KARJERAS STĀSTS: Datorzinātņu aizrauts

Aigars Mačiņš programmēšanas pamatus sāka apgūt no 7. klases un ir gandarīts, ka viņa skolā šādas nodarbības tika nodrošinātas. «Jāteic, ka liela daļa skolasbiedru, kas arī apmeklēja šīs nodarbības, nav saistījuši savu dzīvi ar IT jomu, tomēr iegūtās iemaņas ir noderīgas jebkurā citā darbības virzienā,» uzskata Aigars © F64

«Datorzināšanas un programmēšana ir prasmes līdzīgi kā lasīšana vai rakstīšana, rēķināšana, kuras būtu jāpārzina ikvienam. Programmēšana mums iemāca noteiktā veidā strukturēti domāt,» ir pārliecināts Microsoft Latvia tehnoloģiju evaņģēlists Aigars Mačiņš.

Viņu pašu IT joma aizrāvusi jau kopš skolas laikiem – interesējis gan informātikas stundās dzirdētais, gan viņš darbojies programmēšanas pulciņā, gan daudz laika veltījis pašizglītošanās procesam, gan startējis dažādās sacensībās, kas deva iespēju pilnveidot savas iemaņas. Jau vairākus gadus viņš no dalībnieka kļuvis par šādu pasākumu organizētāju un ar dažādām aktivitātēm skolēnos mēģina radīt interesi par datorzinātnēm. Pat ja pēc tam jaunietis neizvēlēsies savu karjeru veidot IT jomā, Aigars ir pārliecināts – iegūtās zināšanas būs vērtīgs fundaments jaunā cilvēka turpmākajās gaitās.

Viņš pats programmēšanas pamatus sāka apgūt no 7. klases un ir gandarīts, ka viņa skolā šādas nodarbības tika nodrošinātas. «Jāteic, ka liela daļa skolasbiedru, kas arī apmeklēja šīs nodarbības, nav saistījuši savu dzīvi ar IT jomu, tomēr iegūtās iemaņas ir noderīgas jebkurā citā darbības virzienā,» uzskata Aigars.

Bez radošuma neiztikt

Viņu programmētāja profesija un IT joma kopumā piesaista ar to, ka savam darbam viņš ātri var redzēt rezultātu. «Operatīvi varu pārbaudīt, kas strādā, kas nestrādā, kam jāmeklē cits risinājums. Atgriezeniskā saite ir visu laiku. Turklāt ir patīkama sajūta, kad redzi, ka programmu, kura izveidē esi ieguldījis savu enerģiju un laiku, lieto daudzi cilvēki,» stāsta Aigars. Viņš uzskata, ka programmētāja specialitāte ir pieskaitāma radošo profesiju saimei. «Jo padziļinātākas cilvēkam ir tehniskās zināšanas, jo radošāks viņš var būt savās izpausmēs strādājot. Radošums ir ļoti svarīgs, kad jārisina kāda problēma.»

Lai arī vidusskolā viņš bija pārliecināts, ka studēs datorzinātnes, tomēr 12. klases izskaņā pārdomāja – nevis tādēļ, ka interese pēkšņi būtu zudusi, bet Aigars izsecināja – tā kā IT nozarē viņš jau ir gana gruntīgi ieurbies, bakalaura studijas šajā jomā viņam var būt par garlaicīgu, tāpēc Aigars izskolojās par finanšu analītiķi. Viņam gan nevienā brīdī nebija plāns šajā profesijā strādāt. Viņaprāt, izvēlētais studiju virziens ļāva paplašināt savu redzesloku.

Darba tirgū kopš 18 gadiem

Bet darba solis gan ir pietuvināts IT jomai. Aigars jau divus gadus ir piederīgs Microsoft komandai. Viņa amats ir tehnoloģiju evaņģēlists. Tas nozīmē – palīdzēt uzņēmumiem, kas izstrādā savus produktus, to efektīvāk darīt kopā ar Microsoft risinājumiem. «Konsultēju, kā labāk radīt tehnoloģiskos risinājums, lai tie būtu droši un spētu strādāt pasaules mērogā,» teic Aigars. Jāpiebilst, ka pastarpināti ar Microsoft viņš ir saistīts jau daudz ilgāk, proti, līdz ar pilngadības sasniegšanu Aigars uzsāka pastāvīgas darba gaitas. Par viņa pirmo praktisko darba iemaņu gūšanas vietu kļuva Aigara vecāku uzņēmums, kas ir Microsoft partneris. «Strādāju ar Microsoft biznesa risinājumiem, biznesa pārvaldības sistēmām. Biju projektu vadītājs,» skaidro Aigars.

Bet, būdams 2. kursa students, viņš nolēma iesaistīties Microsoft Studentu partneru organizācijā, kas rīko virkni izglītojošu pasākumu skolēniem un studentiem. Aktivitāšu, kas vērstas uz skolēnu auditoriju, fokuss ir jaunajiem prātiem parādīt tehnoloģiju daudzveidīgo pielietojumu un iespējas, kā arī caur radošām nodarbībām radīt interesi par IT jomu. Bet pasākumu, kas domāts studentiem, mērķis ir sniegt plašāku redzējumu par datorzinātnēm un iepazīstināt ar jaunākajām vēsmām, jo novitātes IT jomā ir nerimstošas, bet augstākā izglītība ne vienmēr operatīvi var reaģēt un pielāgot studiju saturu nozares jauninājumiem.

Izglīto skolēnus, pedagogus, studentus

Pavisam nesen Aigaram noslēdzās ļoti rosīga nedēļa, jo no 7. līdz 13. decembrim Latvijas skolās norisinājās starptautiskās kampaņas Hourof Code jeb Programmēšanas stundas pasākumi. Tās ietvaros skolēni spēra savus pirmos soļus programmēšanas pasaulē, izmēģinot Minecraft un Zvaigžņu karu spēļu elementu programmēšanu. Kampaņu noslēdza starptautisks 24 stundu hakatons NightOfLivingDev («Dzīvo izstrādātāju nakts»), kas notika ne tikai Latvijā, bet arī citviet Eiropā. Hakatonā Latviju godam pārstāvēja četras komandas, kuras apguva Windows 10 lietotņu izstrādes prasmes. Komanda ar nosaukumu Mums neiet GIT ar savu izveidoto spēli ieguva 3. vietu hakatonā Centrālās un Austrumeiropas reģionā.

Kampaņa Latvijā notika otro gadu. Pērn pasākumā iesaistījās septiņas skolas, bet šogad dalībnieku skaits ievērojami audzis – vairāk nekā 25 skolas organizēja saviem skolēniem speciālu programmēšanas stundu.

Ir uzsākts vēl kāds projekts, kas tiek īstenots kopā ar Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociāciju, – projekta mērķis ir vienkāršā, uzskatāmā veidā palīdzēt apgūt skolotājiem darbu ar tīmekļa tehnoloģijām, dažādu lietotņu programmēšanu un dizainu. Skolotāji iemācīsies programmēšanas prasmes tādās vidēs kā Windows, HTML un JavaScript. Pēc programmas pabeigšanas pedagogi savas jauniegūtās prasmes nodos saviem skolēniem.



Svarīgākais