Baltijas mūziķi rudenīgajā Ņujorkā

Tāpat kā citur, arī vienā no pasaules daudzveidīgākajām metropolēm – Ņujorkā - rudenī ar pilnu sparu atsākas kultūras sezona. Priecē fakts, ka arī Baltijas mūziķiem, turklāt visnotaļ iespaidīgā skaitā proporcionāli nāciju nelielajiem izmēriem, izdodas sevi nu jau salīdzinoši regulāri pieteikt Ņujorkas publikai. Tā, piemēram, oktobrī un novembrī, jau iestaigātu taciņu uz Metropolitēna operas skatuves dēļiem min trīs mūspuses solisti – Aleksandrs Antoņenko, Maija Kovaļevska un Elīna Garanča.

Aleksandrs Antoņenko pēc spožās debijas 2009. gadā Dvoržāka Nārā un Pučīni Triptiha daļā Apmetnis, šosezon ar panākumiem piedalās vienā no sezonas jauniestudējumiem – Boriss Godunovs, atveidojot Viltus Dmitrija lomu. Nenoliedzami, krievu opera ir atsevišķs žanrs, kas diriģēšanas metra Valērija Gergijeva mākslinieciskajā vadībā apbūris Rietumu publiku, taču vēl patīkamāk ir lasīt sajūsmas pilnās kritiķu atsauksmes par Aleksandru Antoņenko: «Bet visiespaidīgākais no visiem bija Aleksandrs Antoņenko, kura balss mirdzēja trompetes spozmē Viltus Dmitrija lomā ar augstu tesitūru. Pasaulē, kur Vāgnera, Verdi un Pučīni mūzikai ir ļoti grūti atrast lielisku sastāvu, tik spēcīgs un bezbailīgs tenors varētu būt atbilde uz opermīļu lūgšanām», raksta Džeimss Džordens no New York Post pāris dienas pēc pirmizrādes, kas notika 11. oktobrī. Borisa Godunova izrādes notiks vēl arī 23., 25. un 30. oktobrī. (23. un 24. oktobrī izrādes HD tiešraide un nākamajā dienā ieraksts būs skatāms kino Citadele).

Oktobrī milzīgā Metropolitēna operteātra gaiteņos, iespējams, krustojas Aleksandra Antoņenko un Maijas Kovaļevskas ceļi. Spožais soprāns kārtējo reizi ieņem pirms pāris sezonām iekaroto vietu vēsturiskajā Franko Dzefirelli Bohēmas iestudējumā, protams, liriski traģiskajā Mimī lomā. Debijas un jauniestudējumi vienmēr ir apvīti ar plašām sabiedrisko attiecību aktivitātēm, taču nedrīkst aizmirst, ka arī stabila prīmas loma repertuāra izrādē ir atzīstams panākums, kā tas ir Kovaļevskas gadījumā. Bohēmas izrādes ar Maiju galvenajā lomā notiek 20. un 28. oktobrī, kā arī 1. novembrī. Starp, citu, vēl vasarā Metropolitēna kalendārs vēstīja, ka kopā ar Maiju Kovaļevsku šajās izrādēs savu Metropolitēna debiju piedzīvos cits latviešu soprāns – Kristīne Opolais, iejūtoties kaprīzās un koķetās Mizetes tēlā, taču nu šis brīdis ir atlikts kopā ar Opolais METa debiju, jo Kristīne izlēma par labu Bavārijas Valsts operas Nāras jauniestudējumam, kur atveido titullomu.

Novembrī Ņujorkā pēc fantastiskiem panākumiem Eiropas koncerttūrē Habanera kopā ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri un Karelu Marku Šišonu atgriežas Elīna Garanča, pagājušās sezonas spilgtākā Karmena, lai Metropolitēna operā nodziedātu septiņas izrādes (4., 8., 12., 16., 20., 24. un 27. novembrī). Un, starp citu, biļetes uz šīm izrādēm ir praktiski izpārdotas, jo Baltijas skaistules burvīgā balss un neticamā aktiermeistarība šajā lomā nu jau ir pasaules hits, kas, cerams, pēc gadiem tiks iekļauts gadsimta zelta fondā.

Baltijas mūziķu ceļi Ņujorkas rudenī neaprobežojas tikai ar Metropolitēna operteātri. Uz ASV dodas arī virtuozais kamerorķestris Kremerata Baltica, kam ASV un Kanādas koncerttūres ietvaros Lāčplēša dienā 11. novembrī paredzēts koncerts Linkolna centrā (Alice Tully Hall, Starr Theatre), kur Baltijas mūziķi kopā ar Gidonu Krēmeru pirmoreiz Ņujorkā atskaņos krievu jaunās komponistes Ļeras Auerbahas Sogno di Stabat Mater un gruzīnu titulētā skaņraža Gijas Kančeli Kluso lūgšanu, programmu papildinot ar kamerorķestrim aranžētu Bēthovena stīgu kvartetu op. 131.

Svarīgākais