Dizains, sajūtas un komunikācija

© F64

Kafejnīca Mākonis, kam dots dizaina uzņēmuma statuss, sākotnēji savu darbību uzsāka kā dizaina studija ar nelielu telpu, kur var iemalkot rīta kafiju un nobaudīt gardu kūkas gabaliņu.

Tagad uzņēmuma pirmajā stāvā ir minikafejnīca, otrajā stāvā restorānā, kurā vienlaikus iekārtots īpašu dizaina izstrādājumu veikals, klienti pusdieno vai vakariņo, trešajā – tiek labiekārtots dizaina uzņēmuma birojs, bet ceturtais stāvs ar mansardu atvēlēts konferencēm.

Dizaina kafejnīcas Mākonis līdzīpašnieks Lauris Grass stāsta, ka darbība tika uzsākta no nulles 2012. gada vasarā. «Tā paša gada rudenī atvērām espreso bāru. Pārējie labiekārtošanas darbi tika pabeigti tikai pagājušajā vasarā, kad atvērām arī restorānu un dizaina koncepta veikalu,» atklāj L. Grass. «Kopš tā brīža esam strauji auguši, ieguvuši zināšanas un pieredzi. Šo uzņēmumu izveidoju kopā ar mammu, interjera dizaineri, Latvijas Dizaineru savienības valdes priekšsēdētāju Anitu Grasi. Vēlējos mainīt savu nodarbošanos, pirms tam darbojos citā jomā. Mamma bija daudz sasniegusi, veidojot karjeru interjera dizainā, bet es gribēju to visu materializēt kā paliekošu vērtību. Izlēmām veidot interjera dizaina biroju un paralēli atvērt kafejnīcu, kas būtu kā platforma, kur var eksponēt vietējo dizaineru darbus, atbalstīt viņus un radīt vidi, kur cilvēki var savstarpēji komunicēt.»

Viņš atklāj, ka vienmēr uzsvērta nevis ēdināšana, bet sajūtas un vide, kādā cilvēks atrodas. «Savu darbību uzsākām, ņemot vērā sajūtas, jo pieredzes mums nebija, pielāgojoties apstākļiem,» stāsta uzņēmējs. «Dizaina kafejnīca – tas nenozīmē, ka mēs eksponējam dārgu zīmolu preci, bet visu laiku attīstāmies un adaptējamies atbilstoši vēlmēm un vajadzībām. Mēs sākām visu no otra gala – atvērām kafejnīcas durvis, kad šeit vēl nekā nebija, un turpinājām dizainēt, būvēt un radīt, lai klienti atrastu mūs, nevis mēs – viņus.» Kafejnīcas īpašniekiem nebija uzstādījuma to iekārtot Vecrīgā, galvenais – lai tās mājvieta nebūtu pilsētas centrā. «Vietu mēs meklējām pusotru gadu, kamēr atradām formātu – telpas četros stāvos, kas mūs interesēja, katru – ar citādāku plānojumu.» Viņš stāsta, ka ēka, kur iekārtota dizaina kafejnīca, ir kādreizējā cara Pētera I kompleksa sastāvdaļa.

L. Grass uzsver, ka telpu dizainiskais iekārtojums, no vienas puses, ir pabeigts, bet no otras – tiek ieviestas korekcijas tur, kur sākotnējais dizains, šķiet, vairs nav aktuāls vai ir jāuzlabo. «Dizainu šeit veidojām atbilstoši sabalansēta dzīves stila urbānai kafejnīcai. Tajā svarīga ir ēdināšanas pakalpojumu kvalitāte un lai interjera dizains vienlaikus būtu mazliet netradicionāls, tajā pašā laikā pieejams un nekonkurētu ar pārējo. Šeit galvenais – mājīga un draudzīga vide.» Kafejnīcai izvēlētais nosaukums Mākonis saistāms ar šā vārda fonētisko labskanību, nevis ar racionālu skaidrojumu. «Tas mums pašiem patīk, ar pozitīvu nokrāsu, kam papildus var piešķirt dažādas nozīmes,» secina kafejnīcas īpašnieks.

