Ar harismātiskās LP jeb Lauras Pergolici, leģendārā Stinga un supergrupas “The Cure” koncertiem “Arēnā Rīga” (attiecīgi 20. un 24. septembrī, kā arī 6. oktobrī) atsākas lielo Rietumu mākslinieku iekštelpu koncertu sezona. Divi no tiem ir tā saucamie pārceltie – skaidrojām aizkulises, kā šajos jaunajos laikos sokas ar lielkoncertu organizēšanu.
Dziedātājas LP un leģendārā Stinga koncerti “Arēnā Rīga” būs īpaši arī no tā viedokļa, ka tie ir tā saucamie pārceltie: Lauras Pergolici koncerts tika pārcelts no 19. februāra (toreiz uz rudeni nācās pārcelt visu saplānoto Eiropas koncertturneju), bet Stings - no 5. marta. Iespējams, no malas var šķist - kas gan tur īpašs, ieliec koncertu citā datumā, un beigta balle! Taču tā nav, no loģistikas sakārtošanas viedokļa tas ir ļoti sarežģīts process.
“Lielākoties tūres pārcelšanas un tās datumu saskaņošanas darbi attiecas uz māksliniekus pārstāvošajām aģentūrām,” skaidro koncertaģentūras “L Tips Agency” vadītājs Gints Putniņš. “Mums ir tikai jārezervē konkrēts datums (no lielajiem māksliniekiem “L. Tips” rīko LP, “The Cure” un “Sigur Ros” koncertus, bet Stings ir koncertaģentūras FBI pārziņā - aut.), taču grūtākais šādās pārceltajās tūrēs, kurās ir desmitiem datumu, ir saplānot visu braucienu. Tas jāveic pilnīgi no jauna, jo dažādās vietās ir dažādas situācijas ar koncerta norišu vietu pieejamību. Nebūs tā, ka viens koncerts notiks Spānijā, pēc tam nākamais - Latvijā, bet vēl nākamais - Itālijā. Plāno, lai koncerti būtu viens no otra saprātīgā attālumā un pēc kārtas. Ieplānojot jaunos datumus, kad konkrētais mākslinieks vai grupa varētu doties tūrē, aģentūra vaicā visiem vietējo koncertu rīkotājiem, vai šie jaunie datumi ir pieņemami. Ideālais variants, ja visiem tie ir brīvi un koncertu vietas pieejamas. Taču, ja kādam tie neder, sākas tūres pārplānošana - šajā koncertu kartē var ielikt citas pilsētas, var samainīt vietām reģionus u.tml.”
Koncertvietas pieejamības ziņā Rīgai ir laime nelaimē, jo nevarētu teikt, ka “Arēna Rīga” būtu ārprātīgi pārslogota - it īpaši pēc Rīgas “Dinamo” demisijas no kolonizatoru hokeja līgas jeb KHL… “Mēs līdz šim neesam saskārušies ar situāciju, kad nevarētu piemēroties jaunajiem datumiem un tāpēc nāktos atteikties no mākslinieka pārceltā koncerta rīkošanas, taču rietumvalstīs tā ir problēma,” skaidro Gints.
“Ja kāds koncerts atceļas vai pārceļas, tad mums drīzāk ir grūtāk no psiholoģiskā aspekta, it īpaši ņemot vērā šo divu gadu kovidlaika bēdīgo pieredzi. Var gadīties, ka cilvēkus neapmierina no jauna piedāvātais koncerta norises datums, tātad jāatdod nauda par biļetēm, kas savukārt absolūti nojauc mūsu finanšu plānus. Piemēram, kovidlaikā dažkārt bija pat tādi brīži, kad vairāk biļešu atdeva atpakaļ nekā nopirka no jauna, līdz ar to nevarējām rēķināties ar konkrētiem apmeklētāju daudzumiem, tātad arī ienākumiem.”
Šopavasar koncertu un pat turneju atcelšana kovida dēļ nebija retums, tāpēc ar bažām nākas skatīties uz pašlaik pieaugošo omikrona vilni. Pirmais upuris jau ir: pavisam nesen mūzikas cienītājus apbēdināja (un daudzus pat satrieca) ziņa, ka “grupas dalībnieka slimības dēļ” atcelts kulta grupas “Dead Can Dance” 31. oktobrī “Arēnā Rīga” plānotais koncerts. Tas gan neattiecoties uz kovidu. “Mūs precīzi neinformēja, kuram no grupas dalībniekiem ir veselības problēmas un tieši kādas, taču tam nav sakara ar kovidu - tās ir citāda veida veselības problēmas,” apgalvoja “L Tips Agency” vadītājs Gints Putniņš. ““Dead Can Dance” atcēla visu tūri - ne tikai koncertus Rīgā vai Baltijas valstīs, bet visā Eiropā un pat Ziemeļamerikā.”
