Neatkarīgā iesaka: TOP 10 notikumi kultūrā no 13. līdz 19. martam

© Publicitātes foto

4.lapa

Brekte «izaicina» Benksiju

Publicitātes foto

Pasaulē pazīstamākais ielu mākslinieks, kura identitāte ilgu laiku nebija zināma. Kas īsti ir Benksijs? Viņa darbi maksā miljonus. Viņa māksla konfliktē ar likumu. Visslavenākā ielu mākslinieka stāsts atklāts režisora Elio Espana 2020. gada dokumentālajā filmā «Benksijs. Noziedzīgās mākslas dzimšana».

«Splendid Palace» piedāvā filmas īpašos seansus ar mākslinieka Kristiana Brektes ievadlekciju pirms filmas - ikvienam interesentam ērtā laikā tiešsaistē www.splendidpalace.lv.

Noslēpumainais mākslinieks Benksijs kļuva slavens 90. gadu sākumā, kad viņa provokatīvie darbi sāka izpelnīties atzinību. Benksijs tāpat kā Kristians Brekte izaicina ar savu laikmetīgo pieeju.

Benksijs kura vēstījums ir kritika, bieži vēršas pie izveidotajām sociālajām un politiskajām idejām ar savām asprātīgajām ilustrācijām, kas piesātinātas ar ironiju, sarkasmu, sevi padarot par unikālu, netveramu, mīklainu spēku, kas runā pilsētu ielās, garāmgājējiem atklājot acīmredzamo, taču neapjausto būtību ar mērķi provocēt.

Ironizējot par popkultūru un augstās mākslas tik biežu absurdu, kas iet komercialitātes pavadā, jau pašā šī kino stāsta sākumā atklājas Benksija būtība. Piemēram, Benksija slavenais darbs «Meitene ar balonu» pašiznīcinājās uzreiz pēc tam, kad izsolē tika pārdots par 1,1 miljoniem dolāru. Kā atklāja pats mākslinieks, tas bija viņa paša jau laikus izplānots gājiens.

Filma izseko Benksija fenomena tapšanai, kur politiskā māksla, gandrīz noziedzīgie triki un drosmīgie iebrukumi rada gan sašutumu sabiedrībā, gan vienlaikus izveido veselu revolucionāru jaunu kustību, kamēr mākslinieka identitāti joprojām sedz noslēpumi un minējumi.

*Vairāk par filmu:

Kristians Brekte izpelnījies skandaloza mākslinieka slavu, jo viņa darbu un izstāžu tēmas vai elementi bieži izraisa diskusijas un protestus par ētikas normām, iemantojot huligāna birku, līdzīgi kā Benksija ielu māksla, kurai piemīt spēcīgs sociālais raksturs, atbildot uz aktuāliem notikumiem, satirizējot moderno sabiedrību un tās autoritātes.

Arī Kristiana Brektes darbi laikmetīgā un sociāli aktīvā veidā apspēlē sabiedrības tabu tēmas, tādējādi provocējot sabiedrības reakciju. Izstādīti publiskajā telpā, tie ne reizi vien sacēluši pamatīgu traci. Ievadlekcijā Brekte ne tikai skaidro Benskija mākslu, bet arī atklāj ielu mākslinieka atblāzmas Latvijas urbānajā vidē.

*Biļetes pieejamas šeit: https://www.aula.lv/pasakumi/benksijs

Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Pasākumi

Teju vai neticama ziņa – jau šoruden pie saviem daudzskaitlīgajiem cienītājiem atgriežas tradīcijām bagātais mūzikas un mākslas festivāls “Bildes”, kas bija iepauzējis uz četriem gadiem un kura sakarā nekas neliecināja, ka šogad tas varētu atdzimt! Tiesa, nebija ne mazāko šaubu, ka uzņēmīgā “Bilžu” “māte” Tija Auziņa festivālu atjaunos, taču neticējās, ka tas notiks tik spēji un tik drīz – festivāls sāksies jau pēc mēneša!

Svarīgākais