Lai ātrāk saņemtu pensijas, ļaus pārskaitīt uz citu kontu

PNB Banka iesaldētās pensijas, kuras ieskaitītas bankas Citadele izveidotā kontā senioriem, var pārskaitīt uzreiz uz citu kontu, ja pensionāram tāds ir citā bankā, negaidot bankas Citadele kartes izgatavošanu.

Garantēto atlīdzību izmaksu process apturētās PNB bankas klientiem sākās ceturtdien, un salīdzinoši neilgā laikā bankas filiālēs darbinieki apkalpoja vairāk nekā četrus tūkstošus cilvēku. Visgarākās rindas veidoja seniori, vēlēdamies saņemt bankā palikušo pēdējo pensiju, un daudzi - arī iekrājumus nebaltai dienai.

Saskaņā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) datiem, pensiju un pabalstu izmaksa PNB bankā tika pārtraukta 10 342 klientiem. Nelielai daļai iedzīvotāju pensijas jau izmaksātas citā bankā, tiem, kuri savlaicīgi iesniedza iesniegumus VSAA par citu banku vai kontu Latvijas pastā. Tie ir seniori, kuru pensijas VSAA vēl nebija paspējusi pagājušās nedēļas nogalē pārskaitīt uz PNB banku pirms tās darbības apturēšanas. Kopumā līdz nedēļas vidum ir reģistrēti arī 10 444 klientu iesniegumi par bankas konta maiņu, lielākā daļa šo cilvēku bija personīgi ieradušies VSAA klientu apkalpošanas centros. Tāpēc visu nedēļu un joprojām VSAA filiālēs ir novērojamas rindas, īpaši daudz klientu ir Daugavpilī, Liepājā un Rīgā. VSAA skaidro, ka visiem pabalsta vai pensijas saņēmējiem ir jāatver konts kādā citā bankā vai pasta norēķinu sistēmā un par to jāinformē VSAA. Tomēr attiecībā uz cilvēkiem, kuriem PNB bankas kontā iesaldēta pensija un kuri pensiju saņems kā garantēto atlīdzību, jau ir atvērti konti bankā Citadele, un uz šo kontu arī var un arī turpmāk varēs saņemt pensiju, ja būs tāda vēlēšanās.

Bankas Citadele pārstāve Linda Lietaviete informēja, ka ceturtdien kopumā apkalpoti vairāk nekā 4200 PNB bankas klientu (visticamāk, līdz vakaram apkalpoto cilvēku skaits būs jau dubultojies). Tā kā garantēto atlīdzību saņēmēji var vērsties gan bankā Citadele (uz to aicināti nākt tie, kuri nav pensiju un pabalstu saņēmēji), gan PNB bankā (te gaida tieši pensiju saņēmējus), tad iedzīvotāju pieplūdums vērojams abās vietās. Ļoti liels klientu pieplūdums vērojams tieši PNB bankas filiālēs, jo garantēto atlīdzību izmaksas pirmajā dienā uz filiālēm devušies ievērojama daļa VSAA pensiju un pabalstu saņēmēju. «Ņemot vērā, ka klientiem ir jāveic gan dokumentu noformēšana, gan jāiziet no filiāles ar skaidrību par savas pensijas vai pabalsta saņemšanu, gaidīšanas laiks rindā ir ilgs,» stāsta L. Lietaviete, «klientu ērtības labad aicinām visus, kas var pagaidīt ar atlīdzību saņemšanu, pirmajās dienās uz filiālēm nedoties.» Speciāliste arī uzsver, ka PNB bankas klientiem, kuri nav VSAA pensijas vai pabalsta saņēmēji, nav jādodas uz PNB bankas filiālēm. Savukārt pensiju un pabalstu saņēmējiem nav jādodas uz banku Citadele. Bankas darbinieki arī vērš uzmanību, ka daļai klientu, tiem, kuriem jau ir konts bankā Citadele, nav jāiet ne uz vienas bankas filiāli; viss notiks automātiski. Ņemot vērā pieteikuma apstrādes laiku un cilvēku skaitu, kam primāri nepieciešams pārskaitīt VSAA maksājumus, paredzams, ka izmaksu process aizņems vismaz mēnesi, prognozē Citadeles speciālisti.

Neatkarīgā rakstīja, ka iesaldētās pensijas saņemšanai ikvienam senioram tiks atvērts konts bankā Citadele un pa pastu vai ar kurjeru pēc divām dienām tiks piegādāta bankas karte, lai seniors varēju izņemt naudu.

