Patlaban vismaz deviņās no desmit darbavietām nepieciešami darbinieki ar digitālajām prasmēm, tajā pašā laikā Eurostat dati liecina, ka 32% nodarbināto Eiropas Savienības (ES) valstīs ir nepietiekamas digitālās prasmes, bet 13% šādu prasmju nav vispār. Tāpat 40% uzņēmumu atzīst, ka tiem ir grūti vai neiespējami atrast IKT speciālistus, jo viņu sagatavošana nenorit tik strauji, kā to prasa darba tirgus.
Jau šobrīd Latvijā trūkst vismaz 1000 IKT speciālistu, bet Eiropā – 337 tūkstošu profesionāļu. Ekonomikas ministrijas (EM) darba tirgus prognozes liecina – ja netiks realizēti kādi mērķtiecīgi papildu pasākumi, līdz 2020. gadam darba tirgū Latvijā trūks vairāk nekā 4200 IKT jomas darbinieku.
Viena reāla darbība šajā virzienā sagaidīta: līdz ar jaunā mācību gada sākumu 157 Latvijas vispārizglītojošās skolās (sākot ar 1. klasi) tiek realizēta jaunas datorikas programmas aprobācija. Valsts izglītības satura centrs (VISC) šīm skolām piedāvā aprobācijai piecas programmas, kas paredzētas dažādām klašu grupām ar atšķirīgu zināšanu un specializācijas līmeni.
Līdz šim informātikas stundas vairāk tika vērstas uz zināšanu ieguvi, kas nepieciešamas datora lietotāja līmenim, bet datorikas mācībā lielāks fokuss būs uz izpratnes un prasmju apguvi, lai cilvēks ar laiku pats ko spētu radīt IT jomā, kā arī intereses veicināšanu par šo nozari kopumā, tāpēc datorikas mācība paredz priekšzināšanu sniegšanu gan par datorzinātni, IT, informācijas sistēmām, programmatūras inženieriju un datoru inženieriju.
Accenture Latvia (uzņēmums, kurš izstrādājis un uztur jaunās programmas mācību saturu) vadītājs Maksims Jegorovs norāda: «Pēc Accenture novērtējumiem, 75% no Latvijas iedzīvotājiem pamata IT zināšanas būtiski ietekmē darba iegūšanas vai algas palielināšanas iespējas. 25% no darbiniekiem dažādās jomās būtu nepieciešams papildināt IT zināšanas, lai efektīvāk pildītu savus darba pienākumus. Tieši tādēļ izmaiņas, kuras notiek Latvijas izglītības sistēmā, ir solis tuvāk, lai mēs radītu augsni cilvēku labklājībai Latvijā.»
Savukārt Guntis Štamers, četru bērnu tēvs un informācijas tehnoloģiju speciālists, atzīst, ka datorprasmes 21. gadsimtā, līdzīgi kā rakstītprasme 19. gadsimtā, pieder pie tām prasmēm, kas jāapgūst ikvienam, lai spētu veiksmīgi strādāt lielākajā daļā profesiju. «Datora lietošanai jāapgūst galvenās prasmes – ātri atrast vajadzīgo informāciju, rūpēties par savu un savas informācijas drošību, prast datoru izmantot mācību vai darba uzdevumu veikšanai,» uzsver G. Štamers.
Lai sekmīgāk īstenotu pilotprojekta Datorika aprobāciju, šā gada vasarā tika veikti vairāki pasākumi skolotāju kvalifikācijas paaugstināšanai. Skolotāju apmācības šā gada vasarā tika finansētas no valsts budžeta. Pedagogu mācībām 2015. gadā kopumā atvēlēti 220 000 eiro. Savukārt datorikas mācību satura izstrādi un uzturēšanu nodrošina uzņēmums Accenture Latvia, kas nākamo trīs gadu laikā šīs programmas attīstībā plāno ieguldīt vairāk nekā 200 000 eiro.