Jauns tēls. Latvija pievilks kā magnēts

Jauns zīmols tapis bez milzu investīcijām © Publicitātes foto

Latvijas investīciju un attīstības aģentūrā starptautisku biznesa izstāžu vajadzībām tapušais vārdu salikums Magnetic Latvia izrādījies tik veiksmīgs, ka Latvijas institūts to vēlas izmantot arī ikvienā citā jomā.

Latvijas investīciju un attīstības aģentūrā starptautisku biznesa izstāžu vajadzībām tapušais vārdu salikums Magnetic Latvia izrādījies tik veiksmīgs, ka Latvijas institūts to vēlas izmantot arī ikvienā citā jomā.

Iepriekšējos gados par lielu naudu taisītās Latvijas tēla koncepcijas, zīmoli un saukļi uzņēmējdarbības veicinātājiem nederēja. Aģentūras direktors Andris Ozols skaidro, ka Zeme, kas dzied mašīnbūves vai pārtikas nozarē neko par Latviju nepasaka. Savukārt sauklis Baudi nesteidzoties! investoriem drīzāk ir zīme, ka ar visādu atļauju saņemšanu gaidāma briesmīga ķēpa.

Vienkārši un skaisti

Tad nu aģentūras darbinieki lika galvas kopā, konsultējās ar klientiem un izdomāja paši savu saukli Magnetic Latvia, ko latviski var tulkot kā pievelkošā Latvija - valsts, kas maģiskiem spēkiem velk sev klāt. Un šāda ideja Latviju ļauj rādīt gan kā skaistu un viesmīlīgu, gan dinamisku un uzņēmējdarbībai atvērtu. Trīs gadus saukļa vizuālais risinājums bija dārgakmens, taču plašākam lietojumam tas bija par sarežģītu. Uz krūzītēm un T krekliem neuzdrukāsi. Tāpēc LIAA ķērās pie tā pārveides, šoreiz ar īpašu Latvijas institūta svētību. Un atkal - bez dižiem tēriņiem un dārgu zīmolvedības zinātņu doktoru piesaistīšanas ir tapis jauns universāli lietojams simbols. «Šis ir tas, kas mums patīk, - paši esam domājuši, skicējuši. Manuprāt, galīgais rezultāts ir vienkāršs un skaists. Tāds logotips evolucionēs un iederēsies visdažādākajās vidēs. Bet, kam nepatīk, lai nelieto. Valsts mārketings nav tā lieta, kur nepieciešama demokrātija,» spriež Andris Ozols.

Laukakmens pēc eža

Kas notiek demokrātiskā procesā, var palūkoties tepat kaimiņos. Arī igauņi nopietni nodarbojušies ar savas valsts zīmološanu, un nule publiskots tās jaunais tēls - vienota koncepcija, kā, ko un ar kādiem simboliem par Igauniju runāt. Burtu grafikā izmantots motīvs par Igauniju kā digitāli attīstītu valsti. Pārdomāti teksti un aizraujoši attēli. Ozols atzīst, ka igauņu zīmolvedība viņam ļoti patīk, taču laukakmeņu motīvu gan viņš nav ievērojis. Bet tieši tas izvēlēts par caurviju simbolu jebkurai tematikai un arī sacēlis lielākās iebildes sabiedrībā. Laukakmeņi igauņiem ir svarīga lieta, taču, bildēs salikti, pēc kaut kāda pleķa izskatoties, un digitālā apdarē vispār - pēc eža ar peļķi līdzās. Šādiem un vēl briesmīgākiem epitetiem pilns pierakstīts igauņu internets, taujājot, vai tiešām tas ir viss - par 200 tūkstošiem eiro.

Igauņiem - stils pār saturu

Arī profesionāļi vērtē, kas no šī ieguldījuma sanācis, un viens no jaunā tēla līdzautoriem ir Pīters Kentijs, mārketinga speciālists no Nīderlandes. Precīzāk, viņam pieder est koncepcija, kas meklē un izceļ angļu vārdus ar šiem trim burtiem - piemēram, smartest (gudrākais), cutest (mīlīgākais), safest (drošākais), bet vārdu astonishing (pārsteidzošs) pārveido par estonishing. Savu ideju viņš atdeva par Igaunijas jauno tēlu atbildīgajai komandai tālākai izstrādei, bet rezultāts neapmierina. Viņa kopējais secinājums ietverts bloga virsrakstā - Igaunijas jaunais zīmols ir stils pār saturu. Eksperts daudz ko novērtē arī pozitīvi - loģiskas ir akcentētās vērtības - atvērtība, gudrība, aktivitāte. Jaunā mājaslapa ir ļoti moderna. Taču pietrūkst sirsnības, pietrūkst humora, praktiski izmantojamu rīku jaunā zīmola lietotājiem. Arī laukakmeņus viņš nesaprot. Teorētiski - akmens ir unikāls un igauņiem viegli identificējams vēstījums, taču praksē pilnīgi pretrunā nosauktajām vērtībām. Laukakmeņi uz aktivitāti nerosina. Tie vienkārši ir.

Ar Igaunijas kolēģu darbu iepazinusies arī Latvijas institūta vadītāja Aiva Rozenberga. Publisku vērtēšanu viņa atstāj pašu igauņu ziņā, un nokritizēt jau arī var vienmēr un pilnīgi visu. Tomēr sava tēla veidošanā katrai valstij savs ceļš ejams. Latvijas institūts šobrīd nolēmis sadarboties ar LIAA, jo par visu svarīgāk, lai valstij zīmols būtu viens. Turklāt pērn veiktās aptaujas dažādās auditorijās parāda, ka Latvijas pievilcības spēka punkti lielā mērā sakrīt. Tādēļ sauklis Magnetic Latvia jau drīzumā varētu gūt atpazīstamību arī ārpus eksportējošo uzņēmēju auditorijas.