Nākamgad e-paraksts būs arī viedtālrunī

KOMPLEKTS KATRAM. «Esam izvirzījuši ambiciozu mērķi – nodrošināt e-paraksta lietotājiem iespēju ērti lietot e-parakstu trīs dažādos veidos, radot ideālo e-paraksta risinājumu komplektu, kāds ir nepieciešams katram ekonomiski aktīvam iedzīvotājiem – ir e-paraksts e-ID kartē, e-paraksts viedtālrunī un pieeja portālam eParaksts.lv,» informē LVRTC valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta (pa kreisi) © Publicitātes foto

Latvijā e-paraksts tika ieviests 2006. gadā. Kopš tā laika tas lietots vairāk nekā 19 miljonus reižu. Lai e-paraksta lietošanu padarītu vēl ērtāku un drošāku, VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas cents (LVRTC) ir izstrādājis jaunu e-paraksta tehnoloģisko platformu, kas ne vien atbilst Eiropas Savienības regulai par uzticamības pakalpojumiem, kuras ieviešana visām dalībvalstīm ir obligāta, bet arī iedzīvotājiem piedāvās jaunus e-paraksta izmantojumus, tostarp no nākamā gada dokumentus ar e-parakstu varēs parakstīt, arī izmantojot viedtālruni.

Kā liecina e-paraksta lietošanas statistika, gadu no gada pieaug e-paraksta lietošanas biežums, piemēram, 2011. gadā tas tika izmantots 300 000 reižu, pērn 4,1 miljonu reižu, bet šogad cipars tuvojas 5 miljoniem. E-parakstu par ērtu risinājumu atzinušas vairākas institūcijas, piemēram, Valsts ieņēmumu dienests (VID), kas ir līderis e-paraksta lietošanā, prokuratūra, šī rīka priekšrocības novērtē arī uzņēmēji.

Drīz sāksies pieteikšanās eParaksts mobile

Laika gaitā palielinājusies ne tikai e-paraksta popularitāte, bet tas arī audzis savā attīstībā un funkcionalitātē, proti, pirms nepilniem 11 gadiem ar e-parakstu tika parakstīts pirmais dokuments, 2011. gadā Latvijā tika radīts pirmais un Eiropā vienīgais drošais virtuālais e-paraksts, 2012. gadā sāka izsniegt e-ID kartes, 2013. gadā Latvijā ieviesa e-zīmogu, 2015. gadā visās e-ID kartēs tiek aktivizēts e-paraksts, bet šogad tika izveidota jauna

e-paraksta tehnoloģiskā platforma, kā arī izstrādāta mobilā lietotne - eParaksts mobile. «eParaksts mobile būs divas izpausmes - identitātes apliecināšanai jeb autentifikācijai, lai pieslēgtos darbam jaunajā platformā, mobilo lietotni varēs izmantot arī citos pakalpojumus, kuros to nākotnē integrēs. eParaksts mobile kalpos arī kā rīks, lai dokumentus ar e-parakstu varētu parakstīt, izmantojot viedtālruni,» stāsta LVRTC valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta

Jebkurš interesents eParaksts mobile varēs pieteikties no 11. decembra. E-ID lietotāji, kā arī e-paraksta viedkartes lietotāji pieteikties un saņemt eParaksts mobile varēs uzreiz portālā eParaksts.lv - sistēma spēs automātiski identificēt e-paraksta lietotāju, klientam tikai jāseko pakalpojuma pieteikšanas norādēm. Savukārt esošie virtuālā e-paraksta lietotāji, kā arī jebkurš cits interesents, kuram šobrīd nav e-ID vai e-paraksta kartes, portālā autentificējas ar savas internetbankas datiem, aizpilda pieteikumu, un kurjers trīs darba dienu laikā sazināsies ar klientu un klātienē piegādās eParaksts mobile pakalpojumu izmantošanas līgumu, kā arī veiks personas datu salīdzināšanu. Līguma piegāde tehnoloģiskās migrācijas laikā būs bez maksas.

