No putna lidojuma

Kad pirms trim gadiem virsnieki Jānis Kuprinskis un Vitālijs Bukovskis aizgāja izdienas pensijā, viņi izlēma dibināt biedrību Latgales pilots, lai varētu savas izpletņlēcēju zināšanas un pieredzi sniegt jauniešiem.

"Mūsu valstī esam celmlauži, kuri pirmie iesāka apmācīt jauniešus. Sadarbojamies ar izglītības pārvaldēm, ar skolām Ludzā un Rēzeknē. Esam vienojušies ar skolu direktoriem un izglītības pārvaldēm, ka turpināsim ārpus mācību stundām reizi nedēļā vadīt fakultatīvās nodarbības. Jauniešus varam sākt apmācīt no 16 gadu vecuma un tikai ar vecāku atļauju. Kad viņi kļūst pilngadīgi, pieņem patstāvīgu lēmumu," saka biedrības valdes priekšsēdētāja vietnieks, jurists Vitālijs Bukovskis. Biedrība ir izstrādājusi arī saīsināto apmācību programmu. Tas nozīmē, ka ikviens jaunietis var iegūt zināšanas 2,5 stundu apjomā, veikt vienu lēcienu ar izpletni un saņemt par to apliecinājumu.

Lai saņemtu izpletņlēcēja sertifikātu, vispirms jaunieši apgūst 20 stundu garu teorētisko apmācību kursu, kārto ieskaites, tikai tad veic trīs praktiskos lēcienus no lidmašīnas – no 900 m augstuma – un saņem sertifikātu un izpletņlēcēja krūšu nozīmi. "Sagatavojam gan psiholoģiski, gan teorētiski. Neviens nelec ar izpletni, ja nav izlēmis par šādu drosmīgu soli. Aviācija ļoti interesē meitenēm, reizēm viņas pat ir drosmīgākas par puišiem," atzīst V. Bukovskis.

Biedrības dibinātāji būtu gandarīti, ja kāds no audzēkņiem mācītos tālāk un papildinātu nacionālās aviācijas kadrus, jo pašlaik labu vietējo speciālistu nepietiek. Turklāt, neizmantojot Audriņu lidlauku, tas ar laiku aizaugtu. Pēc tam vajadzētu ieguldīt lielus līdzekļus, lai to sakārtotu un izbūvētu skrejceļu. Otra ļoti būtiska lieta – iepazīstināt jauniešus ar aviāciju un iespējām izvēlēties savām interesēm atbilstošu profesiju: pilota, tehniķa, navigatora, inženiera mehāniķa u.c. Daudzās ģimenēs Latgalē ir smags materiālais stāvoklis. Vecāki nevar nodrošināt iespēju bērniem apmeklēt viņus interesējošus pulciņus. Abi virsnieki uzsver, ka svarīgi, lai jauniešiem būtu mērķis un viņi jau skolas gados varētu pārliecināties par savu piemērotību aviācijai.

Ja ir apgūta pamatapmācību programma, jebkurš jaunietis var startēt tālāk, uz lielo aviāciju, ja tā kļūst par viņa sirdslietu. Gatavojoties lēcieniem ar izpletni, ikviens iziet medicīnisko apskati, lai saņemtu ārsta izziņu. Vecuma ierobežojumu nav, jo ar izpletņiem lec arī 80 gadus veci. Viss atkarīgs no veselības stāvokļa," saka Vitālijs Bukovskis, kuru aviācijā ievilinājis Jānis Kuprinskis. Pašlaik Latgales pilots apvieno 50 cilvēkus. Valdes priekšsēdētājs, galvenais instruktorsizpletņlēcējs, amatierpilotu kursa vadītājs Jānis Kuprinskis stāsta, ka pasniedzēji strādā pēc trim apstiprinātām programmām, lai sagatavotu pilotus, izpletņlēcējus, motoplanieristus un deltaplanieristus. Teorētiskās mācības notiek Rēzeknes un Ludzas skolās. Tie ir maksas kursi, ko daļēji sedz Ludzas un Rēzeknes pašvaldības. Bija uzsākta arī jaunsargu apmācība aviācijas jomā un izpletņlēkšanā, taču Aizsardzības ministrija neiedalīja finanses jaunsargu tālākai apmācībai.