Sākotnēji iespēja no Citadeles konta pārskaitīt naudu uz kādu jau senioram piederošu kontu citā bankā nebija paredzēta, taču vakar banka informēja, ka tas tomēr ir iespējams. Tātad privātpersonas, VSAA pensiju un pabalstu saņēmēji bez konta bankā Citadele var saņemt pensiju uz automātiski atvērto Citadeles kontu vai jebkuras citas bankas kontu.

«Visu laiku norit sarunas starp banku, FKTK un VSAA, un mēs reaģējam, lai veidotu pēc iespējas ērtāku un ātrāku atlīdzību izmaksu, un, jā, šobrīd piedāvājam pārskaitīt arī uz citu kontu,» Neatkarīgajai apstiprināja bankas Citadele Mārketinga un korporatīvās komunikācijas daļas vadītāja Aiga Volksone. Jāatgādina, ka PNB bankas klienti, kuri vēlas pārliecināties par garantētās atlīdzības apmēru jeb naudas summu, kas līdz 15. augustam izveidojusies viņu kontā, aicināti sazināties ar FKTK, zvanot pa informatīvajiem tālruņiem: 67774933 vai 67774903.

Lai savlaicīgi izmaksātu pensijas septembrī, Valsts Sociālās apdrošināšanas aģentūra aicina ikvienu pensijas vai pabalstu saņēmēju nekavēties atvērt jaunu kontu vai izmantot jau esošu kontu jebkurā kredītiestādē vai Pasta norēķina sistēmā un iesniegt aģentūrā iesniegumu, norādot jauno konta numuru.

Nedēļas laikā, kopš tika paziņots par PNB bankas apturēšanu, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) saņēmusi 17 210 PNB bankas klientu iesniegumus par bankas konta maiņu. 5260 pensiju saņēmējiem, kuriem tika aizturētas augustā izmaksājamās pensijas, pēc jauno kontu reģistrēšanas pensijas jau ir pārskaitītas. Lai nodrošinātu iespēju PNB bankas klientiem, pensijas vai pabalstu saņēmējiem iesniegt iesniegumus konta maiņai, Daugavpilī VSAA klientu apkalpošanas centrs strādāja arī sestdienā, jo tur bija vislielākais cilvēku pieplūdums, pastāstīja VSAA speciāliste Iveta Daine.

Ja augustā izmaksājamā pensija vai pabalsts sakarā ar bankas darbības apturēšanu PNB bankas kontā nebija ieskaitīts, VSAA maksājumu uz jauno kontu veiks nekavējoties pēc iesnieguma saņemšanas, un kontā tas tiks ieskaitīts trīs darba dienu laikā. Ja bijušais PNB bankas klients līdz nākamā mēneša pensijas izmaksai nebūs iesniedzis informāciju par to, kā turpmāk vēlas saņemt pensiju, tad izmaksa tiks aizturēta līdz brīdim, kad VSAA saņems konta numuru. Iesniegumus var iesniegt klātienē jebkurā VSAA nodaļā, vienotajos valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centros, nosūtīt pa pastu, parakstītu ar drošu elektronisko parakstu, uz e-pastu edoc@vsaa.gov.lv vai iesniegt, izmantojot e-pakalpojumu portālā www.latvija.lv Iesniegums iestādei.

Jāatgādina, ka VSAA adresētus iesniegumus par konta maiņu var nodot arī noteiktās bankas Citadele filiālēs, atverot kontu, arī PNB bankas filiālēs, kur notiek garantētās atlīdzības izmaksa. Pensiju saņēmēji var izmantot arī iespēju saņemt VSAA maksājumu ar piegādi dzīvesvietā. Arī šajā gadījumā jāiesniedz VSAA iesniegums, ka turpmāk vēlas pensiju saņemt ar piegādi dzīvesvietā, norādot tās adresi. Izvēloties piegādi dzīvesvietā, ieteicams konsultēties VSAA, jo tas būs, visticamāk, maksas pakalpojums. Par visiem neskaidrajiem ar pensiju un pabalstu izmaksu saistītajiem jautājumiem VSAA speciālisti aicina sazināties pa tālruni (tālr.: 64507020) vai e-pastā (konsultacijas@vsaa.gov.lv).

Svarīgākais