Dažu dienu pārtraukums

LVRTC aicina visus interesentus no 11. līdz 29. decembrim portālā eParaksts.lv aizpildīt pieteikumu, lai paspētu noslēgt līgumu par eParaksts mobile izmantošanu un nodrošinātu nepārtrauktas e-parakstīšanās iespējas portālā. Ja kāds klients nepaspēs pieteikties jaunajam eParaksts mobile līdz 29. decembrim, tad dokumentu parakstīšana portālā līdz brīdim, kamēr viņš iegūs mobilo lietotni, viņam būs pieejama tikai ar e-ID karti, kurā ir aktivizēts e-paraksts.

J. Bokta informē, ka gada izskaņā savu darbu pārtrauks līdzšinējais portāls un janvāra sākumā darbu sāks jaunais portāls. «29. decembrī tiks izslēgts līdzšinējais portāls eparaksts.lv, ko dokumentu parakstīšanai izmanto nedaudz vairāk par 40 000 virtuālā e-paraksta lietotāju, un jau 2. janvārī darbu uzsāks jaunais portāls, kurā dokumentu parakstīšana būs pieejama gan ar mobilo lietotni eParaksts mobile, gan ar e-ID vai e-paraksta viedkarti,» skaidro

J. Bokta. Tehnoloģiskā migrācija neskar esošos e-ID un e-paraksta viedkartes lietotājus, ja vien viņi būs veikuši e-parakstīšanai nepieciešamās datorprogrammatūras atjauninājumus. To šobrīd izdarījuši jau ap 90% klientu.

Katram e-paraksta risinājumu komplekts

«Esam izvirzījuši ambiciozu mērķi - nodrošināt e-paraksta lietotājiem iespēju ērti lietot e-parakstu trīs dažādos veidos, radot ideālo e-paraksta risinājumu komplektu, kāds ir nepieciešams katram ekonomiski aktīvam iedzīvotājiem - ir e-paraksts e-ID kartē, e-paraksts viedtālrunī un pieeja portālam eParaksts.lv. Tas garantē gan maksimālas ērtības dokumentu elektroniskā parakstīšanā, gan arī e-paraksta izmantošanas nepārtrauktību gadījumā, ja tiek nozaudēts kāds no e-paraksta rīkiem, kas ir personas rīcībā. Nākamā gada pirmajā pusē, ieviešot dokumentu e-parakstīšanu viedtālrunī, mēs radīsim Eiropas mērogā unikālu piedāvājumu, nodrošinot iedzīvotājiem pilna servisa un drošu e-paraksta risinājumu komplektu, un līdz šim paveiktā jaunās platformas izveide, kā arī tehnoloģiskā migrācija ir būtisks priekšnosacījums izvirzītā mērķa sasniegšanai,» uzsver LVRTC valdes priekšsēdētājs.

VID pieredze

Par pirmo eParaksts mobile lietotāju kļuvis VID, proti, šobrīd jau norit eParaksts mobile integrācija VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmā. Šo sistēmu izmanto vairāk nekā 930 tūkstoši lietotāju. Plānots, ka autentificēties EDS ar eParaksts mobile varēs no 2018. gada janvāra. «Mēs dzīvojam laikmetā, kur vārdiem ērtība un drošums ir izšķiroša nozīme un tie ir nesaraujami saistīti. Lai spētu to nodrošināt VID plašajam klientu lokam, mums nepārtraukti jādomā par savu pakalpojumu attīstību un pilnveidi. Iespēja pieslēgties EDS ar mobilo lietotni eParaksts mobile padarīs VID e-pakalpojumus vēl pieejamākus un ērtāk lietojamus,» uzskata VID ģenerāldirektores vietniece, Informātikas pārvaldes direktore Vita Narnicka.

***

Kas ir e-paraksts?

E-paraksts ir tā lietotāja pašrocīgais paraksts elektroniskiem dokumentiem, kā arī rīks, kas ļauj apliecināt cilvēka identitāti digitālajā vidē. E-paraksts ļauj ietaupīt laiku, jo parakstīt dokumentus un izmantot e-pakalpojumus cilvēks var sev ērtā brīdi neatkarīgi no pakalpojumu sniedzēja darba laika. Cilvēks tādējādi izvairās arī no liekiem transporta vai pasta izdevumiem, jo parakstīto dokumentu var iesniegt elektroniski - visur, kur pieejams internets.

Svarīgākais