Par spīti, ka dažu redzējumā kopbraukšanas pakalpojuma ieviešana rada ēnu ekonomikas draudus, valdošā koalīcija pirmdien tomēr vienojās, ka Vienotības izstrādātais likumprojekts tiks virzīts izskatīšanai Saeimā. Apstiprināts parlamentā, automašīnu īpašniekiem tas pavērs legālas piepelnīšanās iespējas.
Latvija ir viena no retajām valstīm Eiropā, kur normatīvajos aktos nav atrunāts kopbraukšanas pakalpojums. Tāpēc Vienotības priekšsēdētāja vietnieks Edvards Smiltēns augusta beigās Saeimā iesniedza sadarbībā ar Ekonomikas ministriju izstrādātus atbilstošus grozījumus Autopārvadājumu likumā.
Ar grozījumiem Autopārvadājumu likumā plānots nodrošināt kopbraukšanas pakalpojumu drošumu un uzticamību, nosakot prasības uzņēmumiem, kuri atbalsta transporta kopbraukšanas pakalpojumus, kā arī darbības noteikumus pārvadātājiem, kuri sniedz šādus pakalpojumus. Valstij savukārt būs iespēja uzraudzīt transporta kopbraukšanas pakalpojumus.
Pēc Vienotības paustā, grozījumos paredzēts, ka, izmantojot mobilo lietotņu starpniecību, brauciena maksa starp vadītāju un pasažieri tiks organizēta, izmantojot tiešsaistes maksājumu sistēmu, ko starpniecības ceļā nodrošina tehnoloģiju platformas, iekasējot komisijas maksājumu par tādu pakalpojumu sniegšanu.
Vienotības partneri koalīcijā un taksometru pakalpojumu sniedzēji gan norāda, ka, pasažieru pārvadāšanu nododot privātpersonu rokās, rodoties liels pelēkās ekonomikas risks, jo grūti būšot izkontrolēt, par kādiem ieņēmumiem pakalpojuma sniedzējam un pakalpojumu atbalstošajiem uzņēmumiem būs jāmaksā nodoklis.
Taču E. Smiltēns ir pārliecināts, ka šādām bažām nav pamata, jo katrs brauciens un tā apmaksa tiek reģistrēta elektroniski. Tāpēc pakalpojumu atbalstošajam uzņēmumam par konkrētu laika periodu atliks vien nosūtīt informāciju Valsts ieņēmumu dienestam, kas varēs veikt savus aprēķinus.
Turklāt kopbraukšanai esot milzīgs ekonomiskais potenciāls, jo papildu ienākumus gūst ne tikai automašīnu īpašnieki, bet arī valsts, jo šī pakalpojuma pieejamības un bieži pievilcīgās cenas (salīdzinot ar tradicionālajiem taksometru pakalpojumiem) dēļ paveras iespēja vērā ņemamai valsts budžeta papildināšanai.
Tomēr, lai kliedētu bažas par iespējamajiem draudiem, koalīcija vienojās, ka likumprojekts Saeimā tiks virzīts tā dēvētā nulles lasījuma formātā, - vispirms tiks izveidota darba grupa, kas likumprojektu noslīpēs, un tikai tad tas tiks nodots Saeimas komisijās, skaidro E. Smiltēns.
Kopbraukšanas pakalpojums darbojas šādi: autovadītājs, kas izgājis noteiktu pārbaudi, var reģistrēties kopbraukšanas pakalpojumu atbalstošā firmā. Sev vēlamā laikā viņš aktivizē savu kontu un var atsaukties uz potenciālā klienta vēlmi nokļūt no punkta A punktā B.
Pakalpojuma apmaksa notiek elektroniski - daļa summas tiek atbalstošajam uzņēmumam, daļu saņem automašīnas īpašnieks. Abi no savas peļņas maksā nodokļus.
«Daudziem cilvēkiem pēc darba vai mācībām ir brīvs laiks, turklāt tie labprāt gūtu papildu ienākumus. Kopbraukšana ir visērtākais veids, kā nopelnīt vēl. Pēc tam, kad esat izgājuši standarta pārbaudes un esat reģistrējušies kā auto vadītājs kopbraukšanas platformā, jūs varat strādāt jebkurā sev ērtā laikā. Jūs varat piedāvāt kopbraukšanu, dodoties no rīta uz darbu, vai iziet pabraukāties divas trīs stundas piektdienas vakarā,» papildu peļņas iespējas auto īpašniekiem skaidro Latvijā pārstāvētā kopbraukšanas atbalstītāja Taxify vadītājs Martins Villings.