Statistika: Septembrī un oktobrī "Vivi" veicis pārvadājumus īpaši precīzi

© Dmitrijs Suļžics/MN

Vilciena pasažieru pārvadātājs “Vivi’’ izvērtējis visas gan tehniskās, gan finansiālās iespējas, ņēmis vērā citu valstu pieredzi, ekspertu un ražotāja ieteikumus, kā arī veicis būtiskus uzlabojumus ritošā sastāva tehniskās sagatavotības, darbinieku apmācību un tehniskā atbalsta līmenī, lai arī turpmāk nodrošinātu iespējami uzticamus pasažieru pārvadājumu pakalpojumus pa dzelzceļu, šodien, 14. novembrī, preses konferences laikā informēja AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors.

Jau vairākus mēnešus elektrificētajās dzelzceļa līnijās pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu tiek veikti tikai ar jaunajiem elektrovilcieniem, tādējādi nodrošinot pasažieriem brauciena laikā daudz augstāku komforta līmeni nekā iepriekš. Jauno ritekļu sniegtās pieredzes un servisa novērtējums atspoguļojas arī pārvadāto pasažieru skaita dinamikā - šogad pirmajos 10 mēnešos “Vivi” kopumā pārvadājis 16 304 621 pasažieri, kas ir par 12,6% jeb 1 827 332 pasažieriem vairāk nekā 2023. gadā, kad attiecīgajā pārskata periodā tika pārvadāti 14 477 289 pasažieri. Turklāt uzņēmumam izdevies arī atjaunot un pat uzlabot pirmspandēmijas produktivitāti, šogad pārvadājot par 4% pasažieriem vairāk nekā 2019. gadā.

Būtisks pārvadājuma pakalpojuma kvalitātes rādītājs ir vilcienu punktualitāte. Lai arī uzņēmums gada ievadā saskārās ar zināmiem izaicinājumiem, kas ietekmēja reisu precizitāti, jau kopš februāra vilcienu punktualitāte atjaunota 98% robežās. Septembrī un oktobrī “Vivi” veicis pārvadājumus īpaši precīzi, sasniedzot attiecīgi 98,4% un 98,6% augstu punktualitāti, kas saskaņā ar neatkarīgā regulatora “IRG-Rail” (Independent Regulators’ Group - Rail) 2024. gada datiem uzņēmumu ierindo Eiropā precīzāko vilciena pasažieru pārvadātāju pašā galvgalī.

Vilcienu precizitāti gan Latvijā, gan arī citur Eiropā kopumā ietekmē līdzīgi faktori, kā būtiskākos minot laikapstākļus (spēcīga vēja sagāzti koki, apledojums, sniega sanesumi, lapas, augsta gaisa temperatūra, u.tml.), dzelzceļa infrastruktūras ierobežojumus (modernizācijas darbi, remontdarbi u.tml.), ritošā sastāva tehnisko darbību, kā arī satiksmes negadījumus un pašu pasažieru izraisītus traucējumus vilcienu kustībā (policijas un neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukumi u.tml.). Vairākās valstīs, piemēram, Šveicē un Austrijā, tieši klimatiskie apstākļi atzīmēti kā nozīmīgākais traucēklis vilcienu reisu izpildīšanai laikā. Jāatgādina, ka arī Latvijā šogad tika piedzīvotas vairākas spēcīgas vētras, kuru radīto postījumu dēļ daļēji vai pilnībā tika atcelti vairāki simti vilcienu.

Kā redzams Eiropas pasažieru pārvādātāju pa dzelzceļu pārraugošo institūciju statistikas datos, pat neskatoties uz gada sākumā piedzīvoto punktualitātes kritumu, ‘’Vivi’’ uzrādījis ļoti labus rezultātus gan pārvadāto pasažieru skaita, gan vilcienu precizitātes ziņā. Nodrošinātā pakalpojumu kvalitāte apvienojumā ar modernu elektrovilcienu parku bijis galvenais nosacījums pieprasījuma pēc pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu pieaugumam. Vienlaikus uzņēmums paveicis iespaidīgu darbu, pārskatot un uzlabojot procesus, kā arī ieviešot jaunus risinājumus, lai nodrošinātu pēc iespējas punktuālākus pārvadājumus arī turpmāk, preses konferencē norādīja Nešpors.

Kopumā pārvadātājs īstenojis sagatavošanos un veicis uzlabojumus trīs galvenajos darbības virzienos - vilcienu tehniskās sagatavotības, darbinieku apmācību un tehniskā atbalsta līmenī.