Protams, ka saslimšanas risks pastāv, tāpēc mākslinieki cenšas būt maksimāli piesardzīgi. “Piemēram, ja agrāk šādās tūrēs bija arī tā saucamie “meet & greet” pasākumi, kuros fani varēja konkursos iegūt iespēju tikties ar māksliniekiem, tad tagad tādu praktiski vairs nav, jo mākslinieki baidās nonākt kontaktā ar nepazīstamiem cilvēkiem un šādā veidā inficēties,” norādīja Gints. “Spilgts piemērs šādas problēmas esamībai bija “Sparks” tūre šā gada pavasarī (pie mums šī grupa uzstājās 6. maijā “Hanzas peronā” - aut.). Grupa sāka savu tūri aprīlī, un viņiem tās gaitā nācās pat domāt par tās atcelšanu, jo iesākumā saslima viens [pavadošā sastāva] dalībnieks, pēc tam cits utt. Par laimi, izdevās atrast aizvietotājus un tūri turpināt.”
“Pēdējā laikā par šādiem notikumiem nav dzirdēts, taču pavasarī un arī vasarā itin bieži nācās lasīt, ka kāda grupa ir atcēlusi tūri vai koncertu saistībā ar mūziķu saslimšanu. Jāsaprot, ka esam ļoti atkarīgi no tā, kas notiek citur. Piemēram, ja mākslinieks dodas tūrē uz 20 valstīm, no kurām trīs vai piecās tiek noteikti stingri kovidierobežojumi, var nākties atcelt visu tūri, jo vairs neizdodas no loģistikas viedokļa sakārtot koncertu ķēdīti, un māksliniekam tas vairs nav finansiāli izdevīgi - viņš taču nesēdēs kādā pilsētā trīs dienas, gaidot nākamo uzstāšanos, jo tas viss ir papildu izmaksas!”
Pašmāju mākslinieki pēdējā laikā sūdzas par potenciālo koncertu apmeklētāju paradumiem pirkt biļetes pēdējā brīdī. Piemēram, Shipsea savus klausītājus Dailes teātrī jokojot kaunināja “vairāk tā nedariet”, jo vēl nedēļu pirms pasākuma viņam jau licies, ka nāksies uzstāties tukšai zālei… “Uz Rietumu mākslinieku koncertiem šī tendence nav tik izteikta - daļēji arī tāpēc, ka biļetes ir dārgākas, un to iegāde nav pēdējā mirkļa lēmums, šim pirkumam cilvēki tomēr nobriest jau ilgākā laika posmā,” skaidroja Gints. “Taču kopējās tendences tiešām ir tādas, ka arī uz starptautiskiem māksliniekiem biļetes mēdz pirkt pēdējā brīdī. Šādas tendences rada nedrošā vide - cilvēki gaida līdz pēdējam, kad ir skaidrs, ka nu jau gan koncerts patiešām notiks. Ja godīgi, cepuri nost - es ļoti cienu tos cilvēkus, kas šajos laikos pērk biļetes uz koncertiem pusgadu vai pat gadu iepriekš - es pat nezinu, vai pats tā rīkotos,” vaļsirdīgi atzīst Gints.
Koncertu rīkotāji divus gadus tika mocīti kovidierobežojumu apstākļos, bet, tiklīdz tie pierima, uzklupa jauna bēda… “Februārī, sākoties krievu iebrukumam Ukrainā, sajūtas bija galīgi čābīgas,” atzīst Gints. “Jau likās, ka ar mokām esam pārdzīvojuši kovida laikus, parādījās cerību stars, ka pamazām varēsim vismaz nosacīti atgriezties vecajās sliedēs, bet tad… Visas cerības izgaisa vienā naktī. Biļešu pārdošana pēc 24. februāra notikumiem nokrita gandrīz līdz nullei. Mēnesis vai pat divi, kas koncertu organizatoriem bija ļoti būtiski no biļešu pārdošanas viedokļa, tika pilnībā zaudēti.”
Notikumi Ukrainā joprojām nav atrisinājušies (tas ir, ukraiņiem vēl nav izdevies patriekt krievu iebrucējus no savas zemes), taču jau klāt ir to kontekstā radusies energokrīze, kas jebkuram cilvēkam šobrīd rēgojas virs galvas kā Damokla zobens. “Šis rudens, ziema un nākamais pavasaris manā skatījumā solās būt ļoti skarbi,” atzīst arī “L Tips Agency” vadītājs Gints Putniņš. “Agrāk tā sabiedrības daļa, kas patērē kultūru, tika lēsta 20% apmērā, bet vēl nelielāka daļa bija to, kas varēja atļauties apmeklēt starptautisko mākslinieku koncertus. Tagad šī daļa vēl samazināsies, jo būs cilvēki, kuri, vienkārši ieskatoties savos maciņos, sapratīs, ka neko tādu vairs nevar atļauties - tieši no neskaidrības par nākotni viedokļa. Esam iegājuši neskaidrības un bažu spirāles nākamajā līmenī, un, kad un kā tas viss beigsies, šobrīd neviens nevar pateikt…”