VAKARA ZIŅAS: Račs un Dons uz Eirovīziju bīda savējos?

© f64

Skatītāju vērtējumam nodots pirmais šova «Supernova 2015» raidījums, kurš ļāva ielūkoties izpildītāju atlases restartētajā Eirovīzijas projekta aizkulisēs – šosvētdien būs skatāms otrs raidījums. Aizkulišu priekškara pavēršana gan ir visai nosacīta: sociālajos tīklos skatītāji pagānījās par garlaicību un kārtējo bezgaumīgo talantu meklēšanas šovu, taču daudz asākus iebildumus ceļ ar mūziku saistītie, kuri šova žūrijai pārmet savējo virzīšanu un konkurentu gremdēšanu.

Ne zivs, ne gaļa, ne šovs, ne konkurss

Ik gadu latvju tautai ir divi muzikālie konkursi, par kuriem izteikt savu neapmierinātību – Eirovīzija un «Jaunais vilnis». Eirovīzijas projekts šobrīd ir pārveidots par «Supernova 2015», taču svētdien, LTV1 ēterā noskatoties šo šovu, tā arī netapa skaidrs, kas ar to domāts. Ja mērķis ir atrast jaunos talantus, tad kāpēc pasākumā piedalās arī sevi jau sen (ne)pierādījuši izpildītāji; ja šis ir parasts konkurss, tad kāpēc tā formāts ir tik dīvains; ja uzvarētājam balvā tiek brauciens uz Eirovīziju, vai domāts arī par to, ka šis nebūs parasts brauciens, jo izredzētais taču starptautiskā apritē pārstāvēs valsti, utt.

Interneta komentāros figurē neizpratne, kāpēc žūrijas sastāvā ir Dons, kurš pats nekad nav uzvarējis Eirovīzijas atlasē, tāpat joko, ka «Supernova 2015» ir šovs, kuru veido Dona menedžere Ilze Jansone, lai dziedātājs no žūrijas augstumiem varētu virzīt uz Eirovīziju savu aizbilstamo, LNT šova «Jaunā Talantu fabrika» uzvarētāju Aminatu Savadogo. «Vai jūs varat nosaukt koncertu apmeklējumu, pārdoto albumu apjoma un industriju balvu ziņā šobrīd Latvijā vēl kādu veiksmīgāku solo izpildītāju?» uz jautājumu par Dona iesaistīšanu žūrijā ar pretjautājumu atbild «Supernova 2015» producente Jansone. Par »VZ« ieteiktajiem variantiem – Linda Leen un Laima Vaikule – šova producente izsakās noraidoši, uzsverot, ka Dons tomēr esot pārāks. Objektivitātes ziņā viņa iespējamo interešu konfliktu neredz. «Šādi jautājumi rodas vienmēr, bet žūrijā jau Dons nav vienīgais – tajā ir četri cilvēki ar pilnīgi dažādu redzējumu un atšķirīgiem viedokļiem. Un lēmumu viņi pieņem visi kopā,» piebilst Jansone.

Neapšaubāma favorīte – Stafecka

Arī par «mikrofonieša» Guntara Rača iesaistīšanu žūrijā no mūziķu puses netrūkst iebildumu. «Man patīk, ka viss ir citādāk. Es nezinu, ar ko tas viss beigsies, bet man pašam ir ļoti interesanti ar šo projektu strādāt. To, vai šis ir pareizais veids, kā restartēt Eirovīziju, lai vērtē skatītāji februārī, kad tas viss beigsies,» norāda Račs.

Jāpiebilst, ka internetā tiek baumots arī par Rača iespējamām biznesa interesēm šī konkursa sakarā. Proti, «mikrofoniešiem» būtu interesanta Antras Stafeckas uzvara: daži no mūziķiem aizkulisēs pat droši prognozē, ka uzvarētāja būs tieši viņa.

Neatstāj ne akmeni uz akmens

Ja kādam būtu jāprasa viedoklis par kāda vokālā šova norisi, tad vislabāk vērsties pie vokālā pedagoga, Dr. paed. Edgara Kramiņa – viņš nežēlo ne savējos, ne svešos. «Es nezinu, ko lai saku par «Supernovu», bet man ir kauns tās organizatoru vietā par to, kas notiek – sākot ar starptautiska konkursa nacionālās atlases «cienīgu nosaukumu» un beidzot ar žūrijas komisijas sastāva veidošanu,» nopūtās pedagogs. «Nav taisnība, ka konkursa organizatori un žūrija meklē harismātisku līderi, kas spētu aizraut Eiropu, jo tad Dona menedžere Ilze Jansone aicinātu savu aizbildni un Ievu Kerēvicu piedalīties konkursā, nevis kopā ar diviem bundziniekiem iespundētu viņus žūrijas komisijā. Un neko taču nedod fakts, ka, reklamējot konkursu, vienu no viņiem esam pārdēvējuši pat par komponistu!»

