Veselības ministrija uzsāk sociālu kampaņu "Jūties švaki? - Ne vienmēr ir tik traki!"

Lai informētu iedzīvotājus par medicīniskās palīdzības saņemšanas daudzveidību un medicīnisko dienestu darba specifiku, Veselības ministrija šodien uzsāka sabiedrības informēšanas kampaņu „Jūties švaki? - Ne vienmēr ir tik traki!”

Kampaņas pamatā ir dažādu saslimšanu situāciju atainojumi un skaidrojumi par ieteicamo rīcību, lai ātri un kvalitatīvi saņemtu mediķu palīdzību. Mērķis ir gan informēt par to, ka ir vairākas iespējas, kur vērsties pēc kvalificētu mediķu padoma vienkāršāku saslimšanu gadījumos, piemēram, sazināties ar savu ģimenes ārstu, pašam doties uz tuvāko ārstniecības iestādi vai arī zvanīt uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001, gan arī atgādināt, kādās situācijās neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšana ir būtiska, lai glābtu cilvēka dzīvību.

Veselības ministre Ingrīda Circene: „Ar šo sociālo kampaņu vēlamies plašāk informēt iedzīvotājus par pieejamajiem valsts apmaksātiem medicīnas pakalpojumiem. Kampaņas galvenais akcents ir izglītot par veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanu un galvenais akcents ir vērsts uz pareizās izvēles izdarīšanu, jo ne vienmēr ātrās palīdzības izsaukšana ir labākā izvēle, kā pacientam palīdzēt konkrētajā situācijā. Pēc statistikas datiem, trešdaļai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) izsaukumu ir konsultatīvs raksturs, pie tam vislielāko izsaukumu skaits tiek saņemts tieši pilsētās, kurās ir pieejami steidzamās medicīniskās palīdzības punkti, slimnīcu uzņemšanas nodaļas, un iedzīvotājiem ir iespējas pašiem vērsties pēc palīdzības vieglu saslimšanu vai nelielu traumu gadījumos.”

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) direktors Armands Ploriņš aicināja iedzīvotājus būt sociāli aktīviem un interesēties par savai situācijai atbilstošāko veselības pakalpojuma saņemšanas veidu. Viņš norādīja, ka NMPD brigāžu noslogošana sekundāros izsaukumos ir gan finansiāli neefektīva, gan arī ir negatīvs faktors attiecībā pret līdzcilvēkiem, mazinot mediķu iespējas operatīvi reaģēt un nokļūt negadījuma vietās, kad jāpalīdz patiešām kritiski smagiem pacientiem vai cietušajiem. „Par informēšanas kampaņas nepieciešamību liecina NMPD statistika, kas uzskatāmi parāda, ka lielākais sekundāro izsaukumu skaits ir pie pacientiem ar dažādām vīrusa saslimšanām vakara stundās, veģetatīvās distonijas saasinājumiem pie gados jauniem cilvēkiem pēc pārslodzēm, kā arī pie hroniskiem pacientiem, piemēram, ar paaugstinātu asinsspiedienu, kad jāārstējas mājās ģimenes ārsta uzraudzībā.”

Nacionālā veselības dienesta (NVD) direktors Māris Taube informēja, ka „lai arī Ģimenes ārstu konsultatīva tālruņa speciālisti ir snieguši 15 120 konsultācijas kopš maija, kad tālrunis sāka savu darbību, ne visi iedzīvotāji ir informēti par iespēju piezvanīt pieredzējušiem ģimenes ārstiem un ārstu palīgiem darba dienās no plkst. 18.00 līdz 8.00, bet brīvdienās un svētku dienās – visu diennakti”.

Latvijas Lauku Ģimenes ārstu asociācijas vadītāja Līga Kozlovska izteica gandarījumu par Veselības ministrijas uzsākto sabiedrības informēšanas kampaņu, norādot, ka ieguvēji būs visi – gan pacienti, gan mediķi, gan valsts.

Kampaņas ietvaros ir izveidoti informatīvi materiāli (vizītkartes un uzlīmes) iedzīvotājiem, kas tiks izplatīti ar NMPD, pacientu un ģimenes ārstu organizāciju un sociālo dienestu starpniecību. Kampaņu atbalsta Rīgas Satiksme, kura Rīgas sabiedriskā transporta līdzekļos izvietos informāciju par kampaņu. Lai skaidrotu rīcību dažādās situācijās ir sagatavots animēts video klips, kas tiks pārraidīts Latvijas televīzijā un sociālajos medijos.

Svarīgākais