KARJERAS LĒCIENS: Caur praksi uz augstākām virsotnēm

«Parasti prakses laikā tu esi nodarbināts ar maziem darbiņiem, kā kopēšana vai kafijas gatavošana, taču L’Oreal dod pildīt īstu darbu, būtībā tev ir savi pienākumi jau no pirmās dienas uzņēmumā. Īsāk sakot, viņi iemet tevi ūdenī un skatās, vai mācēsi peldēt,» secina Rasa Stulpinaite © F64

Kvalitatīva prakse ir lielisks veids, kā gūt pirmo darba rūdījumu un vēl būtiskāk – izvērtēt, vai izvēlētā specialitāte patiešām ir cilvēkam piemērota. Rasa Stulpinaite bija diezgan pārliecināta, ka viņas profesionālās gaitas savīsies ar banku sektoru, tomēr prakse minētajā jomā šo nākotnes plānu koriģēja. Studiju laikā viņa piedalījās «karjeras ātro randiņu» pasākumā, un tur viņas ceļi krustojās ar L’Oreal. Uzņēmums viņai piedāvāja prakses vietu mārketinga jomā. Stažēšanās laiks mārketingu Rasai ļāva ieraudzīt pavisam citām acīm un saprast, ka tieši šis ir viņas īstais darbības lauciņš.

«Man vienmēr ir padevusies matemātika. Kad bija jāizvēlas studiju virziens, aizgāju drošo un pragmatisko ceļu – studēt matemātiku un ekonomiku. Domāju, varbūt kādreiz strādāšu bankā, godīgi sakot, nekad nebiju domājusi strādāt mārketinga jomā, līdz izmēģināju to prakses laikā. Pastāv uzskats, ka mārketingam nav nekāda sakara ar aprēķiniem, skaitļošanu. Gluži pretēji, tā ir ļoti analītiska joma – lai pieņemtu pareizus lēmumus, tev jābūt spējīgam analizēt milzīgu informācijas apjomu, paredzēt uz priekšu. Un tās ir manas stiprās puses,» uzsver Rasa.

Zīmīgs randiņš

L’Oreal komandā kā praktikante viņa nokļuva 2009. gadā. «Godīgi sakot, pirms satiku viņus karjeras pasākumā universitātē, nemaz nezināju, ka L’Oreal ir birojs Baltijā. Tas bija mans pēdējais studiju gads, kad ISM University of Management and Economics Viļņā, organizēja «karjeras ātro randiņu» pasākumu. Visiem dalībniekiem tika dotas 5 minūtes, lai satiktu dažādus uzņēmumus un radītu pirmo iespaidu. L’Oreal bija viens no uzņēmumiem, kas piedalījās. Man bija dots uzdevums izvēlēties vienu produktu un mēģināt pārdot to L’Oreal pārstāvjiem. Es izvēlējos Fructis matu veidošanas ūdeni. Viņiem patika mana prezentācija, tādēļ pavisam drīz saņēmu aicinājumu apmeklēt viņu darbinieku atlases centru Rīgā, lai kandidētu uz praktikanta pozīciju. Tur satiku vēl 11 citus kandidātus – 10 puišus un vienu meiteni. Biju pārliecināta, ka viņi pieņems darbā puisi un man nav izredžu. Novērtēšanas centrā mums tika doti vairāki uzdevumi, tostarp analizēt datus un sagatavot kampaņu produkta palaišanai tirgū. Laikam jau man labi sanāca, jo drīz vien saņēmu piedāvājumu pievienoties uzņēmumam kā praktikante Rīgas birojā. Turklāt bija 2009. gads, un, lai arī es tolaik vēl aktīvi nemeklēju darbu, zināju, ka toreizējos darba tirgus apstākļos tas nebūtu viegli. Biju pārliecināta, ka šī ir iespēja, ko nedrīkstu palaist garām,» stāsta Rasa.

Nostrādājot uzņēmumā pāris mēnešus, viņa skaidri zināja, ka vēlas tur palikt. «Jau pirms tam biju izgājusi dažas prakses, taču neviena no tām nelīdzinājās tai, kas man bija L’Oreal. Parasti prakses laikā tu esi nodarbināts ar maziem darbiņiem, kā kopēšana vai kafijas gatavošana, taču L’Oreal dod tev pildīt īstu darbu, būtībā tev ir savi pienākumi jau no pirmās dienas uzņēmumā. Viņi iemet tevi ūdenī un skatās, vai mācēsi peldēt. Tāpat viņi daudz iegulda arī darbinieku talantos, nodrošinot mentorus un apmācīšanu, tādēļ zināju, ka tā ir īstā vieta man,» ir pārliecināta Rasa.