VIDE. Dizaina kafejnīcas Mākonis līdzīpašnieks Lauris Grass uzsver, ka, iekārtojot telpas, vienmēr uzsvars likts nevis uz ēdināšanas pakalpojumiem, bet uz sajūtām un vidi, kādā cilvēks atrodas. «Savu darbību uzsākām, ņemot vērā savas sajūtas, jo pieredzes mums nebija, pielāgojoties apstākļiem,» stāsta uzņēmējs.

EKLEKTIKA. Kafejnīcas īpašnieks atklāj, ka problemātiski bijis Latvijas tirgū atrast krēslus restorāna zonai, tāpēc finālā tie izvēlēti no IKEA piedāvāto mēbeļu klāsta. «Mēs netiecāmies uz to, lai viss būtu izteikti latvisks vai klasisks, lai ir jaušama neliela eklektika un interjera dizaina detaļas savstarpēji nekonkurē, bet papildina viena otru.» Vannas no akmens masas, kas veic dīvāna funkcijas, izgatavotas Olainē, uzņēmumā Vispool, bet abras – galdi nākušas no Vienkoču parka Līgatnē. Kumode atrasta pēc sludinājuma, tikai nedaudz mainīta tās forma, pielāgojot restorāna vajadzībām. «Izraugot interjeram priekšmetus, izvērtējam – vai derēs un kur tos varētu izmantot. Ja mums būtu uzstādījums sameklēt kaut ko konkrētu, tad tas nebūtu vienkārši,» atzīst saimnieks.

PANNA – SPOGULIS. Espreso bārā veikti minimāli pārveidojumi un lielākoties atstāts autentiskais izpildījums. Pie sienām pieliktas pannas – spoguļi, kas ir metālmākslinieka Arvīda Endziņa darbs.

MINIMĀLS risinājums izvēlēts galdiem un krēsliem, taču tos nākotnē paredzēts pārveidot. Sienām pelēcīgais tonis arī tikšot nomainīts, pietuvinot sarkanīgajai ķieģeļu sienai. Mākslinieces Ērikas Mālderes darinātā gaisīgā lampa – mākonis papildina espreso bāru.

MELNS UN BALTS. Nelielā konferenču zāle, kur notiek semināri, lekcijas un meistarklases, iekārtota baltā un melnā tonī. L. Grass uzsver, ka šī telpa iekārtota, ņemot vērā galvenokārt funkcionalitāti. Mēbeles izvēlētas IKEA.

STIKLA KAKTUSS. Restorāna zālē uz logiem izvietoti sarkani kaktusi kupolos – mākslinieces Martas Ģībietes stikla instalācijas. «Kupoli ir roku darbs – tos pūtis stikla mākslinieks Juris Dunovskis no Jūrmalas.»

MEISTARKLASES. Konferenču zālē notiek arī Inteliģences meistarklases par mūzikas, dizaina un arhitektūras tēmām. Lampa pie griestiem izgatavota Dizaina darbnīcā.

NO VIENA UZ OTRU. Šauras gliemežveida kāpnes ved no viena stāva uz otru, pa ceļam ļaujot apjūsmot mākslas darbus pie sienām un gaismekļu radīto gaismas spēli.

BĀRTAS KRONIS. Vietējiem māksliniekiem ir ko rādīt, un viņu darbus Mākonī plašāka publika var aplūkot ar interesi un sajūsmu. Šo košo Bārtas kroni darinājusi māksliniece Andra Gulbe. «Vienmēr pirmajā vietā cenšamies atbalstīt vietējo dizaineru darbus,» uzsver Lauris Grass.

LAIKRĀDIS. Līdztekus gleznām savu misiju veic arī oriģināli interjera priekšmeti ar odziņu. Mākslinieka Egila Medņa pulkstenis rotā vienu no espreso bāra sienām.

AVĪŽU SIENA. Labierīcības zonā, kur pretstatā pelēkajam izvēlēts sarkanais tonis, atrasts interesants risinājums, ierīkojot santehniku. Uz sienām izlīmētas vecas avīzes, pēc tam sienas noslīpētas un nokrāsotas, atstājot redzamu teksta druku.

Svarīgākais