Kramiņš norādīja, ka, izsludinot pieteikšanos šim konkursam, daudziem, iespējams, nemaz nav bijis skaidrs, ka «Supernova» tā pati Eirovīzija vien ir, tāpēc pieteikšanās tiem gājusi secen. «Šī slepenība ir atbaidījusi ikvienu kaut nedaudz sevi cienošu un Latvijā pazīstamu dziedātāju, kurus atlasē diemžēl sastapt nevarējām. Līdz ar to atlase Eirovīzijai vairāk atgādināja jauno izpildītāju konkursa «Jaunais vilnis» atlasi. Starp citu, arī sejas tieši tās pašas!» tā pedagogs. «Aplūkojot konkursa rezultātus, ir skaidri redzams, ka tās uzvarētāju vidū ir vai nu žūrijai pietuvinātu personu loks (Antra Stafecka, Mārtiņš Ruskis, Aminata, Rihards Bērziņš), vai lielāku skatītāju atpazīstamību neieguvuši cilvēki, kas līdz ar to nevarētu kļūt par sāncenšiem iepriekš minētajiem,» prātoja Kramiņš. «Un visbeidzot, organizatoru imitētās darbības piesegā aizvien paliek neatbildēts jautājums: «Vai tas nav dziesmu konkurss, ja reiz notiek izpildītāju atlase?»»

Samantu izbrāķē vēl pirms atlases

Pašlaik viens no skandāliem saistās ar Samantas Tīnas apiešanu – iepriekšējo gadu pašmājas Eirovīziju superfināliste šoreiz palikusi aiz svītras vēl pirms atlases. Dziedātāja iesniegusi konkursam viņai radīto Nika Matvejeva dziesmu, taču aizpildījusi tikai dziesmu autoru pieteikumu, bet vajadzējis arī dziesmu izpildītāja anketu. Par to meitene uzzināja īsi pirms kāpšanas lidmašīnā uz Domenikānas Republiku. «Es iesniedzu Nika Matvejeva man radīto Eirovīzijas dziesmu aiz cieņas pret šo izcilo cilvēku. Pieteicos ar noteikumu, ka es dziedu šo dziesmu un nevienu citu. Cik noprotu, organizatori pēdējā brīdī nolikumā mainīja kaut kādus punktus. Es vispār uzskatu, ka šim konkursam, ja grib kaut ko mainīt, nav vajadzīgas atlases, kur piemeklē dziedātājus: ir rūpīgi jāatlasa dziesmas, jo šis ir dziesmu, nevis izpildītāju konkurss. Ir sākumā jāatrod labākā dziesma, un tad var meklēt dziedātāju, kas to vispār spēj izpildīt. Taču šeit viss notiek otrādāk: sākumā atlasa baru dziedātāju un tikai tad sāk vērtēt pašas dziesmas. Pēc tam atkal visi varēs lamāties, ka uz konkursu tiek sūtītas «zirga galvas» un ir kauns par savu valsti,» savu viedokli par šī gada atlasi »VZ« pauž Samanta Tīna. «Izskatās, ka gribēja, kā labāk, bet sanāca, kā vienmēr. Pat priecājos, ka tajā visā neesmu iekšā. Manuprāt, profesionālāk mēģināt uz Eirovīziju tikt, pārstāvot citu valsti,» piebilst dziedātāja.

Starptautiskais vērtējums noslēpumā tīts

Konkursa izpildītājus vērtē pašmāju žūrija, bet dziesmas novērtēja ārzemju speciālisti: producents un ierakstu kompānijas «Scandinavian Songs» pārstāvis Peo Nīlens, producents un dziesmu autors Maikls Džejs no Losandželosas, kā arī ierakstu kompānijas «Universal Music Group» Somijas un Baltijas reģiona vadītājs Jarko Nordlunds. Viņu vērtējums netiek publiskots. «Pagaidām šie [starptautiskās žūrijas balsojuma] rezultāti noteikti netiks atklāti, lai nekādā veidā neietekmētu skatītāju viedokli. Mēs gribam, lai skatītāji balso, neietekmējoties no ārzemju žūrijas viedokļa. Mums ir svarīgi, lai skatītāji izvēlas labāko dziesmu un izpildītāju,» skaidro Jansone.

Pēc »VZ« rīcībā esošās neoficiālās informācijas, starptautiskā žūrija ir augstu novērtējusi arī dažas kompozīcijas, kuru izpildītāji nav iekļuvuši nākamajā kārtā, tāpēc daži dziesmu autori ir saņēmuši piedāvājumu atdot savas kompozīcijas citiem izpildītājiem. Ja šis «svešais» šādam diktātam nav piekritis, viņa dziesma no Top 20 «pazudusi». Līdzīga informācija bija arī Edgara Kramiņa rīcībā. «Kāds baidās no atklātības un tā, ka konkursa organizatoru patiesie mērķi tiks atklāti. Ne jau velti tik dziļa neuzticēšanās Starptautiskajai žūrijas komisijai, kuras vērtējumi aizvien tiek turēti dziļā slepenībā no sabiedrības,» norādīja vokālais pedagogs. «Supernovas karalis ir kails, un sabiedrība to saprot. Muļķīgi iedomāties, ka, noslēpjot Eirovīzijas nosaukumu jeb precīzāk aizslēpjoties aiz neko neizsakoša nosaukuma «Supernova», mainīsies sabiedrības attieksme pret šo konkursu. Faktiski tie ir tie paši vēži, tikai citās kulītēs. Kāpēc lai mainītos sabiedrības attieksme, ja ir skaidrs, ka Latvija Eirovīzijas finālā šādi atkal neiekļūs, jo jau pašos pamatos [organizatori] savus aprēķinus būvē visai merkantili.»

Svarīgākais