Saturīgi pavadīts, ne nodirnēts brīvais laiks

Par projektu konkursā iegūto finansējumu Bauskas skeitparkā tika uzbūvēti ielu elementi, ar kuriem tika papildināts skeitparka aprīkojums. Arī šogad konkurss uzņem apgriezienus un gaida idejas, kā jauniešiem saturīgi pavadīt brīvo laiku, lai labākajām sniegtu finansiālu atbalstu © Publicitātes foto

Jaunieši var daudz ko izdarīt paši, un tad paveiktajam ir pavisam cita vērtība – ar šādu domu Bauskā aizsākās skeitparka atjaunošana. Nenoliedzami, ar labu ideju ir par maz, svarīgs arī finansējums, tāpēc biedrība Apvienība JUMS nolēma ar skeiparka pilnveides ieceri startēt projektu konkursā Diena kā piedzīvojums, kurā arī plūca uzvaras laurus, iegūstot naudas balvu. Arī šogad tāds konkurss ir izsludināts, piešķirot 10 000 eiro aktīva dzīvesveida veicināšanai jauniešu vidū.

Par idejas iniciatoriem uzskatāmi Bauskas aktīvie ielu sporta entuziasti. Viņi vērsās pie biedrības ar lūgumu sniegt padomu, kā varētu atjaunot novecojušo skeitparku.

Saprata naudas, lietu vērtību

«Bauskas skeitparkam jau ir 10 gadu, konstrukcijas savu laiku jau sen nokalpojušas. Domājot par to, kā šo jautājumu varētu risināt, vērsāmies pie pašvaldības. Pēc sarunām secinājām – lai gan pašvaldība labprāt palīdzētu, process nebūs ātrs un nepavisam ne viegls, jo par skeiteriem un ielu sporta piekritējiem viedoklis ir stereotipisks. Tāpēc izlēmām, ka pirmais solis ir parādīt pašvaldības speciālistiem, ka jaunieši daudz var un dara paši. Mums kā biedrībai šis bija liels gods, ka Bauskas jaunieši mums uzticējās, un izaicinājums vienlaikus, jo neviens no mums nenodarbojas ar šiem sporta veidiem, tāpēc tā mums bija jauna pasaule. Puiši paši zīmēja skices un plānoja nepieciešamos materiālus. Runājām, mērījām, mācījāmies, meklējām izdevīgākos risinājumus,» idejas realizācijas gaitu atceras biedrības valdes priekšsēdētāja Solvita Jirgensone.

Viņu iedeja bija viena no tām, kas interneta balsojumā saņēma visvairāk simpātiju, kas arī nodrošināja uzvaru. Par projektā iegūto finansējumu tika uzbūvēti ielu elementi, ar kuriem tika papildināts skeitparka aprīkojums. «Protams, uzbūvētie elementi ir maza, niecīga daļiņa no nepieciešamā, taču turpinām attīstīt šo ideju,» apņēmīga ir S. Jirgensone. Viņa ir gandarīta, ka paveikto atzinīgi novērtē paši jaunieši un nav slēpuši gandarījumu, ka visu spējuši paveikt paši.

Atskatoties uz konkursa norisi, S. Jirgensone secina: «Tā ir lieliska pieredze, jo katrā konkursā ir citi nosacījumi un citi izaicinājumi. Neskatoties uz to, ka pieteikuma process nav sarežģīts, sevi un savu ideju nākas pierādīt, vācot balsis! Un tad ir ļoti svarīgi, kāda ir komanda un cik neatlaidīgi esat! Mums pašiem vislielākais gandarījums ir par to, ka jaunieši saprata naudas vērtību, lietu vērtību. No vienas puses, nauda nav maza, no otras – viss maksā tik dārgi…. Un tad vēl viens izaicinājums – kā maksimāli prātīgi un labi izmantot naudu, lai ieguvums patiešām būtu vislabākais.»

