Nākamgad celsies biļešu cenas starppilsētu autobusos

© Ekrānšāviņš

Jau no 1. novembra vairākos starppilsētu autobusu maršrutos stāsies spēkā stingrāki nosacījumi par autobusu kvalitāti. Tas nozīmē, ka pasažierus pārvadās jaunāki un ērtāki transportlīdzekļi, kas, protams, arī izmaksā dārgāk, tādēļ celsies arī biļešu cenas, vēsta TV kanāla 360 raidījums “360 ZIŅneši”.

Saskaņā ar jaunām prasībām, vidējais autobusu vecums nedrīkst pārsniegt četrus gadus, tajos obligāti ir jābūt videonovērošanai, GPS, elektroniskai maršruta zīmei, velosipēdu turētājiem, drošības jostām, bezvadu internetam, bezskaidrās naudas norēķiniem. Autobusi ar šādu aprīkojumu jau kursē vairumā starppilsētu reisu. Bet jau no 1. novembra jauni noteikumi stāsies spēkā arī maršrutos “Gulbene, Alūksne, Balvi", "Jelgava, Dobele" un "Talsi, Tukums".

Jaunās prasības tiek ieviestas pakāpeniski, kopš 2021. gada. Tās tiek izvirzītas pārvadātajiem līgumos, kas tiek slēgti uz 10 gadiem. “Valsts nonāca līdz atziņai, ka vajag ilgtermiņa plānu - ja līgumu noslēdz uz 10 gadiem, tad var izvirzīt augstākas prasības. Jo tad tas autobuss desmit gados spēs sevi atražot,” stāsta Viktors Zaķis, Autotransporta direkcijas pārstāvis.

Pagaidām gan pārvadātāji plānoto rentabilitāti nesasniedz. Piemēram, pārvadātājs “Tukuma auto”, jau trešo gadu jaunās prasības izpilda Jēkabpils un Preiļu maršrutos. “Finansiālie dati rāda, ka nav bijis iespējams sasniegt plānotos rentabilitātes rādītājus. Tam iemesli ir vairāki - augstās prasības uzstādīt autobusos papildu aprīkojumu, izmantot pārvadājumos pārsvarā 3 - 4 gadu vecus autobusus, nepieciešamība maksimāli izmantot autobusus, kas piemēroti pasažieru ar kustības traucējumiem pārvadājumiem, birokrātiska pārvadājumu kontroles un atskaišu sistēma, bieži lēna un neprofesionāla Pasūtītāja darbība reisu izmaiņu un maršrutu plānošanā,” komentē Rolands Melderis, “Tukuma auto” izpilddirektors.

Jauni autobusi maksā dārgāk, kā arī pasažieru ērtības prasa papildus naudu. Piemēram, šovasar autobusu biļetes starppilsētu reisos kļuva dārgākas vidēji par 10-20%. Un tas vēl nav gala variants. Valsts dotēto reisu tarifus nosaka Sabiedriskā transporta padome. Cenas plānots pārskatīt nākamgad un tiek prognozēts, ka biļetes kļūs dārgākas.

Latvijā

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) aicina ikvienu dalīties ar saviem unikālajiem pieredzes stāstiem par Latvijas mežiem, sēņošanu un ogošanu, iesaistoties projektā "Savvaļas stāsti." Šī iniciatīva veltīta Latvijas dabas, kultūras un identitātes mantojuma dokumentēšanai un saglabāšanai, informē RSU.

Svarīgākais