bas augiem var iz­ār­stēt gas­trī­tu, kur šķi­ta, ka pa­lī­dzēt var vie­nī­gi ķī­mi­ja, šī tau­tas me­di­cī­na ār­sti pār­lie­ci­nā­ju­si. Sa­pra­tu­si, ka tas tie­šām dar­bo­jas un ne­būt ne tik ļo­ti at­šķi­ras no Rie­tu­mu me­di­cī­nas - ti­kai pie­eja ir ci­tā­da. Pa­tie­sī­bā jau dau­dzi ār­stē­ša­nas prin­ci­pi da­žā­dām tau­tām ir līdz­īgi. Arī kon­sti­tu­ci­onā­lie ti­pi tiek kla­si­fi­cē­ti līdz­īgi kā čet­ri Rie­tu­mos lie­to­tie - me­lan­ho­lis­kais, ho­le­ris­kais, san­gvi­nis­kais un fleg­ma­tis­kais.

Li­kum­sa­ka­rī­bas un īs­tās iz­vē­les

Lai no­skaid­ro­tu, vai tas tie­šām ir vi­ņas ceļš, Ilo­na Ābe­le vēr­su­sies pie as­tro­lo­giem: «At­bil­des bi­ja di­vē­jā­das, ta­ču abas ska­nē­ja: tas rak­stīts ma­nā as­tro­lo­ģis­ka­jā kar­tē, ta­ču viens tei­ca, ka es­mu gā­ju­si vieg­lā­ko ce­ļu, otrs - ka es­mu iz­vē­lē­ju­sies sa­vu ce­ļu.» Tā kā ta­gad jau pa­gā­ju­ši ga­di, ne­kā­di ne­va­rot pie­krist ap­gal­vo­ju­mam, ka tas ir vieg­lā­kais ceļš. Jo tas, kā viss ir bi­jis un kā tur­pi­nās, ne­kā­dā zi­ņā tāds ne­esot.

To­mēr vi­ņa ir pār­lie­ci­nā­ta, ka viss no­tiek, kā tam jā­būt, un ne­kas nav ne­jau­ši - ne mū­su iz­vē­les, ne no­ti­ku­mi, ne cil­vē­ki, ko sa­tie­kam.

Ilo­na Ābe­le at­zīst, ka iz­lauzt ce­ļu ājur­vē­dai Lat­vi­jā ne­bi­ja vieg­li. To­mēr prieks, ka ga­lu ga­lā iz­de­vies to re­ģis­trēt kā teh­no­lo­ģi­ju, ie­kļaut Mi­nis­tru ka­bi­ne­ta no­tei­ku­mos kā ārst­nie­cis­ko un di­ag­nos­tis­ko me­to­di, līdz ar to pa­ce­ļot to augst­ākā lī­me­nī ne­kā dzied­nie­cī­bu. Sa­snie­gums ir arī tas, ka ār­sti var ie­gūt ājur­vē­dis­kās me­to­des ser­ti­fi­kā­tu, iz­snieg­tu Ār­stu bied­rī­bā.

Ājur­vē­das pa­mat­kon­sti­tū­ci­jas jeb cilvēku tipi

Ir trīs pa­ma­ta kon­sti­tu­ci­onā­lie ti­pi: Va­ta jeb vējš, Pit­ta jeb uguns, Kap­ha jeb ze­me, un se­ši di­vu do­šu kon­sti­tu­ci­onā­lie ti­pi: Va­ta/Pit­ta, Pit­ta/Va­ta, Va­ta/Kap­ha, Kap­ha/Va­ta, Pit­ta/Kap­ha, Kap­ha/Pit­ta. Past­āv arī ie­spē­ja, ka vi­sas trīs do­šas -Va­ta, Pit­ta, Kap­ha - ir vien­līdz iz­teik­tas or­ga­nis­mā, un tad kon­sti­tu­ci­onā­lais tips ir šāds: Va­ta/Pit­ta/Kap­ha. No kon­krē­tā ti­pa ir at­ka­rīgs ār­stē­ša­nas lī­dzek­ļu iz­man­to­jums, di­ēta un ie­tei­ca­mie fi­zis­ko no­dar­bī­bu vei­di.

Va­ta
Va­tas ir ne­sta­bi­las, kus­tī­gas, stei­dzas, vi­ņām ir straujš pulss. Vi­ņām ir daudz ide­ju, ko ne­re­ali­zē līdz ga­lam. Va­tām ir ne­mie­rīgs miegs, arī mie­gā vi­ņas ir aiz­ņem­tas. Ēd ne­re­gu­lā­ri un to, kas pa­ga­dās. Cī­nās ar aiz­cie­tē­ju­miem, vē­de­ra pū­ša­nos. Tra­di­ci­onā­lās va­tas ti­pa sli­mī­bas ir tās, ko mēs Eiro­pā sau­cam par ner­vu sis­tē­mas sli­mī­bām - pa­ra­lī­zes, ar­trī­ti, mie­ga trau­cē­ju­mi. Va­tas ir vē­sas, jo vi­ņām ir slik­ta asins­ri­te.