Projektā smeļas pieredzi

Projektu konkurss Diena kā piedzīvojums tiek organizēts arī šogad. Šīs iniciatīvas galvenā būtība ir palīdzēt realizēt idejas, kas veicinātu jauniešu attīstībai, izaugsmei atbilstošas vides rašanos. Turklāt svarīgi, lai, realizējot ideju, no tās labumu gūtu pēc iespējas vairāk cilvēku, skaidro Narvesen (konkursa galvenais kurētājs) pārstāvis, konkursa koordinators Oskars Kupše. Viņš pirmo konkursa īstenošanas gadu dēvē par pilotprojektu, jo vēl bijusi neziņa, vai konkurss spēs gūt atbalstu jauno cilvēku vidū un viņi būs aktīvi projektu iesniedzēji. Izrādījās, ka šaubām nebija pamata – kopumā tika saņemti 42 projektu pieteikumi, kur katrs iesniedzējs saredzēja savu vīziju, kā pilnveidot jauniešu iespējas aktīvi un kvalitatīvi pavadīt brīvo laiku. O. Kupše stāsta, ka jauniešu domu lidojumi bija ļoti daudzveidīgi un žūrijai vajadzēja palauzīt galvu, kurus projektus virzīt tālākai interneta balsošanai. «Daudziem projektu iesniedzējiem bija ļoti oriģināls un svaigs skatījums, piemēram, pašapkalpošanās velodarbnīcas atjaunošana Liepājā, lauka virtuves izveide, kur bērni un jaunieši praktiskās nodarbībās var apgūt veselīga uztura pagatavošanas principus,» norāda O. Kupše.

Viņš skaidro, ka savā ziņā konkurss ļauj ne tikai iegūt finansiālu atbalstu, bet jauniešiem kalpo par pieredzes projektu – ir jāspēj uzrakstīt projektu pieteikums, kurā ir jāmāk saprotami pamatot savas ieceres aktualitāti, mērķi, jāprot izskaidrot tā realizēšanas gaitu, turklāt ne tikai pašam jādeg par savu ideju, bet ar to jāmāk arī aizraut citus, jo tieši apkārtējie ar savu balsojumu internetā ir noteicošie, vai ideja konkursā uzvarēs. «Nepietiek vien ar to, ka paši iniciatori savai iecerei ir noticējuši, par tās lietderīgumu jāspēj pārliecināt arī apkārtnes ļaudis. Pērnā gada pieredze rāda, ka šajā ziņā jauniešiem izdomas netrūkst, piemēram, ideju uzmanību piesaistošā veidā popularizējot sociālajos tīklos,» stāsta O. Kupše.

Pieteikšanās līdz rītdienai

Pieteikt savu projektu var nevalstiskās organizācijas, jauniešu interešu centri un mācību iestādes visā Latvijā. Projekti var būt saistīti ar sporta laukumu atjaunošanu vai jaunu ierīkošanu, aktīvās atpūtas vietu izveidi, jauniešu centru attīstību, pasākumu rīkošanu vai citām lietderīgām iniciatīvām. Pieteikšanās beigsies rīt. Konkursa Diena kā piedzīvojums nolikums un pieteikuma forma pieejama mājaslapā www.narvesen.lv/piedzivojums. No iesūtītajiem projektiem žūrija atlasīs 25 labākos, izvēloties no katra reģiona, tostarp Rīgas, piecas idejas. Kā galvenie atlases kritēriji ir izvirzīti vairāki nosacījumi, piemēram, idejai jāpalīdz veicināt aktīvu dzīvesveidu jauniešu vidū un ieguvums no tās realizēšanas jāgūst pēc iespējas plašākam cilvēku lokam, idejai jābūt ar savu odziņu, aktualitāti. Bet 28. aprīlī tiks atklāta interneta balsošana. Pieci projekti, kas iegūs visvairāk balsu, katrs saņems līdz 2000 eiro lielu finansējumu to īstenošanai. Bet banka Citadele piešķirs speciālbalvu projektam, kurā būs visvairāk padomāts par aktīva dzīvesveida iespējām arī jauniešiem ar invaliditāti. Jauniešu idejas aktīva dzīvesveida veicināšanai var atbalstīt arī ikviens iedzīvotājs, ziedojot līdzekļus projektu īstenošanai Narvesen tirdzniecības vietās izvietotajās Diena kā piedzīvojums ziedojumu kastītēs. Konkursa uzvarētāji tiks paziņoti maija beigās.

Svarīgākais