VID neesot informācijas par Meroni atbilstību

© F64 Photo Agency

VID neesot pamata vērtēt akciju sabiedrības Ventbunkers padomes priekšsēdētāja, arestētās mantas glabātāja Šveices advokāta Rudolfa Meroni atbilstību amatpersonas statusam, jo VID rīcībā neesot oficiālas informācijas, kura liecinātu par viņa atbilstību amatpersonas statusam.

Šādu interesantu atbildi Neatkarīgā saņēma no VID ģenerāldirektores Ināras Pētersones.

VID galavārds

Glabājot kriminālprocesā arestēto mantu, R. Meroni pilda viņam valsts uzticētas funkcijas un strādā valsts interesēs, tāpēc būtu loģiski, ka viņam, tāpat kā citām valsts amatpersonām, piemēram, VID darbiniekiem, prokuroriem un tiesnešiem, būtu pienākums deklarēt savu turību un ievērot amatpersonām uzliktos skarbos ierobežojumus apvienot amatus un gūt citus likumā Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā aizliegtos labumus.

Atbilstoši šā likuma 28. pantam VID pārbauda, vai «valsts vai pašvaldības institūcijas vadītāja iesniegtie valsts amatpersonu saraksti ir sastādīti pilnīgi un pareizi». Tas nozīmē, ka pēdējais vārds – ir vai nav kādai personai piešķirams valsts amatpersonas statuss – sakāms VID. Tātad, ja Ģenerālprokuratūra R. Meroni nav pieminējusi valsts amatpersonu sarakstā, tas vēl nenozīmē, ka R. Meroni nevar būt valsts amatpersona.

Kopš 2007. gada decembra prokurori uzticējuši Šveices advokātam glabāt daudzus miljonus vērtos (pats R. Meroni savulaik šo aktīvu vērtību lēsa ap 100 miljoniem dolāru) Ventspils tranzītuzņēmumu aktīvus. Tādējādi valsts viņam uzticējusi rīkoties ar šiem aktīviem un viņš, glabājot šo mantu, pilda valsts gribu un valsts noteiktos uzdevumus, kuriem teorētiski būtu jāveicina taisnīgs krimināltiesisko attiecību noregulējums saprātīgos termiņos.

Likuma panti

Lasot likumu Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā, izskatās, ka R. Meroni valsts uzticētās funkcijas varētu atbilst likumā noteiktajām valsts amatpersonas pazīmēm.

Piemēram, likuma 4. pantā cita starpā teikts, ka «par valsts amatpersonām uzskatāmas arī personas, kurām, pildot amata pienākumus valsts vai pašvaldības institūcijās, saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesības izdot administratīvos aktus, kā arī veikt uzraudzības, kontroles, izziņas vai sodīšanas funkcijas attiecībā uz personām, kas neatrodas to tiešā vai netiešā pakļautībā, vai tiesības rīkoties ar valsts vai pašvaldības mantu, tai skaitā finanšu līdzekļiem».

Šī nav likumā vienīgā vieta, kura norāda uz R. Meroni iespējamo atbilstību valsts amatpersonas statusam.

Trūkstot oficiālas informācijas

Lai gūtu skaidrību par R. Meroni atbilstību likuma prasībām, Neatkarīgā vaicāja I. Pētersonei: vai atbilstoši likumam Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā nebūtu taisnīgi, ja valsts amatpersonu sarakstā tiktu iekļauts daudzu miljonu vērto Ventspils tranzīta uzņēmumu valsts arestēto aktīvu glabātājs Rudolfs Meroni?

Neatkarīgā arī vaicāja, vai tas, ka R. Meroni netiek uzskatīts par valsts amatpersonu, bet, piemēram, tiesneši un prokurori ir valsts amatpersonas ar stingriem labuma gūšanas ierobežojumiem un striktiem deklarāciju iesniegšanas nosacījumiem, nav diskriminējoši pret tiesnešiem un prokuroriem, kā arī pret visām citām valsts amatpersonām?

No I. Pētersones tika saņemta šāda atbilde: «Likuma Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā 4. panta pirmajā daļā ir norādīti amati, kuru pienākumus pildot persona ir valsts amatpersona. Savukārt šā likuma 4. panta otrā daļa noteic, ka par valsts amatpersonām uzskatāmas arī personas, kurām, pildot amata pienākumus valsts vai pašvaldības institūcijās, saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesības izdot administratīvos aktus, kā arī veikt uzraudzības, kontroles, izziņas vai sodīšanas funkcijas attiecībā uz personām, kas neatrodas to tiešā vai netiešā pakļautībā, vai tiesības rīkoties ar valsts vai pašvaldības mantu, tai skaitā finanšu līdzekļiem.

Vienlaikus minētais likums noteic, ka par valsts amatpersonām uzskatāmas arī personas, kuras pilda amata pienākumus ārpus valsts vai pašvaldības institūcijām, ja tām saskaņā ar normatīvajiem aktiem pastāvīgi vai uz laiku valsts vai pašvaldība ir deleģējusi kādu no šā panta otrajā daļā minētajām funkcijām (likuma Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā 4. panta trešā daļa).

Informējam, ka Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā nav oficiālas informācijas, kas liecinātu par R. Meroni amata atbilstību likumā Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā noteiktajam valsts amatpersonas statusam.»

Svarīgākais