Sabiedriskā transporta virsuzdevums ir nodrošināt iespēju iedzīvotājiem nokļūt skolā, darbā medicīnas iestādēs un citās sociāli nozīmīgās vietās.
Tas, cik bieži kursē sabiedriskais transports un kā izstrādāti to maršruti, atkarīgs no pašvaldības un valsts, kas ir pasažieru pārvadāšanas pakalpojumu pasūtītājs, savukārt no pasažieru pārvadāšanas uzņēmuma atkarīga efektīva līdzekļu izmantošana un kvalitatīva pakalpojuma sniegšana.
Līdz ar izmaiņām ekonomikā, kad naudas un darba vietu valstī kopumā un katrā pilsētā atsevišķi kļūst arvien mazāk, samazinās arī pasažieru skaits un valsts un pašvaldības sniegtās dotācijas par pasažieru pārvadājumiem. Jelgavas autobusu parka valdes priekšsēdētājs Pēteris Salkazanovs uzsver, ka pagājušais gads, kad tika pieņemts jaunais pasažieru pārvadāšanas likums, kura ietvaros valstij un pašvaldībai, kā pasažieru pārvadājumu pakalpojumu pasūtītājam, ir jāsedz visi zaudējumi, ko rada starpība starp par biļetēm iekasēto summu un faktiskajiem izdevumiem. Par pagājušajā gadā sniegto pakalpojumu valsts un pašvaldība ir praktiski norēķinājusies, taču šis gads iezīmējas ar jaunām problēmām – valsts un pašvaldību kasēs naudas ir mazāk, līdz ar to samazinās arī zaudējumu segšanai paredzētās summas. Jāatgādina, ka ienākumi no pārdotajām biļetēm sedz tikai 50 procentus no kopējiem izdevumiem. Pēteris Salkazanovs skaidro, ka uzņēmumam, kas veic pasažieru pārvadājumus, ir tiesības pašam noteikt brauciena tarifus, taču ir jāapzinās, ka, palielinot maksu par braucienu, tas kļūs iedzīvotājiem pārāk dārgs pakalpojums un braucēju skaits vēl vairāk samazināsies. Tas nav saistāms arī ar atbildību, ko pašvaldība uzņēmusies par saviem iedzīvotājiem – nodrošināt sabiedrisko transportu, lai tie ātri, ērti un droši varētu nokļūt uz skolu un darbu un atgriezties mājās. Līdz ar budžeta samazinājumu pašvaldībās un valsts kasē, nav iespējams segt uzņēmumam radušos zaudējumus iepriekšējā apmērā, tāpēc uzņēmums, sadarbojoties ar pašvaldību, meklē efektīvākas darbības formas – samazina reisu skaitu dienas laikā un vēlās vakara stundās, kā arī brīvdienās. Tāpat šogad par 30 procentiem ir samazināts darba algu fonds un par 20 procentiem – strādājošo skaits. Tie ir pasākumi, kas būtiski neietekmē pakalpojuma kvalitāti, taču ļauj ietaupīt.
Vaicāts par kvalitātes saglabāšanu laikā, kad naudas ir stipri mazāk, Salkazanova kungam ir savs skatījums: "Pēdējā laikā sūdzību skaits ir samazinājies pat pieckārt. Tas nozīmē, ka pasažieri ir apmierināti ar pašu transportu, un tas ir likumsakarīgi, jo Jelgavas autobusu parks ir apgādāts ar zemās grīdas autobusiem, kas atbilst ES direktīvām, arī šoferi ir iecietīgāki un saprotošāki pret pasažieriem – ikviens vēla saglabāt savu darba vietu, tāpēc uzticēto darbu veic ar ļoti lielu atbildības sajūtu. Arī tehnisku iemeslu dēļ nenotikušo reisu skaits ir pielīdzināms nullei."
Vēl pirms diviem gadiem praktiski visiem autobusu parkiem bija kadru problēma – labu autobusu šoferu hroniski trūka, toties tagad uz vienu vakanci tiek iesūtīti pat 80 pieteikumi no potenciālajiem darbiniekiem. Protams, neko labu par Latvijas ekonomisko situāciju tas neliecina, taču tā ir iespēja darba devējam izvēlēties labākos un pieredzējušākos darbiniekus. Darbinieku skaits samazināts arī, sekojot nostādnēm, ka sabiedriskā transporta pasažieru pārvadājumu uzņēmums, kas ir valsts regulēta uzņēmējdarbība, nedrīkst būt saistīta ar citām uzņēmējdarbības formām. "Esam atteikušies no tūristu pārvadāšanas un taksometra pakalpojumiem, koncentrējoties uz sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu. Nodalīta ir arī autoostas saimniecība un remontu centrs. Tādējādi mēs veicam tikai šauru, tomēr sociāli nozīmīgu pasūtījumu izpildi. Nišu, kurā līdz šim strādāja JAP, tagad aizņem citi pasažieru pārvadāšanas uzņēmumi, specializējoties tūrisma un taksometru pakalpojumu sniegšanā. Atgādināšu, ka šīs nozares nav valsts regulēta uzņēmējdarbība, pastāstīja P. Salkazanovs.
Noslēgumā valdes priekšsēdētājs saka: "Kopā ar pašvaldību radīsim iespēju saglabāt reisus, kas ir vitāli nepieciešami iedzīvotājiem, un uzlabot pakalpojumu kvalitāti.