AirBaltic piesaista Krievijas kapitālu

Bombardier holdinga valdes priekšsēdētājs Pjērs Buduēns (no kreisās) un Iljusin Finanse Co ģenerāldirektors Alaksandrs Rubcovs komplektā ar lidmašīnām, ko piedāvā viņu firmas © Publicitātes foto

Ap pusnakti no aizvakardienas uz vakardienu Latvijas valdība ar visu klātesošo ministru piekrišanu nolēma pārdot valsti piederošās aviokompānijas akcijas starpniekam, kas apsaimnieko Krievijas valsts naudu.

Tas bija smags un pārsteidzošs lēmums pēc vairāk nekā četru stundu ilgas apspriešanās. Lēmuma pieņemšana gan vēl nenozīmē, ka tas tiks izpildīts. Vakar no rīta notikusī satiksmes ministra Anrija Matīsa padzīšana no amata var izrādīties solis gan lēmuma izpildes, gan atsaukšanas virzienā. Starp lēmuma izpildes nosacījumiem ir arī Latvijas sabiedroto izlikšanās noticam Ministru prezidentes Laimdotas Straujumas stāstam, ka Latvija nebūt neesot mainījusi savu ģeopolitisko orientāciju, bet tās valdība bijusi spiesta ar īslaicīgu pasākumu izlabot viena ministra nolaidību. Bez ministra atlaišanas tāds stāsts būtu uztverams kā ņirgāšanās par klausītājiem, bet ar atlaišanu – kā vismaz centīgs amatierteātra priekšnesums. Ja piekrišanas tomēr nebūs, valdībai paliek iespēja iekļaut šobrīd nenoslēgtajā līgumā tādus nosacījumus, kuru dēļ akciju pircējs no darījuma atteiksies.

Par akciju pircēju nosaukts vācietis Ralfs Dīters Montāgs Girmess kā «investors no Rietumeiropas». Ja tā tas būtu, tas lēmumu par darījumu ar viņu valdība pieņemtu ne četrās piecās stundās, bet minūtēs. Nav svarīga viņa nacionālā piederība, pavalstniecība un dzīves vieta, bet tas, ar ko viņš nodarbojas. Proti, ka viņš nodarbojas ar Krievijā ražotu lidmašīnu Sukhoi Superjet 100 izplatīšanu pēc shēmas, ko ilustrē šo lidmašīnu piegāde Kubai. Pasaulē ir ļoti daudz trūcīgu valstu, kur naudas lidmašīnu pirkšanai nav. Šī iemesla dēļ kāda Krievijas aviorūpnīca apgādājusies ar savu līzinga kompāniju Iljusin Finance Co, kas, tātad, piegādā lidmašīnas ar pēcmaksu. Nākamajā solī starp Iljusin Finance Co un Kubu nolikts starpnieks South American Aircraft Leasing ar juridisko adresi Panamā un biroja adresi Kiprā, kas atpērk lidmašīnas no Iljusin, piegādā tas gala lietotājiem un cenšas piespiest lidmašīnu lietotājus par tām samaksāt. To visu nokārtot uzņēmies South American Aircraft Leasing direktors Ralfs Dīters Montāgs Girmess. Tomēr viņš nebūt neriskē ar savu naudu, jo algotam menedžerim nav tādas naudas, kas samērojama ar lidmašīnu partiju izmaksām. Viņš ir viens no Iljusin Finance Co nolīgtajiem starpniekiem, «kurus kontrolēs Krievijas kreditori un Finanšu ministrija, kas izdod valsts garantijas», bez kurām neviens neaizdotu nekādu naudu nevienam no Sukhoi Superjet 100 izplatītāju piramīdas līmeņiem. Citāts par visa pasākuma atrašanos Krievijas valsts kontrolē ņemts no Krievijas izdevuma Komersant 2013. gada 24. aprīļa 9. lpp. Turpat arī Iljusin Finance Co vadītāja Aleksandra Rubcova paskaidrojums, kāpēc viņa uzņēmums apgādājies ar South American... un citiem tādiem pašiem starpniekiem. «Jaunā shēma ļauj nomainīt suverēnās garantijas ar korporatīvajām garantijām,» raksta Komersant. Varam pat palielīties, ka Latvijā šī shēma nav nekāds jaunums, tā ir uz mata tāda pati, pēc kādas tika finansēta Dienvidu tilta celtniecība Rīgā; «suverēnās» garantijas pie mums sauc par valsts garantijām valdības un tieši tāpat pašvaldību izpildījumā.

Nav iedomājama nekāda citāda motivācija lidmašīnu izplatītājam pirkt airBaltic akcijas, kā vien tas, lai viņš ar uzņēmuma līdzīpašnieka tiesībām pārdotu airBaltic tās lidmašīnas, ko viņš izplata. Konkrētajā gadījumā Sukhoi Superjet 100 tiktu ieguldīti airBaltic pamatkapitālā ar mērķi pietuvināt airBaltic negatīvo pašu kapitālu nullei, kas ļautu uzņēmumam sākt sarunas ar bankām par kredītiem vēl citu lidmašīnu, Kanādā ražoto Bombardier CS 100 iegādei. No tehnisko raksturojumu un biznesa nišas viedokļa Sukhoi Superjet 100 un Bombardier CS 100 šķiet ļoti līdzīgi produkti. «Nav neiespējami, ka abi uzņēmumi vēlētos šo nišu apsaimniekot ar kopīgiem spēkiem un R. D. Montāgs Girmess personificē šādu vienošanos, bet tieši tāpēc viņš nav vēlams ES un NATO dalībvalstī Latvijā.» Tā Neatkarīgā rakstīja vakar, kad vēl nebija zināms valdības lēmums pieņemt Krievijas palīdzību lidmašīnu iegādē. Tas pats jānodrukā tagad un tāpēc, ka zināms L. Straujumas lēmums atlaist A. Matīsu.



Latvijā

Krimināllietu pret bijušo Rēzeknes mēru Aleksandru Bartaševiču par ierobežotas pieejamības informācijas izpaušanu, kā arī par to, ka viņš 16 gadus valsts amatpersonas deklarācijās apzināti nenorādīja ziņas par ārzemēs iegādātu īpašumu un citiem ienākumiem lielā apmērā, Latgales rajona tiesa Balvos plāno sākt skatīt 13.decembrī plkst.10, aģentūra LETA noskaidroja tiesā.

Svarīgākais