Iepērkot 125 jaunus trolejbusus, pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" nomainīs gandrīz pusi trolejbusu parka, kurā patlaban ir 267 trolejbusi. Vecos transportlīdzekļus "Rīgas satiksme" pārdos izsolē vai arī izmantos izjaukšanai rezerves daļās, aģentūra LETA uzzināja uzņēmumā.
Kā skaidroja "Rīgas satiksmes" runasvīrs Viktors Zaķis, ar jaunajiem trolejbusiem aizvietoti tiks tie trolejbusi, kuru ekspluatācijas laiks ir beidzies. Trolejbusa ekspluatācijas laiks ir 12 gadi, un šo vecumu patlaban pārsnieguši 64 "Rīgas satiksmes" ekspluatācijā esošie transportlīdzekļi. Vecākie trolejbusi, kurus izmanto "Rīgas satiksme", ir 25 gadus veci.
No kopumā 267 trolejbusiem, kas patlaban pieder "Rīgas satiksmei", jaunākie ir ražoti 2009.gadā, kad tika iegādāti 76 trolejbusi. 62 trolejbusi ir ražoti 2008.gadā, 29 ražoti 2007.gadā, bet 33 trolejbusi Rīgas ielās kursē kopš 2005.gada. Pārējie trolejbusi ir vecāki par 10 gadiem.
Jau ziņots, ka "Rīgas satiksme" plāno šogad no "Škoda Electric" iegādāties 125 pagarinātos, 18 metru garos trolejbusus "Škoda 27 TR Solaris". Iepirkuma procedūras rezultātā maksimāli pieļaujamā iepirkuma summa noteikta 131,8 miljoni eiro (aptuveni 92,63 miljoni latu). Līgums noslēgts par vismaz 125 trolejbusu iegādi, vienlaikus paredzot, ka par šo summu tiks pieprasīti papildus 38 trolejbusi. Zaķis stāstīja, ka tādējādi iepirkuma summa un transportlīdzekļu skaits var tikt samazināts līguma izpildes laikā, taču viņš pagaidām nevarēja paskaidrot, no kādiem apstākļiem un lēmumiem tas atkarīgs.
Šis trolejbusu iepirkums raisījis pastiprinātu uzmanību dārdzības dēļ. Viens 12 metrus garš "Škoda" trolejbuss iepriekšējā iepirkumā 2009.gadā maksāja 490 000 eiro (344 000 latu), kas ir gandrīz divreiz mazāk nekā šā gada piedāvājumā - viena trolejbusa iegāde izmaksās vairāk nekā 808 000 eiro (568 000 latu).
""Rīgas satiksmes" trolejbusu iepirkumā cenu nosaka tas, ka visi trolejbusi ir 18 metrus garie, kas visiem ražotājiem ir aptuveni par 50% dārgāki nekā 12 metrus garie. Šobrīd maksimāli iespējamo iepirkuma cenu trolejbusiem veido trolejbusu bāzes modelis, kā arī papildu aprīkojums, kas paredzēts tehniskajā specifikācijā, - visi Rīgas trolejbusi tiks aprīkoti ar dīzeļģeneratoriem, kondicionēšanas iekārtām, pielāgotu sistēmu elektroniskās norēķinu sistēmas vajadzībām, monitoriem, video novērošanu, pasažieru skaitīšanu, apkopei nepieciešamām rezerves daļām 150 000 kilometru nobraukumam, kas ir vairāk nekā 2 gadu nobraukums, utt.," skaidro "Rīgas satiksme".
Uzņēmuma "Škoda" mājaslapā atrodamā informācija liecina, ka arī Slovākijas pilsētai Prešovai jauni trolejbusi vēl pirms pāris gadiem izmaksājuši krietni lētāk, nekā grasās maksāt "Rīgas satiksme". No 2011. līdz 2014.gadam paredzēts piegādāt 20 "Škoda 30 Tr SOR" un "Škoda 31 Tr SOR" trolejbusus, no kuriem 15 ir 18 metrus gari un pieci - 12 metrus gari. Prešovai šis darījums izmaksājis 235 miljonus čehu kronu jeb 9,1 miljonu eiro (6,4 miljonus latu).
Zaķis norādīja, ka Prešovas gadījumā runa ir par cita tipa trolejbusiem, kā arī to tehniskā specifikācija "Rīgas satiksmei" neesot zināma, tādēļ to komentēt nav iespējams.
Kamēr "Rīgas satiksme" un Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) uzsver, ka galvaspilsētā nepieciešami lielāki, komfortablāki un drošāki trolejbusi un ka dīzeļģeneratori ļaus bez papildu aprīkojuma pagarināt pašreizējos maršrutus par divām līdz trim pieturām bez papildu ieguldījumiem infrastruktūrā, opozīcijas deputāti apšauba, ka "Rīgas satiksme", kas jau trīs gadus strādā ar zaudējumiem un kuras ilgtermiņa saistību summa jau ir sasniegusi maksimumu, var šādas papildu saistības atļauties. Aptuveni pusi uzņēmuma budžeta veido pašvaldības dotācijas, kas galvenokārt sedz Rīgas domes piešķirtās braukšanas maksas atlaides.
131,2 miljonus eiro vērtos trolejbusus "Rīgas satiksme" plāno izpirkt līzingā astoņu gadu laikā. Līgumu ar "Škoda Electric" varētu sagatavot un noslēgt tuvāko divu nedēļu laikā, taču uzņēmums vēl nezina, cik izmaksās finansējuma piesaiste - par šo jautājumu vēl "notiek sarunas".