Jaunā dziesminiece Vaida Vovere pievērš uzmanību ukrainiešu skarbajam liktenim

© Publicitātes foto

Iesākot 2024. gadu, uz latvju mūzikas skatuves pieteikusies jauna dzejniece, komponiste un dziedātāja Vaida Vovere – viņa izdevusi singlu un tā video “Lūgšana”, kas tapis, domājot par sieviešu skarbo likteni Ukrainas karā.

Saturiski smeldzīgā un vokāli skaistā dziesma “Lūgšana” pirmo reizi izskanējusi augustā, oriģinālmūzikas un dzejas koncertā “Vārsmas”, kas notika Ojāra Vācieša muzejā. Par šo koncertu Vaida Vovere nominēta “Kilograms Kultūras” rudens balsojumam kategorijā “Starts”, kas savukārt devis ticību, ka šī dziesma un arī citi darbi ir jāatrāda plašākai auditorijai.

“Dziesma runā par māsības sajūtu, par vēlmi pasargāt sievietes no vardarbības, kuru tās nekādi nav nopelnījušas vai ierosinājušas. Dziesma ir spēka sakopošana, spīts un atsaukšanās uz pirmmāti - patriarhālajai pasaulei pretnostatīto mātes spēku, ietekmi, žēlastību un empātiju,” stāsta Vaida Vovere. “Tā ir mantra, ko pie sevis auklēju visu kara laiku. Neprātīgā bezspēcības sajūta un ciešanas, kuru novēršana ir ārpus manas kontroles, urbās pakausī un smacēja. Atlika lūgties, nezinot kam. Atkārtot pie sevis frāzi “ne pirkstiņu nepiedurt”.”

Ļoti uzrunājošā video tapšanā iesaistītas jaunās profesionāles no Latvijas Kultūras akadēmijas Filmu skolas un NMV Rīgas Doma kora skolas skolnieces no džeza un mūziklu nodaļām. “Mērķis bija šo sievietes stāstu izstāstīt mums pašām. Dot vietu sievietes skatupunktam.” Video filmēts Filmu skolas paviljonos un Eduarda Smiļģa Teātra muzejā, tā režisore - Gerda Jirgena. Ierakstā bez pašas Vaidas vēl piedalījušās Elīza Apine (basģitāra), Gerda Igaune, Rebeka Rēķe, Lote Voiska un Terēze Anna Pogiņa (vokāli).

Mazliet par pašu jauno dziesminieci. Vaida Vovere savas muzikālās gaitas sākusi Jelgavas 4. vidusskolas muzikālajā novirzienā, ir kora “Spīgo” absolvente. Vidusskolas laiku pavadījusi Rīgas Doma kora skolas mūziklu nodaļā, sevi piesakot arī kā muzikālā teātra aktrisi - viņa atveidojusi Baibas lomu Kārļa Lāča mūziklā “Pūt, vējiņi!” un piedalījusies arī citās muzikālajās izrādēs. Kompozīciju apguvusi pie Jēkaba Jančevska, dzeju praktizējusi Literārajā akadēmijā pie dzejniekiem Ronalda Brieža un Katrīnas Rudzītes. Pēc pašas domām, viņas mūzikā vērojama sintēze starp muzikālo teātri un indī mūzikas žanru, taču vissvarīgākais mūzikas aspekts ir vārdi. “Harmonija, melodija un instrumentācija pakārtojas stāstam un valodas spēlēm. Vaidas Voveres mūzika pietuvinās dzejai un dzeja pietuvinās mūzikai. Viņas radošā darbība ir meklējumi, kur valoda un mūzika pārklājas, kur dzīvo svabadu dzīvi.”

Izklaide

Muzikāli un cilvēcīgi atšķirīgi, bet stāstā vienoti – četri radošo industriju pārstāvji Abra, Sniegs, Upelnieks un Bārda piedāvā dziesmu “Garā”. “Stāstot personīgās pieredzes un pārdomas par nonākšanu dzīves grūtībās, dziesmā izskan aicinājums nevis grimt dziļāk problēmās, bet raudzīties uz augšu – meklēt izeju un risinājumu,” tā šī negaidītā četrotne piesaka šo dziesmu.

Svarīgākais