Lai nodrošinātu ritošā sastāva tehnisko gatavību, veiktas 18 papildu modifikācijas un uzlabojumi elektrovilcienu programmatūrā un to aprīkojumā. Piemēram, uzlabota ritošā sastāva akumulatoru veiktspēja, nomainot akumulatoru elektroniskās plates; veikti uzlabojumi invertora (ierīce, kas pārvērš maiņstrāvu līdzstrāvā) programmnodrošinājumā, palielinot darba sprieguma robežvērtības; stabilākai darbībai palielināts strāvas noņēmēju spiedspēks no 110 N līdz 130 N, kā arī īstenoti veiksmīgi izmēģinājuma braucieni ar jauna tipa strāvas noņēmēju sliecēm, kas ir drošākas pret elektriskā loka iedarbību un ar kurām tuvākajā laikā tiks aprīkoti visi vilcieni; palielināts izbīdāmā pakāpiena atvēršanās spēks, kā arī pakāpieniem tiks uzstādīts jauna profila priekšējais gumijas panelis mitruma un apledojuma novēršanai; veikti uzlabojumi tualešu durvju darbībā; uzlabota vilcienu signāltauru un logu tīrāmo slotiņu darbība, signāltaurēm koriģējot to izvietojumu un uzstādot speciālus aizsargus, savukārt slotiņas nomainot pret īsākām, nodrošinot to darbību vējstikla apsildāmajā zonā. Tāpat pārvadājumu pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai nokomplektēta 13 veco elektrovilcienu rezerve.

Būtiski uzlabots arī darbinieku zināšanu līmenis, īpaši koncentrējoties uz rīcībām un vilcienu apkopi rudens un ziemas sezonā, vilcienu vadītāju, konduktoru kontrolieru un tehniskā personāla apmācībās kopā patērējot vairāk nekā 5000 cilvēkstundu. Uzņēmums veicis un atkārtojis visu vilcienu vadītāju teorētiskās un praktiskās apmācības par rīcību nestandarta situācijās, komunikācijas koordinēšanu par dzelzceļa infrastruktūras stāvokli rudens un ziemas apstākļos, informācijas sniegšanu par sniega sanesumiem pie pieturvietu pasažieru platformām, apmācībās izmantojot arī speciālu simulatoru, kas spēj imitēt problēmsituācijas, ar kurām pārvadātājs saskārās aizvadītajā ziemā. Tāpat veiktas un atkārtotas visa remontpersonāla apmācības jauno elektrovilcienu apkopju veikšanai, kā arī pasažieru apziņošanas uzlabošanas ietvaros atkārtoti apmācīti arī konduktori kontrolieri. Vasaras beigās “Vivi” aizvadīja arī kopīgas mācības ar VAS “Latvijas dzelzceļš”, lai pārbaudītu starpinstitūciju sadarbību liela mēroga krīzes gadījumos.

Savukārt, lai nodrošinātu atbilstošu tehnisko un informatīvo atbalstu, pārvadātājs izveidojis 24/7 režīma operatīvo atbalsta dienestu vilcienu vadītāju konsultēšanai ārkārtas situācijās un nepieciešamības gadījumā arī izbraukšanai uz notikuma vietu; izstrādājis kārtību papildu ritošā sastāva vadītāju norīkošanai aktīvās gaidīšanas režīmā elektrovilcienu stāvēšanas vietās; izveidojis Dispečeru centru vilcienu kustības, tajā skaitā krīžu situāciju, koordinēšanai un pārvaldīšanai, alternatīvā transporta organizēšanai un laikapstākļu prognožu monitorēšanai; pielāgojis depo telpas elektrovilcienu apkalpošanai ziemas sezonā. Jāatzīmē, ka nepieciešamības gadījumā Latvijā uz vietas joprojām pieejams arī “Škoda Vagonka” inženieru atbalsts.

Īstenoti arī dažādi uzlabojumi pasažieriem - pilnveidota apziņošanas kārtība vilcienos, papildinot audio paziņojumu klāstu un ieviešot video formāta paziņojumus elektrovilcienu digitālajos ekrānos; sadarbībā ar VAS “Latvijas dzelzceļš” pilnveidota apziņošana dzelzceļa stacijās; sadarbībā ar VSIA “Autotransporta direkcija” dzelzceļa stacijās izvietota informācija par tuvāko autobusu pieturu atrašanās vietu un tuvāko reģionālo un pilsētas autobusu kustības sarakstu; noslēgti līgumi ar taksometru kompānijām, reģionālajiem autobusu pārvadātājiem, kā arī izveidots pārvadātāju reģistrs ar iespēju nepieciešamības gadījumā veikt saziņu jebkurā diennakts laikā; izveidots kompensāciju mehānisms tiešo zaudējumu segšanai vilcienu kavējumu un atcelšanas gadījumos.

Lai arī vilcienu precizitāti kopumā ietekmē virkne faktoru, pateicoties iekšējo procesu pārskatīšanai un veiktajiem uzlabojumiem ritošā sastāva tehniskās gatavības nodrošināšanai, darbinieku zināšanu pilnveidošanai un ieviestajiem tehniskā atbalsta pasākumiem, šobrīd uzņēmums ir daudz spējīgāks nodrošināt pārvadājumu pakalpojumu nepārtrauktību gan ikdienas apstākļos, gan arī dažādās nestandarta situācijās, mediju pasākuma nobeigumā atzina AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors.

Svarīgākais