Pētījums: Trauksme par matemātiku negatīvi ietekmē skolēnu sekmes šajā mācību priekšmetā

© Pexels.com

Skolēnu trauksme par saviem sasniegumiem matemātikā negatīvi ietekmē sasniegumus šajā mācību priekšmetā, liecina Ekonomikas sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas "PISA 2022" pirmie rezultāti.

Pētījumā secināts: abi faktori ir negatīvi sasaistīti, kas nozīmē - jo lielāka trauksme, jo potenciāli vājāks sniegums.

Latvijas skolēnu trauksmes indeksa vidējā vērtība ir 0,23, kas ir augstāka par OECD vidējo. Mācoties matemātiku, vismazāk uztraucas valsts ģimnāzijas skolēni, bet pārējo skolu skolēniem satraukuma līmenis praktiski neatšķiras.

Pētījumā 39% skolēnu atzinuši, ka viņiem matemātika padodas viegli, trešdaļai skolēnu tas ir viens no mīļākajiem mācību priekšmetiem, un gandrīz visi jeb 90% skolēnu vēlas gūt labas sekmes matemātikas stundās.

36% skolēnu matemātikas mācīšanas kvalitāti novērtējuši ar 7 un 8 ballēm. Pētnieki pieļauj, ka skolēnu vērtējums atkarīgs no viņu sekmēm - jo labāki sasniegumi, jo augstāk skolēni novērtējuši mācīšanas kvalitāti.

Parastā skolas nedēļā matemātikas mājasdarbu izpildei mazāk par 30 minūtēm dienā velta puse Latvijas skolēnu. Trešdaļa skolēnu mājasdarbu pildīšana aizņem līdz stundai, bet pārējiem skolēniem - vairāk par stundu dienā.

Trešā daļa Latvijas skolēnu atzina, ka attiecīgajā mācību gadā nav piedalījušies nekādās papildu nodarbībās matemātikā, savukārt 42% ir izmantojuši individuālās konsultācijas.

Kā vēstīts, pētījuma 2022.gada cikla galvenais fokuss bija vērsts uz matemātiku - pētījumā tika vērtēta skolēnu matemātiskā kompetence jeb spēja domāt matemātiski un formulēt, lietot un interpretēt matemātikas problēmas dažādās dzīves situācijās.

Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijas skolēnu matemātikas kompetence 2022.gada pētījumā samazinājusies par 13 punktiem, salīdzinot ar 2018.gada rezultātu - šogad skolēnu vidējais sniegums novērtēts ar 483 punktiem. Latvijas skolēnu sasniegums esot "statistiski nozīmīgi augstāks" par OECD valstu vidējo līmeni - 472 punktiem un vienlaikus tie "būtiski neatšķiras" no Lielbritānijas, Polijas, Austrijas, Austrālijas, Čehijas, Slovēnijas, Somijas, Zviedrijas un Jaunzēlandes skolēnu vidējiem sasniegumiem.

Visaugstākie skolēnu vidējie sasniegumi matemātikā ir skolēniem Singapūrā - 575 punkti. Virs 500 punktiem novērtēts arī skolēnu sniegums Makao, Taivānā, Honkongā, Japānā, Korejā, Igaunijā un Šveicē.

Pētījumu 2022.gadā īstenoja 37 OECD valstīs un 44 partnervalstīs. Kopumā tajā piedalījās aptuveni 690 000 15 gadus veci skolēni, reprezentējot aptuveni 29 miljonus savu vienaudžu 81 valsts skolās.

No Latvijas pētījumā piedalījās 5373 skolēni no 225 skolām, kuri statistiskās izlases rezultātā pārstāvēja aptuveni 16 800 2006.gadā dzimušus skolēnus, kuri mācās dažādās Latvijas izglītības iestādēs, izņemot speciālās izglītības iestādes, ne zemāk par 7.klasi. 86% pētījuma dalībnieki bijuši devīto klašu skolēni.

Svarīgākais