Līdz 2012. gadam Daugavpils tramvajam ieplānotas milzu pārmaiņas – tiks rekonstruēti 6,2 kilometri sliežu ceļu, kā arī 14 pieturvietu, desmit pārbrauktuvju un iegādāti aptuveni 12 jaunu tramvaja vagonu.
Projekta kopējā vērtība ir ap 8 miljoniem latu, no tiem 85% sedz ES Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF), bet 15% SIA Tramvaju uzņēmums, ņemot Daugavpils domes galvoto kredītu bankā.
Daugavpils ir viena no trijām Latvijas pilsētām, kurā ir tāds ekoloģiski tīrs transporta veids kā tramvajs. Tramvaju satiksme ir vēl tikai Rīgā un Liepājā.
Daugavpils Tramvaju uzņēmums dibināts 1946. gadā. Pirmais reiss notika 1946. gada 5. novembrī, kad tramvajs devās reisā no Jaunbūves līdz Apavu kombinātam. Daugavpils tramvaju uzņēmums sāka savu darbu ar 75 darbiniekiem un desmit vagoniem, bet tramvaja sliežu kopējais garums bija 5,7 kilometri. Šobrīd uzņēmumā strādā 290 cilvēku, tā rīcībā ir divi depo, 53 tramvaja vagoni, bet sliežu ceļu kopgarums sasniedzis 27 kilometrus. Tramvajam ir trīs maršruti.
Pamatā pasažieru pārvadāšanai tiek izmantoti pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados Rīgas vagonu rūpnīcā ražoti tramvaji, kas nokalpojuši jau 20 un vairāk gadu. Uzņēmuma direktors Ēvalds Mekšs uzsver: "Mūsu tehniskais parks ir novecojis, un daudz laika un naudas tiek tērēts tā uzturēšanai kārtībā. Katru dienu nepieciešams kaut ko pielabot un saremontēt, lai iedzīvotājiem nebūtu jāpiedzīvo vilšanās, ja tramvajs saplīstu reisa laikā. Pašu spēkiem veicam arī vagonu kapitālos remontus – vidēji mēnesī atjaunojam vienu tramvaja vagonu. Šāda situācija rada papildu izdevumus un nedod iespēju attīstīties."
Patlaban norit aktīvs darbs pie tehniskās dokumentācijas un projekta iesnieguma sagatavošanas, kas jāiesniedz Satiksmes ministrijā līdz šā gada 17. decembrim. Projekta realizācija varētu sākties 2011. gada otrajā pusē un noslēgties līdz 2012. gadam. Projektu plānots realizēt programmas Infrastruktūra un pakalpojumi aktivitātē Publiskais transports ārpus Rīgas. No projekta attiecināmajām izmaksām – 7 028 040 latu (85%) apņēmies finansēt ERAF.
Ēvalds Mekšs: "Patlaban norit aktīvs darbs, lai izstrādātu nolikumu un tehnisko dokumentāciju tam, kāds tramvajs mums ir nepieciešams. Jāņem vērā gan tā izmaksas, gan ekspluatācijas drošība un komforts, gan arī saderība ar esošajiem sliežu ceļiem, jo rekonstruēta tiks tikai daļa no esošajām sliedēm. 6,2 kilometru rekonstrukcijai pakļautajā posmā tiks ieguldītas mūsdienu tehnoloģiju sliedes, kurām nav šuvju, līdz ar to samazinās arī tramvaja radītais troksnis. Arī iegādājoties jaunos tramvaja vagonus, vērtēsim to trokšņu līmeni, lai ieguvēji būtu visi pilsētnieki, ne tikai tie, kuri izmanto tramvaju." Tramvaju iegādei tiks izsludināts starptautisks konkurss, un paredzams, ka tajā piedalīsies tramvaju ražotāji no Baltkrievijas, Krievijas, Čehijas, Horvātijas. Valsts iepirkumu komisija izvēlēsies Daugavpilij piemērotāko ražotāju.
Nākamais gads Tramvaju uzņēmumam ir nozīmīgas jubilejas gads – aprit 65 gadi, kopš Daugavpilī ceļā devās pirmais tramvajs. Laika gaitā sliežu tīkls ir būtiski paplašinājies un tramvajs ir viens no visaktīvāk izmantotajiem sabiedriskā transporta veidiem. Neskatoties uz ierobežoto budžetu, vēl arvien pilsētas dome piešķir papildus finansējumu Tramvaju uzņēmuma darbības nodrošināšanai, kas ļauj saglabāt zemu braukšanas maksu (30 santīmu) un piešķirt atvieglojumus pensionāriem un citām mazturīgām personām. Jau tagad uzņēmuma vadītājs domā par labāko un ilggadējo darbinieku sveikšanu gaidāmajā jubilejā. Jāatzīmē, ka tramvajnieki, tāpat kā dzelzceļnieki, bieži vien uzņēmumā strādā dinastijām, ģimenēm. "Vēl mums ir nedaudz laika, lai izdomātu, kā vislabāk sumināt mūsu cilvēkus, jo zinām, ka no viņu darba ir atkarīgs, cik apmierināti ar tramvaja pakalpojumiem būs pilsētas iedzīvotāji. Visiem pilsētniekiem novēlu mierā un saskaņā pavadīt Adventes laiku un sagaidīt jauno gadu!"