Lietuvieši sola atjaunot dzelzceļu līdz 2019. gadam

DIVI PASAULES. Skats uz izjaukto dzelzceļa trasi Lietuvā, ko apliecina robežstabs ar šīs valsts ģerboni, un skats uz sliedēm un vilcienu vagoniem Reņģes stacijā Latvijā © Arnis Kluinis

Lietuvas valdība apsolījusies atjaunot dzelzceļa posmu no Mažeiķiem līdz Latvijas robežai kaut vai tāpēc, lai mēģinātu izsprukt no Eiropas Komisijas (EK) uzliktā naudas soda 28 miljonu eiro apmērā par šā dzelzceļa posma nojaukšanu 2008. gadā.

Ar pāris dienu atstarpi pienāca ziņas, ka Lietuvas valdība nolēmusi atjaunot izjaukto sliežu ceļu, bet Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums Lietuvos geležinkeliai pārsūdzējis EK lēmumu Eiropas Savienības tiesā, lūdzot naudas sodu atcelt vai samazināt. Lai cik smieklīga būtu EK, kas gandrīz desmit gadu pētīja acīmredzamo, kaut kādu sankciju pazīmes ES tomēr tiek uzturētas. Proti, soda pārsūdzēšana neatbrīvo Lietuvu no pienākuma sodu samaksāt līdz nākamā gada 7. janvārim, lai pēc tam censtos šo naudu atgūt. Tādā gadījumā Lietuva nevar novilcināt sprieduma izpildi atkal pa gadu desmitiem, visu laiku solot dzelzceļa līnijas atjaunošanu.

Arnis Kluinis

Līnijas atjaunošanas priekšdarbu imitāciju kā līdzekli pret soda uzlikšanu Lietuva piekopj jau daudzus gadus. Piemēram, tā aprēķinājusi, ka 19,5 km garā dzelzceļa posma atjaunošana prasot 20 miljonu eiro. No vienas puses, summa varbūt mākslīgi uzpūsta, lai varētu žēloties, ka tik milzīgus izdevumus Lietuvos geležinkeliai nevar atļauties, bet, no otras puses, inflācija visā ES uzņem tempu, tāpēc nebūtu brīnums, ka faktiskās izmaksas pēc darbu nobeiguma Lietuvos geležinkeliai solītajā 2019. gadā izrādīsies daudz lielākas par 20 miljoniem eiro.

Lietas būtība ir Lietuvas valsts un tās uzņēmuma Lietuvos geležinkeliai nevēlēšanās pieļaut, ka Polijas naftas koncernam PKN Orlen piederošā Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīca kravu nosūtīšanai un arī saņemšanai izmantotu Rīgas ostu Latvijā, nevis daudz tālāko Klaipēdas ostu Lietuvā. Šajā pusē Lietuvas un Latvijas robežai uzņēmums Latvijas dzelzceļš visu laiku ir uzturējis sliedes no Jelgavas līdz valsts robežai lietošanas kārtībā. To apliecina fakts, ka robežstacija Reņģe tiek izmantota kā stāvlaukums vagoniem un citai dzelzceļa tehnikai, kuras pārvietošanai šīs sliedes tiek izmantotas.



Latvijā

Dzelzceļa "Rail Baltica" projektā Rīgas savienošanai ir jāatrod skaidri finansējuma avoti, otrdien pēc valdības sēdes medijiem sacīja Ministru prezidente Evika Siliņa (JV), komentējot premjeres redzējumu par Satiksmes ministrijas (SM) piedāvāto projekta ieviešanas scenāriju.

Svarīgākais