Karjeras soļi

Arī uzņēmumam Rasa bija iepatikusies, un viņi piedāvāja pastāvīgu pozīciju – kļūt par jaunāko produktu menedžeri Elvital zīmolam. «2010. gadā manā uzraudzībā nonāca arī L’Oreal Paris matu krāsu un veidošanas līdzekļu produkti, tam sekoja jaunais amats – produktu menedžere. 2013. gadā mani pienākumi vēl pieauga un tiku paaugstināta par produktu vecāko menedžeri. Manā atbildībā bija visu L’Oreal Paris un Garnier zīmolu matu kopšanas produktu menedžments. 2014. gadā saņēmu jaunu paaugstinājumu, kļūstot par visu L’Oreal masu tirgus matu kopšanas produktu zīmolu mārketinga vadītāju. Piebildei – par masu tirgus produkciju mēs saucam patērētāju zīmolus, kurus ir iespējams iegādāties veikalos,» stāsta Rasa.

Bet pavisam nesen tika sperts vēl viens solis augšup pa karjeras kāpnēm – Rasa šobrīd pilda profesionālās matu un ādas kopšanas produktu mārketinga vadītājas pienākumus. «Strādājot L’Oreal, nav divu vienādu dienu. Pat tad, ja tev ir skaidrs dienas plāns, vienmēr var negaidīti parādīties kaut kas jauns, kas tāds, kas prasīs tavu tūlītēju uzmanību. No vienas puses, tas ir aizraujoši, no otras – arī izaicinoši. Ikdienā manos pienākumos ietilpst virkne dažādu uzdevumu – sākot no mārketinga, pārdošanas, marķēšanas, dizaina un pat loģistikas. Bieži vien izšķirošā loma te ir prioritarizēšanai. Parasti izvēlos līdz pieciem lieliem projektiem, ko paveikt sešu mēnešu laikā, un tad katru dienu mēģinu prioritarizēt uzdevumus, kas palīdzētu sasniegt izvirzītos mērķus.»

Kā otra ģimene

Taujāta, kas, viņasprāt, bija tie atslēgas elementi, kas ļāva sasniegt arvien jaunas virsotnes, Rasa atbild: «Pirmkārt, labas analītiskās spējas – studēju ekonomiku un matemātiku, tādēļ māku analizēt datus. Tas man ļoti palīdzēja, pieņemot svarīgus lēmumus un plānojot un izpildot projektus. Otrkārt, uz klientu orientēta pieeja. Man personīgi klients vienmēr ir licies interesants. Man šķiet interesanti saprast, kā klients jūtas, kā viņš runā par problēmu un kā mēs varam viņam palīdzēt. Vienmēr paturot prātā šīs lietas, tas ir palīdzējis man būt veiksmīgai savā darbā. Treškārt, «kā es varu jums palīdzēt» pieeja – bieži vien kāpšana pa karjeras kāpnēm saistās ar agresīvu konkurenci ar kolēģiem. Šeit, L’Oreal, tev ir jābūt labam komandas spēlētājam – sniegt savu devumu kopīgās vīzijās, būt atvērtam jaunām idejām un palīdzēt cits citam. Esmu laba komandas spēlētāja, un tas man ir ļoti palīdzējis karjerā.»

Viņa secina, ka kopš brīža, kad pievienojās uzņēmuma komandai, vienmēr jutusies tur labi. «Tā man ir kā otrā ģimene. Patiesībā nekad neesmu nemaz domājusi mainīt darbavietu. Tā ir patiešām starptautiska vide, šeit Baltijas birojā mums ir cilvēki no visas pasaules – mēs nepārtraukti dalāmies idejās un vīzijās. Visvairāk man patīk tas, ka viņi dod iespēju jauniem cilvēkiem izaugt un veidot karjeru, vienmēr tiek doti jauni izaicinājumi, kas liek tev augt, un arī tavi panākumi tiek atbilstoši novērtēti.» Rasa arī atzinīgi novērtē to, ka ir padomāts par līdzsvara nodrošināšanu starp darbu un privāto dzīvi. «Mums nav strikti noteikts darba laiks, galvenais, lai darbs būtu padarīts. Šāds salīdzinoši elastīgs darba laiks ļauj man pievērsties arī citām savām interesēm. Piemēram, es daudz sportoju, ar katru jaunu mēģinājumu cenšoties uzlabot savu iepriekšējo sniegumu. Man patīk ceļot – gan darba, gan atpūtas mērķiem – tas paplašina redzesloku un izmaina to, kā skaties uz lietām. Pašlaik sapņoju aizbraukt uz Japānu – gan viņu īpatnējās kultūras dēļ, gan tāpēc, ka tas šobrīd ir inovāciju centrs skaistumkopšanas pasaulē,» norāda Rasa.



Svarīgākais