RECENZIJA: M. Sencis, Grandmasters Neons “Goda vards cetri”

© Publicitātes foto

Šā brīža skandalozākais vārds pašmāju hiphopā un ne tikai – apvienība “Goda vārds”, kuras sastāvā ir duets M. Sencis (pirmais vārds oriģinālajā un necenzētajā versijā ir tas, ar ko apzīmē vieglas uzvedības sievietes) un Grandmasters Neons, un kuri savās parastajās reperu gaitās sevi piesaka kā Ods un Goča.

Šis ir abu tāds kā galējais radošo izpausmju variants, kurā galvenais uzsvars tiek likts uz totāli rupju leksiku, taču tas arī spēlē galveno lomu viņu panākumos, jo pusaudži internetā teju vai “aprij” visus viņu garadarbus. Apvienībai mūzikas straumēšanas servisā “Spotify” ir aptuveni 25 000 klausītāju mēnesī, tās zīmīgākais hits “Pie***t seju” tur pārsniedzis pusmiljons klausījumu, bet kopumā populārākajās interneta vietnēs “YouTube” un “Spotify” šai dziesmai (un otram apvienības hitam “3D”, kas nav iekļauts apskatāmajā albumā) ir pie miljons klausījumu. Šaušalīgi cipari!

Ejam tālāk. Latvijas mūzikas ierakstu Gada balvas “Zelta mikrofons” jaunradītajā nominācijā “Straumētākais ieraksts ar Elektrum” M. Senča un Grandmastera Neona darbs par piesmelto seju tikai laimīgā kārtā (un pateicoties salīdzinoši zemajiem rādītājiem “YouTube”) neiekļuva Top 5 (grūti pat iedomāties producentes Elitas Mīlgrāves seju, ja viņai nāktos kāpt uz skatuves un pieteikt “…un uzvarētājs ir - M***u Sencis ar dziesmu “Pie***t seju”!”…), taču iknedēļas straumētāko ierakstu topos šī apvienība ir uz palikšanu.

Lai arī albums “Goda vards cetri” Gada balvas hiphopa nominācijas pirmajā pieciniekā neiekļuva, tas abiem jaunajiem censoņiem nav traucējis atvēzēties uz lielkoncerta izsludināšanu… Kā jūs domājat - kur? Nē, pagaidām vēl ne “Arēnā Rīga”, bet “tikai” koncertzālē “Palladium”. Tas plānots 3. martā, un “mūziķi sola īpašu koncertprogrammu, kas izvedīs cauri muzikālam piedzīvojumam, ievedot rajonu leģendārajā koncertzālē “Palladium”.” Ods ar Goču uzstāšoties ne tikai kā apvienība, bet arī ar saviem speciāli šim koncertam atlasītajiem skaņdarbiem, turklāt būšot arī citi īpašie viesi. “Tie būs muzikāli svētki, tas nebūs parasts koncerts. Nevaram sagaidīt, kad varēsim jūs izvest kopā ar mums brīnišķīgā audiovizuālā baudījumā - ceļojumā,” sola (draud?) abi reperi.

PAR. Uzslavas abiem puišiem, kas koncertos acīmredzami uzskatāmi redzējuši, cik ļoti, ļoti tālu no labas muzikālās gaumes pamatprincipiem ir lielākā daļa no jaunākās paaudzes klausītājiem (jeb patērētājiem), radījuši speciāli šai auditorijai absolūti primitīvu “pritonu” produktu uz hiphopa bāzes un - bingo, tas strādā! Un, ja strādā, tātad viss labi.

PRET. Ja “Bermudu divstūra” projekts grupas “Musiqq” pastāvēšanai absolūti netraucē (varbūt pat otrādi), tad šis diemžēl nav tas gadījums - M. Sencis totāli gremdē itin cerīgo Oda sniegumu hiphopā, un ne velti viņa albums “Nestāsti mammai” netika “Zelta mikrofona” hiphopa nominācijas Top 5. Lai gan visi “Goda vards cetri” gabali (kopskaitā to te ir septiņi) nav tik slimi kā albumu ievadošā “p**tavmam” vai “Ģertrūdes 28”, noklausīties šo visu līdz galam ir smags pārbaudījums. Turklāt arī cilvēkiem, kas nebūt nav svētdienas skolas audzēkņi.

Svarīgākais