"Turības" students rada unikālu IT programmu Baltijā, kura nolasa cilvēka domas

© Pixabay

Biznesa augstskolas Turība IT programmas 3. kursa students Mykhailo Antropov no Ukrainas, sadarbojoties ar augstskolas IT virziena zinātniekiem, izstrādājis lietojumprogrammu unikālai ierīcei, kas nolasa smadzeņu zemās frekvences radioviļņus un spēj ar to vadīt iekārtu, liekot tai kustēties dažādos virzienos, kas ir krietna virzība attīstībā, savienojot tehnoloģiju ar cilvēka prātu.

Ierīce veidota no 16 sensoriem, kas ir izdrukāta ar 3D printera palīdzību īpašas ķiveres formas un divām mikroshēmām, kas pievienotas izstrādātai lietojumprogrammai datorā.

Cilvēka smadzenes izdala zemas frekvences radioviļņus, līdzīgus kā uztver radio mašīnā, šie viļņi nav dzirdami, un ir nepieciešama iekārta, kas tos uztver, jeb antena, tādēļ šeit princips ir ļoti līdzīgs, jo, lai uztvertu smadzeņu viļņus, arī nepieciešama iekārta, kas tos atpazīst un pārveido nepieciešamajā darbībā. Profesionālā bakalaura studiju programmā Datorsistēmas lekciju saturā iekļautas dažādas ar mākslīgo intelektu un tehnoloģiju saistītas tēmas, tādēļ IT virziena zinātnieki motivē studentus iepazīties ar jaunu pieeju, kā savienot cilvēka prātu ar tehnoloģiju, tādējādi palīdzot citiem un atvieglinot dažādu procesu izpildi.

Pašlaik Mykhailo aktīvi darbojās pie lietojumprogrammas izstrādes, kas spēj šos iegūtos datus no smadzeņu impulsiem pārstrādāt un atspoguļot tos ekrānā vai darbībā, piemēram, vai lietotājs domā par burtu A vai burtu B.

Biznesa augstskolas Turība Informācijas tehnoloģijas virziena vadītājs Jānis Pekša uzsver: "Esam vienīgie Baltijā, kuriem ir šāda unikāla iekārta. Iekārtas princips ir līdzīgs kā medicīnā, jo sensori ir tieši tādi paši. Ar šo sensoru palīdzību nosaka vai, piemēram, cilvēkam ir bijusi sirdslēkme, jo arī tad tiek iegūti radioviļņi, ar kuru palīdzību kardiologs var noteikt diagnozi. Mūsu ideja ir šos iegūtos radioviļņus apstrādāt un pielietot. Tādēļ esam iesaistījušies starptautiskā INTUX projektā, kurā esam vadošie partneri, un projekta pamatmērķis ir palīdzēt cilvēkiem ar invaliditāti, lai šī iekārta nākotnē spētu piesaistīt IT uzņēmējus un cilvēkus ar invaliditāti IT darba vidē, ļaujot izmantot iekārtu kā ievadierīci ar datoru bez klaviatūras un bez datora peles palīdzības".

J.Pekša norāda, ka, pateicoties projektam DigiCall ir izveidots jauns studiju kurss ar nosaukumu Lietotāju saskarsme, kurā vienā no pēdējām sadaļām studentiem ir iespēja izmēģināt šo iekārtu, lai studentiem rastos izpratne par to, kā cilvēki ar invaliditāti arī spēj iesaistīties darba vidē, lai tālāk spētu optimizēt procesu izpildi un saskarsmi vienam ar otru.

INTUX projekta galvenais mērķis ir izstrādāt un ieviest augstskolās mācību moduļus par lietotājā pieredzes dizaina veidošanu, kas ir ērts un piemērots cilvēkiem ar invaliditāti. Lietotajā pieredzes dizains jeb tā sauktais UI/UX dizains ir pieredze, kas rodas lietotājam mijiedarbojoties, saskaroties ar produktu, piemēram, mājaslapā vai lietotnē esošajiem elementiem. Jebkuram IT nozares studentam studiju laikā ir būtiski iemācīt, kā veidot produktus, kas ir ērti un viegli lietojami.

Svarīgākais