"Sistēmai ir jāmainās," Ašreradens skaidro, kāpēc nepieciešams ieviest obligāto eksāmenu dabaszinātnēs

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Obligāts eksāmens dabaszinātņu priekšmetos ir nepieciešams, lai risinātu milzīgā deficīta problēmu ar dabaszinātņu jomu saistītās profesijās, sarunā ar aģentūru LETA pauda Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs Arvils Ašeradens (JV).

Pirms četriem gadiem Ekonomikas ministrija vērtēja, ka informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) un dabaszinātņu speciālistu iztrūkums ir aptuveni 4000, taču jaunākie Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) dati liecina, ka šobrīd trūkst 14 000 speciālistu šajās jomās, skaidroja politiķis. Pēc viņa teiktā, arī skolās visvairāk trūkst fizikas un citu ar dabaszinībām saistīto priekšmetu skolotāju.

Ašeradens uzskata, ka sistēmai ir jāmainās, jo tas ir absolūti nepieciešams gan Latvijas tautsaimniecībai, gan izglītībai. Kā pauda komisijas vadītājs, obligātā eksāmena ieviešana dabaszinībās ir diezgan krass solis, taču, nodrošinot attiecīgos mācību materiālus, atbalstu pedagogiem un augstskolu un darba devēju iesaisti, tas ir paveicams.

Obligātā eksāmena ieviešana dabaszinātnēs ir ilgi un plaši apspriesta publiskajā vidē, apspriedēs iesaistot augstākās izglītības iestādes un uzņēmējus, norādīja parlamentārietis. Viņa skatījumā lēmums noteikt vienu obligāto dabaszinību eksāmenu ir ļoti loģisks.

Lai skolēniem radītu interesi par dabaszinībām, papildus obligātajam eksāmenam vajadzētu arī attīstīt infrastruktūru, pauda Ašeradens. Skolās ir jāveido STEM priekšmeti, jāveicina skolotāju izcilība, jāveido dažādi tehnoloģiju centri, kā, piemēram, Ventspilī nesen ir atvēries zinātnes centrs "Vizium", sacīja komisijas vadītājs. Tāpat interešu izglītībā lielāks uzsvars jāliek uz tehnoloģiju jomām - ir jārada iespējas bērniem apmeklēt pulciņus, kuros viņi var nodarboties ar robotiku, bioloģiju, ķīmiju un citām jomām, pauda politiķis.

Politiķis atzīmēja, ka tad, kad darba tirgū veidojas pieprasījums pēc konkrētām profesijām, ir jādomā, kā jauniešus tām sagatavot, jo tas nodrošina sabiedrības ilgtspēju.

Kā ziņots, Vairāku uzņēmēju organizāciju pārstāvji vēstulē, kas adresēta valsts amatpersonām, aicina nekavējoši ieviest obligātu dabaszinātņu eksāmenu, informē Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija.

Vēstules autori norāda, ka uzņēmēji jau iepriekš aicinājuši valdību uzlabot dabaszinātņu izglītības kvalitāti, lai Latvijā varētu attīstīt zinātņietilpīgu, eksportspējīgu tautsaimniecību un veidot spriestspējīgu sabiedrību. Valdības vēlēšanu periodos ir paudušas izpratni un atbalstu, bet pēcvēlēšanu periodā paudušas bažas un ignorējušas briestošo problēmu.

Uzņēmēju organizāciju ieskatā, tādējādi Latvijā augstskolas absolvē tikai pāris fizikas skolotāji, vairāk nekā puse strādājošo ir pirmspensijas vecumā, fizikas eksāmenu kārto pusē vidējās izglītības iestāžu un ar labu rezultātu to nokārto 265 skolēni, kuriem jāaizpilda 3500 budžeta vietu augstskolās. Tāpat Latvija pašlaik ir pēdējā vietā Eiropas Savienībā dabaszinātnes un inženierzinātņu studējošo proporcijā.

Latvijā

Pašreizējais finansējums mācību līdzekļiem jāpalielina vismaz trīs reizes, īpaši operatīvi risinot mācību līdzekļu pieejamības jautājumu sākumskolā, kam saskaņā ar Latvijas Darba devēju konfederācijas aprēķiniem nepieciešami aptuveni 4 miljoni eiro, secināts izdevniecības „Skolas Vārds” rīkotajā diskusijā „Vai izglītība ir prioritāte: mīti un patiesība par mācību līdzekļu nodrošinājumu Latvijas skolās”. Saeimas deputāti, kuri piedalījās diskusijā, šo jautājumu apņēmušies skatīt atbildīgās komisijas sēdē.

Svarīgākais