Amerikāņi uz AB dambja rādīs filmu par "Pērkonu"

RIETUMOS. Īsfilmas “Rockumentary. Pērkons VR” pirmā publiskā izrādīšana norisinājās maijā Francijā notikušajā “VivaTech” konferencē Parīzē. © Publicitātes foto

Zinību dienā jeb 1. septembrī būs iespēja izglītoties arī pieaugušajiem – vismaz muzikālā jomā: šajā datumā uz AB dambja teltī pie galerijas “Noass” notiks Amerikā tapušās 3D īsfilmas “Rockumentary. Pērkons VR” starptautiskā pirmizrāde. Sākums – pulksten 18.

Šīs filmas pirmā publiskā izrādīšana norisinājās maijā Francijā notikušajā “VivaTech” konferencē Parīzē, izsaucot lielu skatītāju interesi un radot pozitīvas emocijas. Filma “Rockumentary. Pērkons VR” tapusi virtuālās realitātes jeb VR formātā, tā stāsta par leģendāro grupu “Pērkons” un tās lomu PSRS sabrukumā.

Kā mazliet pārspīlētā formā stāsta filmas veidotāji no Mineapolē bāzētās kompānijas “Fallon Minneapolis”, pretošanās padomju režīmam sākotnēji nebija “Pērkona” izveides mērķis, tomēr grupas mūzika kļuva par pirmās atklātās PSRS revolūcijas muzikālo pavadījumu, tādēļ varas pārstāvji divas reizes aizliedza grupas uzstāšanos, draudēja tās dalībniekiem un mēģināja padzīt grupas līderi no Padomju Savienības. „80. gadu beigās Latvijā pieauga neatkarības alkas, kas pārauga revolūcijā - Tautas atmodā. 1991. gadā Maskava protestētāju apspiešanai iesūtīja kaujiniekus. Bailēs no plašākas karadarbības latvieši no tautas stājās cilvēku mūrī ap trauslākajiem mērķiem, tā uzsākot par barikādēm dēvēto pretimstāvēšanu. Tolaik “Pērkons” pieskandināja barikādes dienu un nakti, tā stiprinot savu brāļu un māsu garu. Pēc trīspadsmit dienām un trīspadsmit nāvēm Maskava atkāpās. Tālākais ir ierakstīts starptautiskajā mūzikas vēsturē. Mihails Gorbačovs ir teicis, ka Padomju Savienības brukšana sākās Baltijas valstīs, un “Pērkona” loma tajā ir būtiska un nenovērtējama,” uzsver filmas veidotāji. „Spēks, ar kuru pagrīdes pašorganizēšanās uzrunā varu caur mākslu un mūziku, šodien rezonē tikpat stipri kā pirms 30 gadiem, tāpēc nolēmām pirmoreiz uzvest šo vēsturisko stāstu uz globālās skatuves, pasaules radošāko un inovatīvāko cilvēku vidū,” pauž Korijs Makleods, filmas radošais direktors un “Fallon” radošais tehnologs. „Un tā kā “Pērkona” stāsts ir cieši savijies ar Latvijas atmodas stāstu, rādīt šo filmu Latvijā ir kulminācija mūsu darbam!”

Korijs Makleods nenoliedz, ka šis darbs ir vairāk jāuztver kā videospēle nevis filma - virtuālās realitātes formāts ļauj skatītājam gluži vai fiziski būt klāt filmā redzamajos notikumos. Grupas “Pērkons” basists Juris Sējāns intervijā LTV raidījumam “Rīta Panorāma” stāstīja, ka ar VR formātu saskāries Vācijā un ieteica skatītājiem “turēties pie galda, jo dažkārt tas [klātbūtnes] efekts ir tik liels, ka var noreibt galva.” “Pērkonam” ir prieks būt kā šī formāta pionieriem [Latvijā] un piedalīties šāda veida projektā,” pauda mūziķis.

Pat vēl nenoskatoties šo filmu un palasot tikai replikas par to, top skaidrs, ka daudz kas būs pārspīlēts un teatrāli dramatizēts, acīmredzami pieklibos arī faktoloģiskais izklāsts. To netieši apstiprina arī “Pērkona” vokālista Raimonda Bartaševiča teiktais: „”Pērkons. Rockumentary” ir amerikāņu komandas radīta filma, kas ir izveidota virtuālajā realitātē - kā dokumentālā filma ar sižetu. Tas ir stāsts no amerikāņu skatupunkta par Dziesmoto revolūciju un cīņu pret okupāciju. Šajā kino darbā iekļauti gan kadri no Jura Podnieka slavenās dokumentālās filmas “Vai viegli būt jaunam”, gan dokumentāli kadri no 80. un 90. gadiem. Ir precīzi parādīta situācija, kāda tolaik bija šeit, Latvijā.”

Izklaide

Muzikāli un cilvēcīgi atšķirīgi, bet stāstā vienoti – četri radošo industriju pārstāvji Abra, Sniegs, Upelnieks un Bārda piedāvā dziesmu “Garā”. “Stāstot personīgās pieredzes un pārdomas par nonākšanu dzīves grūtībās, dziesmā izskan aicinājums nevis grimt dziļāk problēmās, bet raudzīties uz augšu – meklēt izeju un risinājumu,” tā šī negaidītā četrotne piesaka šo dziesmu.