Avionozare iet gaisā. Visādas nozīmēs

© pixabay.com

Aviokompānija airBaltic, lidosta Rīga un valstij piederošais lidojumu vadības uzņēmums Latvijas Gaisa satiksme (LGS) sacenšas par 2017. gada labākajiem kapitālistiskā tieciendarba rādītājiem aviācijas nozarē.

2017. gada galīgie rādītāji vēl tikai veidojas, taču avionozares Latvijas flagmaņu rekordrādītāji jau ir sasniegti. Šā gada 11 mēnešos airBaltic pārvadājusi 3 258 421 pasažieri, kas ir par 21% vairāk nekā attiecīgajā laikā pērn. Tai skaitā novembrī pārvadāti 251 387 pasažieri, kas iepriecina divās nozīmēs. Pirmkārt, pasažieru skaita pieaugums mēnešu salīdzinājumā par 24% apsteidz vienpadsmit mēnešu pieauguma tempu. Otrkārt, vienā mēnesī airBaltic tagad pārvadā pietiekami daudz pasažieru, lai varētu cerēt, ka šā gada laikā pārvadāto pasažieru kopskaits pārsniegs viegli uztveramo 3,5 miljonu pasažieru robežlīniju.

Lidosta Rīga, līdzīgi kā airBaltic, arī gatavojas sveikt pasažieri, kuram būs lemts iezīmēt kārtējo pakāpienu uzņēmuma izaugsmē. Šajā gadījumā runa ir par sešmiljonā pasažiera sagaidīšanu. Šā gada 11 mēnešu rādītājs lidostai ir 5,622 miljoni pasažieru, tai skaitā novembrī - 461 636 pasažieri. Tieši tāpat kā airBaltic gadījumā, novembra +19,7% apsteidz gada caurmēra pieauguma tempu +12,5%, un apkalpoto pasažieru ikmēneša apjoms, ko Ziemassvētku brīvdienas var tikai palielināt, nevis izbojāt, ļaus lidostai ierindoties starp tām lidostām, kas apkalpojušas vismaz sešus miljonus pasažieru gadā. Plašākai sabiedrībai mazāk atraktīvi ir +25% pārvadātajām kravām.

Vēl viens lidostas sasniegums šajā gadā ir Eiropas Savienības jaunajām prasībām atbilstoša sertifikāta saņemšana. Pagājušajā nedēļā no 586 ES teritorijā esošajiem civilajiem lidlaukiem, kas piedalās regulārās gaisa satiksmes apkalpošanā, sertificēts bija 461 lidlauks, bet 125 lidlaukiem sava atbilstība sertifikāta prasībām vēl bija jāpierāda. Ar lidostas Rīga palīdzību gan savu lidlauku pareizi aprīkojusi, gan atbilstību sertifikātam pierādījusi Liepājas lidosta. Pārmaiņus ar Tukuma vai Jūrmalas vārdu apzīmētā lidosta pagaidām cīnās par Latvijas valdības izdotu noteikumu izpildi, lai drīkstētu apkalpot lidināšanos tepat pa Latviju.

Uz nākamo gadu pāriet uzdevums lidostai vienlaikus ievērot Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta spriedumu, pēc kura uzņemt lidostā pasažierus ir tiesības jebkuram taksometram, ar Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas norādījumiem uzmanīt, kas notiek teritorijā ap lidostu, lai nepieļautu terora aktus.

No aviopasažieriem grūti prasīt, lai viņi atšķirtu LGS lidojumu vadības torni lidostas kopējā siluetā. Juridiski tie tomēr ir pilnīgi atsevišķi uzņēmumi. LGS nākusi klajā ar datiem par darbu šā gada pirmajos 9 mēnešos, kad uzņēmuma iegrāmatotā 2,3 miljonu eiro peļņa pārsniegusi pagājušā gada attiecīgā posma rādītāju 4,4 reizes. Tas izskaidrojams ar globālo augšupeju aviācijas nozarei. Izrādās, ka pāri Latvijai ejošās gaisa trases izmanto pieci simti jeb gandrīz puse no pasaules aviokompāniju kopskaita. Lielum lielā daļa no tām palielinājusi lidojumu skaitu, kā arī lidmašīnu ietilpību un reisu garumu, kas ļauj LGS iekasēt vairāk naudas par šo reisu apkalpošanu.



Svarīgākais