Saņemot vilinošu piedāvājumu skaistam ceļojumam, Latvijas iedzīvotāji nespēj atturēties no tā iegādes, pat nojaušot iespējamu krāpniecību. Drošāka interneta centra eksperiments atklāj, ka uz viltus sludinājumu četru dienu laikā atsaucās vairāk nekā tūkstoš cilvēku.
Par krāpšanas gadījumiem internetā regulāri izskan informācija gan radio un televīzijā, gan sociālajos tīklos un no mutes mutē, taču Latvijas iedzīvotāju uzvedība interneta vidē joprojām ir vērtējama kritiski. Lielākā problēma ir interneta lietotāju lētticība.
Cilvēki nepārbauda informāciju par pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, pirms atklāj savus personas vai maksājuma karšu datus, lejupielādē lietotnes, nepārliecinoties par to drošību, un neziņo par iespējamām nelikumībām, tostarp par iespējamu pedofilijas risku. Drošāka interneta centra veiktie sociālie eksperimenti apliecina, ka vēlreiz un vēlreiz ar Latvijas sabiedrību ir jārunā par drošību internetā, jo diemžēl eksperimentu rezultāti nav iepriecinoši. Latvijas Drošāka interneta centra vadītāja Maija Katkovska saka: «Esam vairākkārt pārliecinājušies, ka teorētiskās zināšanas par drošību internetā iedzīvotājiem ir gana augstas, bet, līdzko pārbaudām reālo rīcību, saprotam, ka ļoti trūkst kritiskās domāšanas, kas ļautu adekvāti izvērtēt situāciju un nepakļaut sevi riskam.»
Pirmā Drossinternets.lv eksperimenta ietvaros Facebook.com un draugiem.lv tika izvietots viltus sludinājums par internetā nopērkamiem ceļojumiem par aizdomīgi zemu cenu. Četru dienu laikā uz neesošas ceļojuma aģentūras sludinājuma banera uzklikšķināja vairāk nekā 1000 cilvēku, 60 procentu jeb 617 no viņiem uzticēja viltus aģentūrai savus personas datus un bija gatavi ievadīt bankas maksājumu kartes datus. Ja tas nebūtu eksperiments, tad neuzmanīgo interneta lietotāju dati, iespējams, jau būtu nozagti. Otrs eksperiments bija orientēts uz jauniešiem - Instagram tika izvietots viltus konts, kas piedāvāja vilinošu iespēju lejupielādēt jaunu lietotni, kura ielādē tālruņos foto filtrus un 3D emodži, kādi ir sastopami tikai jaunajā IphoneX viedtālrunī. Četru dienu laikā uz saites uzklikšķināja 324 jaunieši, aplikāciju mēģināja lejupielādēt 70 procentu jeb 227 jaunieši. Ja zem saites slēptos vīruss, tad šie jaunieši būtu inficējuši savus viedtālruņus.
Savukārt trešā eksperimenta mērķis bija novērtēt, kā Latvijas iedzīvotāji reaģē, sastopoties ar acīm redzamām nelikumībām. Kādā no Rīgas kafejnīcām pensijas vecuma vīrietis vaicāja palīdzību kafejnīcas apmeklētājiem izveidot interneta iepazīšanās sludinājumu, taču, izmantojot 13 gadu vecas meitenes identitāti. No septiņiem uzrunātajiem cilvēkiem tikai divi atteicās sniegt palīdzību.
Ņemot vērā eksperimenta iznākumu, Drossinternets.lv vēlreiz aicina ievērot priekšnosacījumus, pirms dalīties ar finanšu vai citu personisku informāciju, piemēram, vispirms pārbaudīt, vai pakalpojuma sniedzējs vispār pastāv un kā ar viņu var sazināties. «Apzināti izveidojām sludinājumus ar neesošas ceļojumu aģentūras nosaukumu, kontaktinformācija nebija pieejama, arī reklāmā pieminētās viesnīcas nepastāv, un sludinājumu ievietoja sieviete ar izdomātu vārdu, kuras fotogrāfija tika paņemta no interneta kataloga - lai cilvēkiem būtu iespēja pārliecināties, ka tā ir krāpšana. Ja ikviens pārliecinātos par informācijas patiesumu, tad eksperimentu rezultātā mums nebūtu vairāki simti potenciālo krāpnieku upuru,» teica M. Katkovska.
***
UZZIŅAI
Eksperimenta rezultāti
• Viltus sludinājums Facebook.com un draugiem.lv par internetā nopērkamiem ceļojumiem par aizdomīgi zemu cenu
Četru dienu laikā uz neesošas ceļojumu aģentūras sludinājuma banera uzklikšķināja vairāk nekā 1000 cilvēku. 60% jeb 617 no tiem uzticēja viltus aģentūrai savus personas datus un bija gatavi ievadīt bankas maksājumu kartes datus
• Instagram tika izvietots viltus konts, kas piedāvāja vilinošu iespēju lejupielādēt jaunu aplikāciju, kura nodrošina tālruņos foto filtrus un 3D emodži, kādi ir sastopami tikai jaunajā IphoneX viedtālrunī. Četru dienu laikā uz saites uzklikšķināja 324 jaunieši, aplikāciju mēģināja lejupielādēt 70% jeb 227 jaunieši.
• Palīdz ar viltus profilu. Kādā no Rīgas kafejnīcām pensijas vecuma vīrietis vaicāja palīdzību kafejnīcas apmeklētājiem, lai kā 13 gadus veca meitene izvietotu interneta iepazīšanās sludinājumu. No 7 uzrunātajiem cilvēkiem tikai divi atteicās sniegt palīdzību.
Avots: drossinternets.lv