Visās jomās vīrusa izplatība ieviesusi korekcijas ‒ arī skolu dzīvē. Kāda ir šodienas skolu dzīve jautājām Valmieras valsts ģimnāzijas direktoram Artūram Skrastiņam.
‒ Vai ir izdevies sekmīgi ieviest attālinātās mācības Valmieras valsts ģimnāzijā?
‒ Attālinātās mācības uzsāktas gana veiksmīgi. Esam saglabājuši darbu pēc iepriekš apstiprinātā stundu saraksta, taču ir pagarināti darba izpildīšanas termiņi, vairāk laika atvēlot skolēnu un skolotāju savstarpējai komunikācijai. Jau tagad, pirmajai attālinātās mācīšanās nedēļai tuvojoties beigām, visām iesaistītajām pusēm - skolēniem, skolotājiem, vecākiem - kopīgi mācoties, paplašinām tehnoloģiju piedāvāto brīvību, sākot izmantot google classroom un citas platformas.
‒ Vai visiem audzēkņiem ir pieejamas atbilstošas tehnoloģijas?
‒ Līdz ar ārkārtējās situācijas noteikšanu tūlīt apzinājām skolēnu iespējas strādāt elektroniskajā vidē, kas izrādījās ļoti iepriecinošas. Pamatā ar visiem skolēniem ir iespējams sazināties, nianses parādās domājot par video konferencēm, tiešsaistes čatiem. Te liels paldies jāsaka arī vecākiem, kas mobilizējuši ģimenes resursus mācību nodrošināšanai. Līdz ar to pašlaik nav bijusi nepieciešamība izmantot ziedotāju piedāvātās iespējas.
‒ Lai gan šobrīd ārkārtas stāvoklis noteikts līdz 14. aprīlim, maz ticams, ka pēc šī datuma viss atgriezīsies vecajās sliedēs. Visticamāk, šis mācību gads noslēgsies, mācoties attālināti. Kādas ir idejas par eksāmenu kārtošanu?
‒ Par situācijas attīstību esam domājuši, uzskatām, ka neizlaidumu klases šādi varētu arī mācību gadu noslēgt paredzētajā laikā, jo rudenī, cerams, normālā situācijā, visi atkal tiksies skolā un zināšanu robiņus varēs pielabot kopā ar skolotāju nākamajā mācību gadā. Protams, tuvākajā laikā nāktos paralēli formatīvajai vērtēšanai izmantot arī summatīvo vērtēšanu.
Kādi risinājumi tiks pieņemti attiecībā uz izlaiduma klasēm un eksāmeniem, ir atkarīgs no IZM un augstskolu lēmumiem.
‒ Šogad ieviesāt jaunu mācību programmu inženierzinātnēs ‒ vai tā jau ir pietiekami labi aprobēta, lai pilnvērtīgas zināšanas varētu iegūt attālināti?
‒ Jaunā inženierzinātņu programma piesaistīja milzīgu interesentu loku, kas ļāva šajā programmā sapulcēt centīgus, zinātkārus, patstāvīgi domājošus jauniešus. Protams, šis laiks ievieš korekcijas tieši laboratorijas, praktiskajos darbos, ko nevar veikt uz vietas, labākajā gadījumā noskatīties youtube kanālā, bet dzīve jau nebeidzas, priekšā vēl 2 mācību gadi.
Visu mācību priekšmetu apgūšanai izmantojam inovatīvus risinājumus, tostarp skolotāju stundas video, konstruēšanas darbi tehniskajā grafikā ‒ vidē edu.sketchup, arī soma.lv, uzdevumi.lv, maconis.zvaigzne.lv, meet.google u.c.
‒ Kādas un cik lielas sekas uz izglītības līmeni atstās šī krīze?
‒ Ja vien krīze nebūs kādu gadu vai ilgāk, tad lielu problēmu nebūs. Arī programma Skola2030 paredz mācāmo tēmu sašaurinājumu, ļaujot vairāk vaļas skolēnu pašizziņas izpausmēm. Pieredzējušie pedagogi jau sen zina, kas ir pamats, bez kura nevar iztikt ‒ atliek vien parādīt ceļu, kas paver tēmas paplašinājumu, jaunas nianses, to arī zinātkārie paņems.
‒ Kā skolotāji tiek galā ar neierasto situāciju?
‒ Skolotāji kā vienmēr ir ļoti atbildīgi un centīgi. Atbildības smagā nasta liek rīkoties, meklēt, paildzināt darba stundas, jo pieaug darba apjoms, par ko ne vienmēr iedomājas vecāki, sabiedrība kopumā. Lielāku laiku prasa gatavošanās stundām ‒ citas platformas, uzdevumu pārveidošana un jaunu gatavošana elektroniskajai videi, video stundu veidošana, ierakstīšana, kur, protams, gadās kļūmes, un tad viss jāsāk no jauna. Arī saziņa ar skolēnu prasa laiku, jo jāatbild ir katram individuāli. Turklāt stipri palielinās laiks, kas nepieciešams iesūtīto darbu vērtēšanai. Bet skolotāji strādā, cits citu uzmundrina, palīdz, iesaka... Paldies visiem teātriem, organizācijām, bibliotēkām, kas atvērušas pieejas, bet tas viss vispirms pašam skolotājam jāapskata, jāizdomā, ko un kāpēc izmantot, kāds būs mērķis, atgriezeniskā saite, kā to nodrošināt.
‒ Šopavasar bija ieplānota vērienīga skolas jubileja. Pārcelsiet uz vēlāku laiku vai atcelsiet?
‒ Jubileja pagaidām pārcelta uz rudeni. Ļoti ceram, ka tad arī viss notiks un izdosies. Ceram, ka ilgais gaidīšanas un gatavošanās laiks tikai vairos lielā notikuma svarīgumu un vērienu, kad šo laiku varēsim ierakstīt savā vēsturiskajā pieredzē.