Pit­ta
Grib būt ļo­ti pa­rei­za. Vi­sam ir jā­būt tā, kā pit­ta vē­las. Ja tā nav, tad kļūst dus­mī­ga, ne­ap­mie­ri­nā­ta, ag­re­sī­va. Pit­ta arī ne­sa­prot, ka kāds va­rē­tu kaut ko ne­sa­prast. Ja es, pit­ta bū­da­ma, sa­pro­tu, tad arī ci­tiem jā­sap­rot! Jo pit­tām vai­rāk trūkst līdz­sva­ra or­ga­nis­mā, jo ma­zāk vi­ņas sa­prot ap­kār­tē­jos cil­vē­kus un ir ag­re­sī­vā­kas. Vi­ņām nav pro­blē­mu ar aiz­cie­tē­ju­miem, vē­de­ra iz­eja ir div­reiz die­nā. Pit­tas ti­pa cil­vē­ki ir sil­ti, vi­ņi diez­gan stip­ri svīst. Ja pit­tas ti­pa cil­vēks ap­ēd ķip­lo­ku, viņš smar­žo ar vi­su ķer­me­ni. Pit­tām ir rak­stu­rī­gas pro­blē­mas ar gre­mo­ša­nas trak­tu. Ēdot ti­pam ne­pie­mē­ro­tu uz­tu­ru, vi­ņiem būs gas­trīts, čū­la. Miegs pit­tām pa­ras­ti ir labs. Pit­tas ir ļo­ti uz­ti­ca­mi drau­gi. La­bi pro­jek­tu me­ne­dže­ri.

Kap­ha
Omu­lī­gi, vi­ņiem ļo­ti bie­ži ir lie­kais svars. Vi­ņi var būt tie­vi, bet ar lie­ko sva­ru, jo vi­ņiem ir ie­dzim­ti lie­li, sma­gi kau­li, lie­las lo­cī­ta­vas un de­guns. Maz­liet ne­veik­li, bet vai­rums omu­lī­gi un apa­ļī­gi. Vi­ņi var ēst ak­me­ņus, un kuņ­ģis ne­cie­tīs. Ta­ču kap­hām rak­stu­rī­ga bron­hi­ālā as­tma, pro­blē­mas ar šķid­ru­mu aiz­tu­ri, gļo­tu uz­krā­ša­nos. Vi­ņiem ir sva­rīgs ģi­me­nes sil­tums. Uz­de­vu­mus iz­pil­da lē­ni, bet pa­ma­tī­gi. Vi­ņi lē­ni sa­prot un lē­ni mā­cās, bet, kad ir sa­pra­tu­ši un ie­mā­cī­ju­šies, vi­ņus ne­var pār­lie­ci­nāt par pre­tē­jo.

Avots: www.ap­ar­mi­ta.lv

*

UZ­ZI­ŅAI

Se­nat­nē vē­dis­kā as­tro­lo­ģi­ja bi­ja viens no ājur­vē­das jeb dzī­ves mā­cī­bas at­za­riem. Ājur­vē­das spe­ci­ālis­ti ne­re­ti iz­man­to­ja vē­dis­ko as­tro­lo­ģi­ju («jyotish»), lai no­teik­tu, vai pa­cients kā­dā kon­krē­tā pe­ri­odā nav īpa­ši uz­ņē­mīgs pret sli­mī­bām. Ājur­vē­das ār­sti ti­ka ap­mā­cī­ti iz­man­tot arī man­tras, mi­ne­rā­lus un dārg­ak­me­ņus. Mūs­die­nās lie­lā­kā da­ļa šo zi­nā­ša­nu ir gā­ju­si zu­du­mā. As­tro­lo­ģi­ja Rie­tu­mos nav ājur­vē­das sa­stāv­da­ļa, to­mēr ir ājur­vē­das spe­ci­ālis­ti, kas to iz­man­to.

Jo­pro­jām no­zī­mī­gu vie­tu ājur­vē­da ie­ņem sa­vā dzim­te­nē In­di­jā. Kopš 1970. ga­da In­di­jas cen­trā­lā val­dī­ba stan­dar­ti­zē ājur­vē­das iz­glī­tī­bu, un In­di­jā un Šri­lan­kā ir vai­rāk ne­kā 100 ak­re­di­tē­tu mā­cī­bu ie­stā­žu, ku­rās 5,5 ga­du lai­kā pēc valsts ek­sā­me­nu no­kār­to­ša­nas var ie­gūt ājur­vē­das me­di­cī­nas un ķi­rur­ģi­jas ba­ka­lau­ra grā­du. Stu­di­jas ie­tver 18 da­žā­dus priekš­me­tus.

Sa­ga­ta­vo­ju­si Gu­na Kār­kli­ņa

Horoskopi

Katras zodiaka zīmes labklājības ideāls vēdiskajā astroloģijā atspoguļo dziļo savstarpējo saistību ar visumu un cilvēka dvēseles ceļu, kas palīdz ieraudzīt dzīvi kā plašu un daudzpusīgu ceļojumu uz piepildījumu un harmoniju. Katra zodiaka zīme meklē unikālu labklājības formu, kas ir saistīta ar tās garīgajiem uzdevumiem un dvēseles ceļu.

Svarīgākais