Rīgas brīvosta atjauno Ķīpsalas vēstures liecības

© F64 Photo Agency

Pilnā sparā rit darbi Krasta nostiprinājumu renovācija Ķīpsalā, Rīgas brīvostas teritorijā projekta ietvaros, kas paredz atjaunot Krievijas cara Aleksandra II laikā būvēto krasta nostiprinājumu un izveidot promenādi gājējiem.

Kultūrvēstures piemineklis

Deviņpadsmitā gadsimta vidū Krievijas cars Aleksandrs II ar priedes baļķiem un laukakmeņu krāvumiem uzsāka Ķīpsalas krastu nostiprināšanu, kas ne tikai šo salu pasargāja no krastu izskalošanas, bet vienlaikus uzlaboja ostas darbībai nepieciešamo infrastruktūru, jo tieši Ķīpsalā vēsturiski norisinājusies visaktīvākā ostas kravu apstrāde. Par to liecina arī ielu nosaukumi – Ģipša iela, Enkura iela, Ogļu iela, Tīklu iela un citas. Ķīpsalas Daugavas piekraste ir iekļauta kultūrvēstures pieminekļu sarakstā.

Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs uzsver: «Mēs ļoti labprāt darām darbus, kas veicina ne tikai ostas attīstību, bet vienlaikus palīdz Rīgai saglabāt savas vēsturiskās vērtības, uzlabo infrastruktūru, kā arī rada estētisku un cilvēkam draudzīgu kultūrvidi. Varam teikt, ka Ķīpsalas krasta sakārtošana un pilnveidošana tā vēsturiskajā veidolā ir Rīgas brīvostas ieguldījums pilsētas uzpošanā, gatavojoties nozīmīgajam 2014. gadam, kad Rīga oficiāli kļūs par Eiropas kultūras galvaspilsētu. Osta un pilsēta ir viena no otras neatņemamas sastāvdaļas – mēs esam kā labi kaimiņi, pie kā vienmēr var griezties pēc palīdzības un atbalsta.»

Rīgas vicemērs un brīvostas pārvaldes valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks ir pārliecināts, ka krastu atjaunošana un promenādes izveidošana būs stimuls veidot jaunus biznesa objektus un radīt pakalpojumus Daugavas kreisajā krastā – Ķīpsalā. Piemēram, vasaras kafejnīcas Daugavas krastā, kas ērti pieejamas no promenādes, laivu piestātnes, viesnīcas. Arī jahtu piestātne būs atbalsta punkts jaunu pakalpojumu, līdz ar to arī darba vietu radīšanai. Ir pierādījies, ka cilvēkiem nepieciešamas kontakts ar dabu un ūdeni – visas jaunradītās atpūtas vietas tiek aktīvi izmantotas, tāpēc jau izveidotā pludmale pie Vanšu tilta, kas ir pilsētas domes pārziņā, labi papildinās brīvostas realizēto jahtu piestātni un atjaunoto krasta līnijas promenādi.

Plānots pārskatīt brīvostas teritorijas robežu, kas patlaban Ķīpsalā ir tieši līdz krasta līnijai, paplašinot to krasta virzienā līdz Balasta dambja ārējai sarkanajai līnijai. Tādējādi tiks strikti nodalītas atbildības kompetences un brīvosta varēs rūpēties arī par nogāzi līdz ūdenim, veicot kvalitatīvu tehnisko un sanitāro uzturēšanu.

Jahtu piestātne – mūsdienīga un ekoloģiska

Jau 20. jūlijā ekspluatācijā nodos jauno Rīgas brīvostas pārvaldes iniciēto un realizēto jahtu ostu. Osta būs viens no modernākajiem šāda tipa objektiem Eiropā. Tā izveidota no peldošiem pontonu elementiem, kuros iestrādātas arī ūdensapgādes un kanalizācijas savākšanas iespējas. Tas nozīmē, ka tieši uz piestātnes darbosies gan tualetes un dušas, kā arī jahtām būs iespēja utilizēt uzkrātos kanalizācijas ūdeņus. Tas ir vēl viens solis uz Daugavas un Baltijas jūras ūdens kvalitātes uzlabošanu.

Jahtu ostu apsaimniekošanā plānots nodot trešajai personai, kam jānodrošina visu normatīvo aktu izpilde un brīvostas stratēģijas īstenošana, kas paredz sociāli atbildīgu un cilvēkam draudzīgu rīcības politiku. Patlaban tiek izvērtēta iespēja jahtu ostas apsaimniekošanu uzticēt Latvijas Zēģelētāju savienībai.

A. Ameriks un L. Loginovs informē, ka ir uzsākta rekonstrukcijas projekta izstrāde tā sauktajam CDE dambim, kas Daugavā iestiepjas no Vanšu tilta teritorijas. Dambis tiks atjaunots ap 3 m platumā un Daugavas pusē kalpos kā papildu piestātne kruīza kuģiem un lielajiem buriniekiem, bet Ķīpsalas pusē no tā tiks organizēta pieeja jahtu ostai. Jahtu ostai pieeja būs arī no Ķīpsalas krasta.

Nākotnē tiek domāts arī par FG dambja rekonstrukciju.

***

UZZIŅAI

• «Krasta nostiprinājumu renovācija Ķīpsalā, Rīgas brīvostas teritorijā» tehnisko projektu izstrādāja SIA «Inženieru birojs Kurbada tilti»

• Kopējās izmaksas ir 1,4 miljoni latu

• Tiek izmantoti svaigi cirsta priedes koka pāļi 20 līdz 25 cm diametrā

• Vietās, kur nav vēsturisko pāļu, tiek atjaunoti laukakmeņu krāvumi

• Papildus tiek veikta promenādes izbūve un nogāžu nostiprināšana

• Kopējais rekonstruējamais posma garums ir 1800 m

• Rekonstrukcijas darbus veic – ģenerāluzņēmējs AS BMGS

• Ķīpsalas krasta rekonstrukcijas darbi tika uzsākti 2012. gada oktobrī un, ziemai iestājoties, pārtraukti

• Darbi objektā atsākti 2013. gada aprīļa beigās

• Krasta nostiprinājuma renovācijas darbus plānots pabeigts līdz 2014. gada 31. oktobrim

Latvijā

Latvijā par 4% pieauguši izdevumi sociālajai aizsardzībai, 2023. gadā jau sasniedzot septiņus miljardus eiro. Tajā pašā laikā lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju nevar atļauties nodrošināt vismaz vienu no 13 pamatnepieciešamībām, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) provizoriskie dati.

Svarīgākais