«Šābrīža degvielas uzpildes staciju operatoriem, visticamāk, pat prātā neienāk, ka viņu darba vietu var apmeklēt cilvēks ar automātu plecos. Un tas nav nedz policists, nedz armijas pārstāvis. Taču 90. gadu sākumā ar šādām situācijām vajadzēja rēķināties, tā nebija, protams, ikdiena, bet atsevišķi gadījumi,» atceras Didzis Roķis. Par operatoru viņš ir nostrādājis nepilnus četrus gadus (tiesa, pirms 20 gadiem) un teic, ka šis amats devis labu platformu turpmākajai izaugsmei.
Gadu no gada viņš ir palielinājis savas atbildības un pienākumu apjomus un šobrīd ir SIA Neste Latvija (Neste Oil ) termināla loģistikas vadītājs. Didzis ir audzis kopā ar uzņēmumu – arī Neste Oil pirms 25 gadiem tikai ieskrējās Latvijas tirgū, līdzīgi kā Didzis savās profesionālajās gaitās.
Jāiemācās strādāt
Neste Oil viņš gan neienāca kā balta lapa – darba tirgū jau bija gūts rūdījums. Proti, 80. gadu beigās viņš strādāja uzņēmumā, kas nodarbojās ar dažādu mēraparātu pārbaudi un remontu. Sākot no lineāliem līdz elektroniskajām ierīcēm. Kādu laiku strādāts arī autoservisā.
Ir arī pastudējis. Taču, tā kā Didzis uzskatīja, ka aptuveni 80% no studiju satura, beidzot augstskolu, būs jau novecojusi informācija un būs attālināta no reālās darba vides, viņš nolēma ar pilnu atdevi pievērsties profesionālo iemaņu kaldināšanai un darba pieredzes bagātināšanai, jo šiem aspektiem darba tirgū allaž ir bijusi vērtība. Viņš piekrīt kāda tagadējā kolēģa izteiktai domai, ka ir jāiemācās strādāt. «Uzskatu, ka šo prasmi nevar apgūt augstskolā, bet reālā darbā, pildot pat visvienkāršākos amatus.»
Sāk kā operators
Pateicoties sarunām ar paziņām, Didzis uzzināja par darba iespējām Neste Oil. Tika piedāvāta operatora vieta, un Didzis pieteicās uz vakanci. Pārrunas bija veiksmīgas, un 1993. gadā viņš kļuva par pilntiesīgu uzņēmuma kolektīva locekli. Didzis darbu sāka degvielas uzpildes stacijā Juglā, bija izveidots stāvlaukums kravas automašīnām, atvērta kafejnīca klientiem. Darba netrūka, jo operatora amats nozīmēja darīt jebkuru darbu, lai stacija varētu sekmīgi funkcionēt, apkalpot klientus. «Stāvlaukums praktiski vienmēr bija pilns – šoferi pie mums varēja uzpildīt degvielu, paēst, pārnakšņot. 1993., 1994. gadā tālbraucējiem pārnakšņot ne visur bija droši,» skaidro Didzis. Lielākoties degvielas uzpildes staciju apmeklējuši vieni un tie paši cilvēki, tāpēc drīz formālās klienta un operatora attiecības pārvērtās par draudzīgu aprunāšanos par aktualitātēm kā ar seniem paziņām.
Papīru darbs un atbildības apjoms
Pēc nepilniem četriem gadiem radās iespēja pamainīt savu darbošanās profilu – Didzis nokļuva uzņēmuma struktūrvienībā, kas lidostā Rīga apkalpoja lidmašīnas, tajās pildot degvielu. Šis amats ļāvis apjaust darba patieso jēgu un nozīmi. «Aviācijā degviela ir ļoti svarīgs elements. Darbs nozīmēja ļoti augstu atbildības pakāpi, jo nedrīkstēja neko izdarīt pavirši. Savā ziņā bijām atbildīgi savā maiņā par visiem cilvēkiem, kas todien izlidoja,» norāda Didzis.
Savukārt pēc diviem gadiem viņš savu CV varēja papildināt ar vēl kādu ierakstu – Didža darba dienas sāka ritēt uzņēmuma galvenajā birojā, un viņš bija atbildīgs par Neste Oil eļļu un smērvielu tirdzniecību. Bet kopš 2010. gada Didzis biežāk sastopams Vecmīlgrāvī un ir Neste Oil termināla loģistikas vadītājs. Tas nozīmē kopā ar savu komandu veikt virkni formalitāšu. «Esam atbildīgi par visu kravu un preču, ko mēs saņemam un ko nosūtām, pareizu dokumentāciju. Tā teikt, darbs ar papīriem, kas prasa arī likumu pārzināšanu. Kā zināms, likumu līkloči ir ļoti mainīgi un par visu jābūt informētam, lai visa dokumentācija būtu atbilstoša un pareiza. Darbs prasa nerimstošu pašizglītošanos, sekojot izmaiņām likumdošanā un tām pieskaņojoties.,» stāsta Neste Oil termināla loģistikas vadītājs.
Ar inovācijām bagāti
Taujāts, kas, viņaprāt, ļāvis šo gadu laikā palēnām, bet ieņemt arvien atbildīgākus amatus, Didzis atbild: «Pirmkārt, strādāju pēc principa – ja man ir kas uzticēts, to arī izdaru, neskatoties pat uz to, ka, piemēram, pulkstenis dažreiz jau rāda oficiālā darba laika beigas. Otrkārt, visu, ko daru, veicu pēc labākās sirdsapziņas. Iespējams, tie ir atslēgvārdi ceļā uz izaugsmi,» prāto Didzis.
Jāpiebilst, ka audzis ir ne tikai Didzis, bet arī darba vieta – uzņēmums šogad svin 25 gadu jubileju Latvijā. Var teikt, ka Didzis kopā ar Neste Oil ir gandrīz kopš tās pirmsākumiem. Atskatoties uz pieredzēto, termināla loģistikas vadītājs par nozīmīgākajiem punktiem uzņēmuma attīstībā uzskata vairākas tiem laikiem būtiskas inovācijas: uzņēmums ieviesa pirmo veikalu un kafejnīcu, kur uz vietas tika, piemēram, ceptas picas, ieviesa pirmo degvielu ar piedevām Futura, degvielas kartes, lojalitātes programmu, īstenoja automātiskās degvielas uzpildes staciju konceptu. «Bija jāiegulda daudz laika, skaidrojot klientiem, ko šīs novitātes dod un kāpēc tās vajadzīgas. Neticība visam jaunajam, protams, nav retums, bet, līdzko cilvēks to ir pamēģinājis un atzinis par labu esam, tas inovācijas sāk lietot pastāvīgi,» secina Didzis.
Viņš zina stāstīt – pētījumi liecinot, ka, izvēloties, uz kuru no degvielas stacijām braukt, cilvēkam svarīgākie izvēles kritēriji ir kvalitāte, cena, tad – atrašanās vieta.