Bindera benefice

PIENĀKUMI UN PANĀKUMI. Satiksmes ministrs Uldis Augulis (no kreisās) apbalvo SIA Binders uzņēmuma valdes locekļa Aigara Sējas personā. Viņam pēc balvām vakar bija jāiet trīs reizes © F64

SIA Binders vakar saņēma trīs no trijām galvenajām balvām par pagājušajā gadā vislabāk izbūvētajiem ceļu posmiem.

Par pagājušās ceļu būves sezonas labākajiem būvdarbiem atzīts Tallinas šosejas posms no Svētciema līdz Salacgrīvai un autoceļa Valka-Rūjiena posms no Kārķiem līdz Naukšēniem, kā arī Rīgai tuvais Tallinas šosejas 10 kilometru posms no pagrieziena uz Langstiņiem līdz dzelzceļa pārvadam pie Garkalnes. Par pirmajām divām balvām lemj eksperti, pētot tādus ceļu parametrus, kādus autobraucēji nezina un nevar pamanīt uz ceļu posmiem, kas nupat kā pārlaiduši savu pirmo ziemu. Šie defekti tikai gatavojas sevi parādīt turpmākās ceļu ekspluatācijas laikā. Toties trešo balvu piešķir autobraucēji ar savu balsojumu internetā. Izredzes uz uzvaru šajā gadījumā ir proporcionālas to autobraucēju skaitam, kuriem attiecīgais ceļa posms ir vajadzīgs, ja vien tā būvētāji nav viņus satracinājuši ar acīm redzamu brāķi. Arī ar šādu pārbaudījumu Binders ir ticis galā.

SIA Binders ir dibināts 1993. gadā, pārņemot Saulkrastos izvietota ceļu būves uzņēmuma resursus. Lielākā daļa uzņēmuma izmantotās tehnikas joprojām bāzējas Saulkrastos, bet būvniecības objekti atrodami daudzviet Latvijā līdz pat Liepājai, kur būvēts nevis parasts ceļš, bet tagadējais Liepājas lidlauka skrejceļš.

Ekspertu balvu dalījumu divās nominācijās nosaka ceļu atjaunošanas darbu atšķirības. Daudzos gadījumos šo darbu galvenais saturs ir ceļu asfalta seguma atjaunošana un paplašināšana, toties citur paplašināšana attiecas ne tikai uz ceļu. Oficiālā terminoloģija saka, ka šajos ceļu posmos veikti «paplašināti pārbūves darbi». Piemēram, 12,5 km garumā no Kārķiem līdz Naukšēniem ir veikta salturīgā slāņa, šķembu pamata, karstā asfalta apakškārtas un dilumkārtas būvniecība. Atjaunoti arī divi tilti pār Ķires upi, ūdens novades sistēma, kā arī autobusu pieturvietas, ceļa aprīkojums. Pārbūvētas Latvenergo komunikācijas. Reālajā dzīvē ceļu atjaunošanas darbus nevar stingri nodalīt tikai vienā vai otrā darbu grupā. Jau minētajā posmā no Svētciema līdz Salacgrīvai Binders ir darbojies gan uz vecā, gan jaunā tilta pāri Svētupei. Jaunā tilta plātne no jauna betonēta visā tilta platumā, ceļam atjaunota ūdens novades sistēma un autobusu pieturvietas.

Vēl divas citas balvas ceļinieki piešķir nevis uzņēmumiem, bet nozares darbiniekiem. Par mūža ieguldījumu vakar tika godināts Ēvalds Akmentiņš. Viņš 40 gadus nostrādājis par galveno inženieri Tukumā bāzētā ceļu būves uzņēmumā un bijis viens no galvenajiem, kuri izglāba pagājušā gadsimta 70. gados pussabrukušo Šlokenbekas muižu un iekārtoja tur ceļu būves muzeju. Gada balva kā perspektīvākajam jaunajam būvdarbu vadītājam šogad piešķirta SIA Lemminkainen Latvija darbiniekam Edgaram Kreišmanim.

Ceļu būvdarbu sezonas sākumam pieskaņotais pasākums neaprobežojās tikai ar balvu sadalīšanu. Pārrunās par situāciju nozarē vairākkārt izskanēja doma paplašināt nomināciju skaitu un apbalvot tos, kuru pirms pieciem vai desmit gadiem būvētie ceļi ir vislabākajā stāvoklī.

Pasākums sākās, nolasot Valsts prezidenta Raimonda Vējoņa vēstījumu, kurā līdzās apsveikuma vārdiem ir arī atgādinājums, ka daudzi ceļu atjaunošanas darbi veikti par Eiropas Savienības naudu, kuras piešķiršana Latvijai nav garantēta mūžīgi. Satiksmes ministrs Uldis Augulis solīja līdz jūlija beigām vērsties valdībā ar priekšlikumiem par ilgtspējīgu ceļu uzturēšanas sistēmu.



Svarīgākais