Rīgas mēra amata kandidāti sola atslogot satiksmi Rīgā

© f64

Gatavojoties vēlēšanu cīņai, praktiski visas partijas ikvienā pašvaldībā kā galvenos darbības virzienus min izglītību, sociālo jomu, kā arī sabiedriskā transporta sistēmas un ceļu sakārtošanu.

Pēdējā no minētajām darbības jomām jo īpaši būtiska Rīgai, kur satiksmes artērijas apgrūtina gan sastrēgumi, gan sliktais ceļu stāvoklis.

Sastrēgumi, pārblīvēts sabiedriskais transports, pārvadu trūkums – šīs ir ekskluzīvas galvaspilsētas problēmas, kas citām pilsētām ir svešas. Līdz šim Rīgas dome jau ir īstenojusi vairākus pasākumus, lai atvieglotu satiksmes plūsmu galvaspilsētā. Šovasar – lai mazinātu pasažieru skaitu visnoslogotākajos sabiedriskā transporta maršrutos – brauciens ar elektrovilcienu kļūs par alternatīvu braucienam ar tramvaju vai autobusu. Plānots, ka ne vēlāk kā līdz 31. jūlijam vilcienos tiks ieviesti norēķini ar etalonu, kas darbosies maršrutos uz Zolitūdi, Ķengaragu, Vecmīlgrāvi u.c. Savukārt pērnajā ziemas sezonā Rīgas dome ieviesa tā dēvētās «puteņa biļetes», kas raisījušas plašas diskusijas gan sabiedrībā, gan politiskajā vidē.

Reformu partijas līdere Inga Antāne uzskata, ka bezmaksas brauciena attiecināšana tikai uz autoīpašniekiem nav godīga, tādēļ šāda privilēģija sliktos laika apstākļos būtu jāpiešķir visiem rīdziniekiem. Arī Latvijas Zaļās partijas kandidāts Guntis Belēvičs ir pārliecināts: ««Puteņa biļetes» ir netaisnīgs instruments. Cilvēks, kuram nepieder motorizēts transporta līdzeklis, tiek diskriminēts attiecībā pret tiem, kam tāds pieder.» Tikmēr Nacionālās apvienības Rīgas mēra amata kandidāte Baiba Broka norāda, ka daudz būtiskāk ir cīnīties ar sastrēgumu iemeslu – piesnigušajām un slikti notīrītajām ielām –, nevis censties mazināt mašīnu skaitu. Šābrīža Rīgas pašvaldības vadītājs Nils Ušakovs gan oponē – socioloģiskās aptaujas apliecina, ka pārliecinošs rīdzinieku vairākums jeb 80% iedzīvotāju «puteņa biļešu» ieviešanu vērtē pozitīvi.

Jaunā sasaukuma Rīgas domei būs jārisina arī citi ar sabiedrisko transportu un satiksmi pilsētā saistīti jautājumi. Tā, piemēram, desmitā daļa Latvijas iedzīvotāju iestājas par biļešu cenu samazināšanu sabiedriskajā transportā, savukārt vairāk nekā ceturtā daļa vēlētos paplašināt atlaižu spektru. Rīdziniekus uztrauc arī ceļu, tiltu un pārvadu remonti.

Saskaņas centrs/Gods kalpot Rīgai sola, ka tiks renovēts Salu tilts un Kārļa Ulmaņa gatves pārvads, nomainīti 2 miljoni kvadrātmetru asfalta seguma, tiks uzbūvēti pārvadi Sarkandaugavā, kā arī starp Imantu un Zolitūdi. Tikšot pabeigta Austrumu maģistrāle. Savukārt Vienotība ir gatava ieviest stundas biļeti sabiedriskajā transportā, kā arī daudz plašāk izvietot labā pagrieziena «zaļās bultas» un modernizēt luksoforu vadības sistēmu. Nacionālā apvienība un reformisti sola veidot «novieto un brauc» stāvlaukumus pie visām nozīmīgām iebrauktuvēm pilsētā. Savukārt Latvijas Zaļā partija grasās veidot jaunas tramvaja līnijas uz Purvciemu un Pļavniekiem. Reformu partija rīdziniekiem sola, ka jau no nākamā gada tikšot ieviestas atlaides braukšanai Rīgas sabiedriskajā transportā pirmsskolas vecuma bērnu pavadoņiem un abiem vecākiem arī tajās ģimenēs, kurās ir trīs un vairāk bērnu.

***

Vai atbalstāt tā dēvēto «puteņa biļešu» sistēmu?

Inga Antāne (RP):

– «Puteņa biļetes» kā līdzeklis sastrēgumu mazināšanai varētu turpināt darboties. Tomēr pašlaik tās attiecas tikai uz autovadītājiem un neattiecas, piemēram, uz māmiņām ar bērniem, kuras arī putenī ved bērnus uz skolu. No visiem skatpunktiem taisnīgāk būtu ārkārtas laika apstākļos atļaut bezmaksas braukšanu visiem iedzīvotājiem. Turklāt pašvaldībai ir jāievēro likumi. Gadījumā ar bezmaksas braukšanu – katram cilvēkam, kurš bez maksas izmanto transportu, ir jāizsniedz tā dēvētā nulles biļete.

Baiba Broka (VL!TB/LNNK):

– Tas nerisina piesnigušo ielu problēmu. Mūsu vadībā Rīga būs gatava skarbām ziemām un nodrošinās visu autobraucēju, velosipēdistu un kājāmgājēju komfortu neatkarīgi no gadalaika.

Guntis Belēvičs (LZP):

– «Puteņa biļetes» ir muļķīgs un netaisnīgs instruments. Cilvēks, kuram nepieder motorizēts transporta līdzeklis, tiek diskriminēts attiecībā pret tiem, kam tāds pieder. Nils Ušakovs, kuram pieder divas automašīnas, t.sk. džips, var putenī braukt tramvajā bez maksas, bet žurnālistam Mārim Zanderam, kuram pieder velosipēds, ir jāmaksā. Tas nav nedz taisnīgi, nedz zaļi.

Armands Krauze (LZS):

– Neatbalstu «puteņa biļešu» sistēmu, jo automašīnās uz darbu iedzīvotāji bieži dodas divatā vai trijatā. Automašīnā piebiedrojas gan ģimenes locekļi, gan kaimiņi un darba kolēģi, bet puteņa gadījumā viņu izdevumi pieaug, jo ir jāpērk biļetes, bet tikai auto īpašnieks var braukt bez maksas.

Nils Ušakovs (SC):

– Rīgas dome šādu sistēmu ieviesa pagājušā gada decembrī, spēcīgas snigšanas laikā autovadītājiem ļaujot sabiedrisko transportu izmantot bez maksas, ja tiek uzrādīta transportlīdzekļu reģistrācijas apliecība. SKDS veiktā sabiedriskās domas aptauja liecina, ka pārliecinošs rīdzinieku vairākums pozitīvi vērtē «puteņa biļešu» ieviešanu. Pilsētnieki piekrīt pašvaldībai, ka šāda kārtība jūtami mazina sastrēgumus un ievērojami atvieglo sniega tīrīšanu Rīgā.

Sarmīte Ēlerte (Vienotība):

– «Puteņa biļešu» sistēmu es neatbalstu. Kritēriji to piešķiršanai bija apšaubāmi. Kāpēc autovadītājs puteņa laikā sabiedriskajā transportā var vizināties par brīvu, bet, piemēram, mammai, kura nav autovadītāja, bet kurai bērni puteņa laikā jāaizved uz bērnudārzu, jāpērk biļete?

Svarīgākais