Atklās Dītera Jozefa izstādi "Iespiedmāksla - mākslas iespiedums"

No 17. līdz 31. martam Latvijas Mākslas akadēmijā būs skatāma austriešu grafiķa Dītera Jozefa izstāde "Iespiedmāksla - mākslas iespiedums".

Grafiķis un dizaineris Dīters Jozefs, apceļojot pasauli, allaž ņem līdzi fotokameru, lai precīzi dokumentētu daudzveidīgo kultūru krāšņo dzīvi. Tā kā māksliniekam ir raksturīga kosmopolītiska domāšana, daudzu kultūru ietekme izpaužas gan viņa darbu tematikā, gan tehnikā.

Tematiski savos darbos Dīters Jozefs izmanto dažādu etnoloģisko slāņu motīvus, tos uzslāņojot citu uz cita un abstrahējot līdz noteiktam poētiskam mākslas tēlam. Savukārt tas kā vispārinājums noārda konkrētās kultūras robežas, līdz ar to kļūstot par mākslinieka radošās izteiksmes izpausmi.

Dītera Jozefa litogrāfijas ir oriģinālas grafikas nelielos metienos. Tās veidotas, pārnesot uz metāla platēm ar roku apgleznotas plēves vai drukājot tradicionāli, kad krāsu uzklāj akmens virsmai. Tā kā mākslinieka individuālās pasaules izjūta un izpausme saistīta ar daudzslāņainu kultūru uztveri, mākslinieciski viņš to atveido dažāda veida druku uzslāņojot citu uz citas ("mixed media printing").

Lai gan litogrāfijas tehnika ir radusies Eiropā, tomēr grafiķis savu darbu pamatnei izmanto īpašu Tosa washi rokas lējuma japāņu papīru, kura virsma nav gluda, bet sastāv no gan biezākām, gan no plānākām vietām, kuras radušās, saspiežot kopā mitro papīra masu. Uz tā drukājot, mākslas darbs iegūst dažādu krāsu intensitāti. Mākslas darba tapšanā ir iespējams tajā kādu vietu „aizdrukāt ciet", uzspiežot svaigi izdrukātam oriģinālam virsū baltu papīru un to pēc tam noņemot. Tādā veidā var mazināt fona krāsas spilgtumu un uzklāt krāsu vēlreiz. Ar šo „eksperimentālo" darbību var radīt gleznieciskus efektus, kuri pat, īstenojot stingru koncepciju, iepriekš nav paredzami. Šādā veidā var iegūt optisku struktūru, kādu nevar sasniegt ar tradicionālajām glezniecības metodēm.

Mākslinieks to nosauc par „gleznošanu ar krāsu rullīti". Līdz ar to apzināti veido citu izpratni par amatniecisko tradīciju, kur litogrāfija nav vairs tikai masveida izdrukas, bet gan robežas noārdošu vēstījumu individuālā estētiskā izpausme.

Izstādē būs apskatāmi mākslinieka 30 darbi - litogrāfijas uz Japānas papīra.

Svarīgākais