Tele2: Tīkla avārijas cēlonis bija dzesēšanas sistēma

Vakardienas Tele2 mobilo sakaru tīkla sabrukumu izraisīja Rīgas centrāles elektropārveides iekārtu dzesēšanas sistēmas avārija un nokavēta signalizācijas iedarbošanās, kad elektrības padeves sistēma jau bija pārkarsusi un iestājies īssavienojums, teikts sakaru operatora paziņojumā medijiem.

Īssavienojums bojāja tā sauktos taisngriežus – ierīces, kas pārveido 220 voltu (V) maiņstrāvu 48V līdzstrāvā, ar kuru baro pašu centrāli.

Paziņojumā teikts, ka avārija «nebija saistīta ar Latvenergo nodrošināto elektropadevi». Turklāt, arī ja nebūtu bijusi strāvas padeve no ārpuses, «ģeneratora ieslēgšanās neatrisinātu situāciju, jo tas ražo 220V spriegumu, kas jāpārveido taisngriežos, lai nodrošinātu centrāles ar elektrobarošanu».

Tele2 ir pieprasījis paskaidrojumus no dzesināšanas sistēmas piegādātāja, kura sistēmā iekļautā temperatūras signalizācijas savlaicīgi nenostrādāja.

«Notiek avārijas izmeklēšana un esam sākuši īstenot pasākumu plānu, lai līdzīgus notikumus nākotnē izslēgtu pilnībā. Mūsu klienti var būt droši par sakariem,» apgalvo Tele2.

Kā ziņots, 14.jūlijā neilgi pēc plkst.14 visā Latvijā pārtrūka Tele2 mobilie sakari un kļūme arī uz laiku skāra Tele2 priekšapmaksas pakalpojumu lietotājus Lietuvā un Igaunijā. Tika traucēti mobilie sakari vairāk nekā diviem miljoniem Tele2 klientu, tostarp nedaudz vairāk nekā miljonam lietotāju Latvijā.

Novērojumi liecina, ka sakari atjaunoti ceturtdien plkst.17.50, tomēr, Tele2 mobilo sakaru tīklā arī pēc tam bija sakaru problēmas. Interneta portālos vēl ap plkst.22.30 bija redzami komentāri no dažādām vietām Latvijā, neapmierinātajiem lietotājiem ziņojot, ka Tele2 sakari vēl nedarbojoties.

Paziņojumā medijiem Tele2 atvainojas klientiem un kā kompensāciju piedāvā sestdien un svētdien Tele2 tīklā zvanīt un sūtīt īsziņas bez maksas. Šīs paziņojums interneta portālos izsauca nicīgus komentārus it kā no Tele2 lietotājiem ar tarifu plānu, kas jebkurā gadījumā paredz bezmaksas zvanus un īsziņas operatora tīklā par samaksu divi lati mēnesī.

Zviedru telekomunikāciju eksperts un specializētā laikraksta Telekomnyheterna redaktors Matss Sjedīns komentēja, ka lielas un ilgstošas mobilo sakaru tīkla avārijas arī Ziemeļvalstīs vairs neesot nekas neparasts.

Viņaprāt, viens avāriju cēlonis ir pakalpojumu vadības sistēmu centralizācija un ar to saistītā ārkārtīgi sarežģītā programmatūras saimniecība, paralēli darbojoties tīkla tehniskās vadības, maršrutēšanas, uzskaites un dažādu pakalpojumu atbalsta programmām, var rasties neprognozējamas parādības.

Kā piemēru Sjedīns minēja trīs lielas Norvēģijas mobilo sakaru operatora Telenor tīkla avārijas dažu nedēļu laikā maijā un jūnijā. Oficiālā paskaidrojumā Norvēģijas regulatoram, minēti «pārrāvumi» tā sauktajā signalizēšanas sistēmā, kas tīkla iekšienē pārbauda, vai visas tīkla iekārtas darbojas.

Sarunas brīdī ar zviedru ekspertu vēl nebija publiskots Tele2 paskaidrojums, ka avāriju izraisījusi «klimata sistēma», taču Sjedīns teica, ka jebkurā gadījumā sarežģītu mobilo sakaru atbalsta informācijas sistēmu «restartēšana» esot laikietilpīgs process un arī paiet laiks, iekams avārijas izslēgta sistēma atkal stabilizējas.

Svarīgākais