Izpletņlēkšanā svarīgs ir katrs sīkums: kā izpletnis salocīts pirms pacelšanās gaisā, vai viss ekipējums atbilst prasībām, vai cilvēkam ir pietiekamas teorētiskās zināšanas un praktiskā sagatavotība. Mācībās vairākkārt atkārto, kas jādara, lai atvērtos izpletnis, kā pareizi pabeigt lēcienu, lai netraumētu kājas un muguru, un citas lietas. Neviens, kurš praktiski un psiholoģiski nav sagatavots, netiek skubināts lēkt ar izpletni. Tikai tad, kad instruktori ir pārliecināti par jauniešu sagatavotību, tiek ļauts pacelties gaisā.

Ar izpletni var lēkt arī diennakts tumšajās stundās, tikai jābūt attiecīgai sagatavotībai, jo viss jāizpilda ļoti precīzi. Jāzina arī, kā rīkoties piezemējoties, ja izpletni aiznes uz meža pusi vai kādu ūdenstilpi. Toties lēciens, kas no 900 m augstuma ilgst tikai divas(!) minūtes, sniedz vienreizējas emocijas.

Stundas lidojums, lai apskatītu panorāmu, maksā?250–300 latus. Lidmašīna tad paceļas 300 m augstumā. Vienlaikus ar lidmašīnu AN-2 var lidot 12 cilvēku grupa. Var aizlidot līdz Rāznas ezeram, no gaisa vērot Rēzekni vai savu dzimto mājvietu. Izlidošanas laiku un maršrutu iepriekš saskaņo ar biedrības vadību, ievērojot gaisa satiksmes likumdošanas prasības un noteikumus. Katru gadu lidmašīnām veic tehnisko apskati un izsniedz lidojuma derīguma apliecību. Pašlaik lielākās problēmas – finanses. Stāstot par tuvākās nākotnes plāniem, Jānis Kuprinskis uzsver, ka ļoti būtiski papildināt un attīstīt materiāli tehnisko bāzi. "Nepieciešamas jaunas lidmašīnas, vajag celt angāru, iegādāties izpletņus, sakārtot zemes jautājumus. Vidēji viena lidaparāta cena, ar kuru gatavo speciālistus, maksā apmēram 30 000 eiro. Izpletni var iegādāties, sākot no 1500 līdz 12 000 eiro, tas atkarīgs no materiāla. Pati dārgākā ir aviācijas degviela."

Ļoti būtisks biedrībai ir vietējo uzņēmēju atbalsts, ar kuriem izveidojusies auglīga sadarbība. Pāris uzņēmēju Latgalē gan aktīvai atpūtai, gan biznesa darījumiem izmanto savu personīgo lidmašīnu. Latgales pilota dibinātāji cer, ka viņi ar savu aktīvo darbību nacionālās aviācijas kadru sagatavošanā spēs ieinteresēt arī citu novadu uzņēmējus. Biedrībā Latgales pilots iesaistījies Rēzeknes uzņēmējs Ivo Dembovskis, kuram uzticēta attīstības stratēģijas izstrāde. Sagatavota nepieciešamā dokumentācija, lai piesaistītu Eiropas Savienības finansējumu mācību un materiāli tehniskās bāzes izveidei. Gan Jānis Kuprinskis, gan Vitālijs Bukovskis ir pārliecināti, ka drīz Audriņos lidojumus veiks arī jaudīgākas lidmašīnas.

Biedrība Latgales pilots aicina atsaukties uzņēmējus, kuri būtu ieinteresēti atbalstīt biedrību finansiāli.

Rēzeknes raj., Audriņu pag., Audriņu lidlauks, Kļove

Tālr. 29405302

Svarīgākais