Jaunatnei modernās tehnoloģijas ir neatņemama ikdienas sastāvdaļa, un, piemēram, planšetes pieejamība stundās vairs nav nekas skolēniem īpaši saistošs un vilinošs, tāpēc pedagogu uzdevums ir atrast veidus, kā jaunākajām tehnoloģijām piešķirt odziņu, ar to palīdzību padarot mācību saturu krāsaināku, uzskata Druvas vidusskolas direktora vietnieks Normunds Svētiņš.
Aptaujas rāda, ka arī skolēni klases priekšā labprātāk redzētu skolotāju, kas ar modernajām ierīcēm ir uz tu. Realitātē šādu skolotāju nav ļoti daudz: Eiropas Komisijas dati liecina, ka Latvijas skolotājiem ir viszemākā pārliecība par savām digitālajām prasmēm visā Eiropas Savienībā, lai gan mācību iestādes ar jaunākajām tehnoloģijām ir gana labi aprīkotas.
«Daļa skolotāju baidās izmantot modernās ierīces, pat nemēģina tās iepazīt, tā vietā labāk māca no grāmatām. Tomēr ir arī pedagogi, kas atzīst, ka, piemēram, nezina, kā strādāt ar interaktīvo tāfeli, bet mēs labprāt viņiem palīdzam, parādām. Tomēr kopumā jāteic, ka vismaz manā skolā ļoti reti stundās izmanto jaunās tehnoloģijas. Skolēniem gan tas būtu ērtāk, piemēram, braucot sabiedriskajā transportā, mācību vielu lasīt caur telefonu, nevis braukt, apkrāvies ar grāmatām,» stāsta Rīgas Skolēnu domes prezidents Toms Reinis.
Nemācās ar interesi
Arī aptauja, kas veikta draugiem.lv, apliecina – 64% respondentu (skolēnu) uzskata, ka mācības skolā interesantākas spēj padarīt jaunākās tehnoloģijas – datori, planšetes, interaktīvās tāfeles. «Tehnoloģijas palīdz atsvaidzināt stundas,» ir pārliecināta Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes docente Daiga Kalniņa. Tāpat audzēkņi vēlētos, lai pedagogi vairāk skaidrotu, kā skolā mācīto var izmantot ikdienā. Uz jautājumu, vai stundās tiek izmantotas tehnoloģijas, vairāk nekā puse sniedza apstiprinošu atbildi. Tiesa gan, aptaujā netika precizēts, cik bieži tās tiek lietotas – katru dienu vai reizi gadā.
Aptauja arī rāda, ka motivēti mācīties ir 75% skolēnu vecumā no 7 līdz 14 gadiem un 68% 15 līdz 19 gadus vecu audzēkņu. «Lai arī sākotnēji šķiet, ka motivācija ir augsta, tomēr, pārrēķinot procentus skaitļos, sanāk, ka aptuveni 60 000 skolēnu ar interesi nemācās un neapmeklē stundas,» skaidro D. Kalniņa.
Viņa arī piebilst, ka jau vismaz 10 gadus tiek runāts, ka ir jāmaina mācīšanas process, kurā skolotājs no informācijas sniedzēja (monotona lekcija klases priekšā) kļūst par palīgu, jo skolēni ir dažādi un atšķirīgas ir viņu mācīšanās vajadzības. Savu artavu jaunajā pieejā varētu sniegt mūsdienīgās ierīces.
Trešais iesaukums
Lai vairotu to pedagogu pulciņu, kas radoši, ar pārliecību stundās izmantotu jaunākās tehnoloģijas un ar to palīdzību prastu mācību vielas apguvi padarīt jauniešiem interesantāku, ir atklāta pieteikšanās direktoru un skolotāju bezmaksas apmācību programmai Samsung Skola nākotnei. Jaunais skolēns. Apmācības ilgs četrus mēnešus. Skolu komandas var pieteikties programmai līdz 30. decembrim mājaslapā skolanakotnei.lv.
Ņemot vērā lielo interesi (šis būs jau trešais iesaukums), paredzēts uzņemt 15 komandas jeb 60 skolotāju un direktoru, kas ir gatavi kopā ar mentoriem izstrādāt digitālo pārmaiņu projektus ar mērķi ieviest skolā mūsdienīgas mācības. Dalībnieki vairāku mēnešu garumā mācīsies labāk izprast skolēnus, uzklausīs praktiskas nozares ekspertu atziņas un ieteikumus par mūsdienīga mācību satura veidošanu, iegūs iemaņas prezentēšanas mākslā un komandas veidošanā, kā arī citas noderīgas prasmes.
Izskolojušies gandrīz 200 skolotāju
Komandā jābūt četriem dalībniekiem – skolas direktoram, IT skolotājam (ja tāds ir) un diviem jebkuru priekšmetu skolotājiem. Komanda, kuras projekts žūrijas vērtējumā tiks atzīts par labāko, balvā saņems 10 000 eiro jaunāko tehnoloģiju iegādei savai skolai.
Pērnā gada fināla skolu aptaujas dati rāda, ka 8 no 10 skolām šobrīd aktīvi strādā pie programmas laikā izstrādātā projekta ieviešanas. «Savu darbu esam integrējuši skolas attīstības plānā, un «citādas stundas» vada visi skolas pedagogi. Mācības skolotājiem palīdzēja attīstīt prezentēšanas mākslu, kā arī prasmes īsi formulēt sasniedzamo rezultātu, tāpēc kā mērķi nākotnei esam izvirzījuši vismaz
70 modernas mācību stundas gadā,» atklāj Druvas vidusskolas direktors un Samsung Skola nākotnei 2015. gada uzvarētājkomandas vadītājs Sergejs Beļkevičs. Līdz šim apmācībās piedalījušies gandrīz 200 pedagogu.