"Jerusalema" izaicinājums: amatpersonas brīdina par draudiem, ar ko var saskarties dalībnieki

© Ekrānuzņēmums no Youtube

Civilās aviācijas aģentūra (CAA) aicina pašvaldības, uzņēmumus un privāto teritoriju īpašniekus, iesaistoties dejas izaicinājuma organizēšanā vai atbalstīšanā, pārliecināties, vai tā iemūžināšanu ar bezpilota gaisa kuģi jeb dronu veiks tālvadības pilots ar atbilstošām zināšanām un kvalifikāciju,  informēja CAA pārstāvis Aivis Vincevs.

CAA aicina, iemūžinot dejas izaicinājumus ar dronu, atcerēties par pilotam nepieciešamo atbilstošo kvalifikācija.

CAA ir konstatējusi gadījumus, kad, izdejojot "Jerusalema Dance Challenge" deju, tās filmēšana ar dronu ir veikta vai ir plānots to veikt neatbilstoši drošības noteikumiem, tādā veidā apdraudot pašus dejotājus.

Vincevs norādīja, ka CAA atbalsta sabiedrības vienotību šajā sarežģītajā laikā, tomēr šādu pasākumu organizēšanai un iemūžināšanai jābūt likumīgai un drošai, lai pozitīvais mērķis nepārvērstos traģiskā notikumā. Bezpilota gaisa kuģim, krītot no liela augstuma, ir apdraudēta dalībnieku veselība un pat dzīvība.

Lai dejotājus nofilmētu no gaisa, organizatori bieži piesaista tālvadības pilotus ar droniem. CAA analizējot video, filmēšanas vietas, lidojuma augstumus un iespējamos tālvadības pilotus, ir secinājusi, ka filmēšana tiek veikta, pārkāpjot dronu pilotēšanas noteikumus, tādā veidā apdraudot pašus dejotājus un trešās personas. Vienlaikus CAA sociālos tīklos novērojusi, ka tiek plānoti filmēšanas pasākumi vietās, kur tas aizliegts un to plāno veikt tālvadības piloti, kam nav atbilstošas pieredzes un atļaujas.

Realizējot "Konsultē vispirms" principu, CAA šādos gadījumos iespēju robežās brīdina pasākuma organizatorus vai tālvadības pilotus par nepieciešamību veikt filmēšanu atbilstoši noteikumiem, lai nodrošinātu dalībnieku drošību.

Dejas izaicinājumā lielākoties iesaistās liels cilvēku skaits, tādēļ visos gadījumos, neatkarīgi no norises vietas, šie lidojumi ar dronu ir paaugstināta riska lidojumi. Šāda veida lidojumus var veikt tālvadības piloti, kuri ir nokārtojuši attiecīgus pārbaudījumus un saņēmuši CAA atļauju.

Saņemta paaugstināta riska lidojumu atļauja un nokārtotie pārbaudījumi apliecina, ka tālvadības pilotam ir pietiekamas teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes paaugstinātu riska lidojumu veikšanai, tostarp skaidrs rīcības plāns ārkārtas situācijās. Vienlaikus šādu tālvadības pilotu civiltiesiskā atbildība ir atbilstoši nosegta ar apdrošināšanu, garantējot zaudējumu segšanu.

CAA aicina pašvaldības, uzņēmumus un privāto teritoriju īpašniekus, iesaistoties šādu pasākumu organizēšanā vai atbalstīšanā, pārliecināties, vai tā iemūžināšanu ar dronu veiks tālvadības pilots ar atbilstošām zināšanām un kvalifikāciju.

Vincevs norādīja, ka sabiedrība nosoda personas, kuras ar automašīnu pārvietojas bez autovadītāja apliecības, tāpat lidmašīnu pasažieri vēlas lidot lidmašīnās, kuras pilotē augsti kvalificēti piloti. Šāda attieksme sagaidāma arī attiecībā pret citiem gaisa telpas lietotājiem - tālvadības pilotiem, jo risks, nekvalificētam tālvadības pilotam veicot lidojumus virs cilvēkiem ar dronu, ir augsts.

CAA aptauja liecina par vieglprātīgu attieksmi tālvadības pilotu vidū, jo vairums uzskata, ka laika trūkums vai augsts pašvērtējums, ka lidojuma personīgā pieredze ir liela, ir pietiekami argumenti, lai profesionāli nodarbotos ar pasākumu filmēšanu ar dronu un nebūtu jāveic savu darbību legalizēšana atbilstoši drošības noteikumiem. Šā gada vasarā veiktās aptaujas ietvaros 38% tālvadības pilotu atzina, ka ir nokārtojuši nepieciešamos pārbaudījumus CAA.

Uz šo brīdi CAA pārbaudes ir nokārtojuši 506 tālvadības piloti, kuri ir pierādījuši savas zināšanas un prasmes droša drona pilotēšanā.

CAA atgādina, ka par noteikumiem neatbilstošu drona pilotēšanu personas ir saucamas pie administratīvās atbildības.

Latvijā

Valsts policijas Rīgas Pārdaugavas pārvalde meklē bezvēsts prombūtnē esošo 1990. gadā dzimušo Igoru Kulaginu, kurš šā gada 21. novembrī atradās Itālijā, veicot darba pienākumus ar savu automašīnu “BMW” ar valsts reģistrācijas numuru NT-3653. Un šobrīd viņa atrašanās vieta nav zināma.

Svarīgākais